Cupra Formentor VZ5

Na marginesie fali elektrycznej, która przetacza się przez rynek motoryzacyjny, Cupra wpadła na dobry pomysł zainstalowania oryginalnego 5-cylindrowego Audi pod maską swojego gwiazdorskiego SUV-a.

opublikowany 14/08/2021 à 08:00

Didiera Laurenta

0 Zobacz komentarze)

Cupra Formentor VZ5

Można być młodym i mieć refleks starych ludzi. Tym razem jednak w szczytnym celu i dla przyjemności wszystkich miłośników prawidłowo zmotoryzowanych samochodów. Cupra, będąca marką sportową Seata, zanim stała się marką samą w sobie, niecały rok temu wprowadziła na rynek pierwszy model Formentor. Odważne posunięcie w obliczu kryzysu zdrowotnego, którego jedyną początkową propozycją był silnik 2.0 z turbodoładowaniem o mocy 310 KM i napęd na cztery koła (patrz test, Ah nr 2296). Następnie Cupra rozszerzyła gamę swojego crossovera o mały 4-cylindrowy silnik 1.5 o mocy 150 KM oraz wersję hybrydową typu plug-in (204 KM i 245 KM). Na marginesie tego otwarcia w dół producent hiszpańskiego pochodzenia (należący do Seata, a tym samym do Volkswagena) ogłosił, nie mówiąc nic więcej, „jeszcze bardziej sportową” wersję z najwyższej półki. Dziś napięcie się kończy: w poszukiwaniu ekskluzywności i zróżnicowania Cupra wyposaża swojego Formentora w 5-cylindrowy silnik pożyczony od Audi, model RSQ3 i nowy RS3, o mocy 390 KM.

Wnętrze jest odwrotnie bardziej stonowane niż nadwozie demonstracyjne. © Cupra

Pod względem estetycznym ta wersja VZ5 (VZ od Veloz, prędkość lub prędkość po hiszpańsku, 5 to liczba cylindrów) ma rasowy wygląd z podwoziem obniżonym o 10 mm. Przód i tył mają osłony ukształtowane i ozdobione częściami z włókna węglowego, a specjalne 20-calowe felgi lub końcówki wydechu mają kolor miedziany, charakterystyczny dla Cupry. Całość dyskretniej dodają raczej ciemne kolory nadwozia, które zapewniają pewną równowagę estetyczną temu crossoverowi, którego styl miałby trudności z głębszym podejściem w tym obszarze.

Wewnątrz znajdziemy bardzo zaprojektowane siedzenia i całkowicie cyfrowy wszechświat, bardzo zgodny z duchem czasu. Ogólny styl jest bardzo sportowy i mówimy, że przy takiej filozofii Cupra mogłaby oprzeć się galopującej elektryfikacji rynku europejskiego. Ale nie myślcie, że Hiszpan to galijska wioska samochodowa, nieredukowalny producent, który będzie walczył samotnie w obliczu europejskich dyktatów. Bo rozwój w Europie ma jedyną szansę na rozwój elektryczny. Co więcej, wkrótce wprowadzi na rynek w 100% zeroemisyjny model (Born), oparty na Volkswagenie ID.3. 5-cylindrowy to marketing, badanie wizerunku marki, która na razie jest w dużej mierze nieznana. Dziś Cupra zabiega o swoją legitymację, nawet w szeregach własnej rodziny przemysłowej.

Une valeur na pewno

Cechą charakterystyczną tego pięciocylindrowego silnika jest jego gniewny charakter i wulkaniczna strona, co czyni go jedną z najlepszych aktualnych propozycji w kategoriach cenowych, zgodnie ze swoim rodowodem. Ponieważ ten bezsensowny crossover nie trafi do sprzedaży przed końcem roku, nie ogłosił jeszcze ceny, która, mamy nadzieję, wyniesie około 60 000 euro. Oczywiście we Francji zostanie ukarany karą w wysokości 30 000 euro. Możemy zatem uznać, że ta wersja została stworzona dla innych krajów europejskich, gdzie kara jest mniejsza lub nie istnieje.

Ergonomiczna praca wykonana na siedzeniach zapewnia przyjemną pozycję i bardzo dobre podparcie. © Cupra

Dodanie filtra cząstek stałych pod maską Formentora nie zdusiło 2.5-litrowej jednostki, ale porywające zachowanie, które ją dotychczas charakteryzowało, ewoluowało. Występuje niewielkie opóźnienie zapłonu, szczególnie przy niskich obrotach. Z drugiej strony, gdy kawaleria pędzi, następuje przypływ mocy, a kierowca znajduje doznania, które sprawiają mu przyjemność. Opracowany na podwoziu nastawionym już na dynamikę i wyposażony w układ kierowniczy ceniony za niesamowitą moc i precyzję, Formentor VZ5 pomimo swojej krytycznej wysokości przekonuje do naprawdę szybkiej jazdy. Wybierając tryb Cupra, doznania są wzmocnione, nawet jeśli jego wymiary i waga (około 1600 kg) przywołują miłe wspomnienia duetu człowiek-maszyna. Nie musi się jednak wstydzić porównania z Audi RSQ3 czy Volkswagenem Golfem R (320 KM, a wkrótce 333 KM), z których korzysta z mechanizmu różnicowego z wektorowaniem momentu obrotowego. Urządzenie to ogranicza podsterowność i zdziała cuda podczas jazdy w sekwencjach ciasnych zakrętów. Formentor, w 100% termiczny, chce być ekscentryczny w dzisiejszym świecie motoryzacji, ale także wulkaniczny i niemal diabelski jak na samochód wyższy od klasycznego samochodu sportowego. Pozycja za kierownicą jest wtedy nieco nietypowa, jednak ergonomia wykonana na siedzeniach zapewnia przyjemną pozycję i bardzo dobre trzymanie. Przytwierdzony do podłoża nawet w najbardziej liberalnych trybach Formentor VZ5 jest jednak wyposażony w dość inwazyjne systemy wspomagania prowadzenia.

VZ dla Veloz, prędkość lub prędkość w języku hiszpańskim, 5 dla liczby cylindrów. © Cupra

Nawet w ustawieniu Cupry, które odpycha elektroniczne poręcze, trzeba naprawdę go sprowokować i wygenerować znaczne transfery masy, aby był trochę bardziej mobilny. Hamowanie powierzono układowi o powiększonych wymiarach, z sześciotłoczkowymi zaciskami, które z przodu zazębiają się z tarczami o średnicy 375 mm (cztery tłoczki i 310 mm z tyłu). Aby się dobrze bawić, będziesz musiał wypróbować tryb Drift, który jest zarezerwowany do użytku na torze, ale przyjmuje ustawienia pomagające w driftowaniu. To trochę poślizg dla manekinów, ale to miły dodatek do tego rodzaju samochodu-kameleona. Bo Cupra Formentor VZ5 potrafi także grać w bardziej miękkim rejestrze, stając się samochodem przyjemnym, użytkowym na co dzień i to właśnie czyni go mocnym.

Werdykt

Jednorodny samochód, który potrafi prawie wszystko, ale który pozostanie we Francji poufny ze względu na surową karę, jaką zostanie na niego nałożony. Cupra udowadnia jednak, że można wywołać sensację na pokładzie crossovera, którego produkcja będzie ograniczona do 7000 egzemplarzy na wszystkie rynki.

 

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz