Cupra Leon

Mniej przyjemna w prowadzeniu niż Renault Megane RS czy Honda Civic Type R, nowy Hiszpan zachowuje przewagę pod względem wszechstronności. Kosztuje też mniej dzięki mniej dotkliwej karze ekologicznej niż u konkurentów.

opublikowany 03/09/2021 à 11:00

Artykuł wstępny

0 Zobacz komentarze)

Cupra Leon

Złe czasy dla kompaktowych samochodów ultrasportowych. Na początku ostatniej dekady czek na 35 000 euro umożliwiał dostęp do: Renault Megane RS lub Seat Leon Cupra o mocy 290 KM. Jeśli pierwszy z wymienionych samochodów nadal służy jako punkt odniesienia pod względem przyjemności z jazdy, jego cena wynosi obecnie 43 200 euro… do czego należy dodać 9550 euro kary ekologicznej (190 g CO2/km). Honda Civic Type R, co najmniej tak samo wydajna jak francuska na torze, kosztuje nawet 44 920 euro + 10 980 euro kary ekologicznej do zapłaty! Wystarczająco, aby storpedować przyszłość tych utalentowanych kierowców sportowych, bardziej niż kiedykolwiek zagrożona w Europie z powodu ewolucji norm emisji CO2. Na przykład Renault nie powinno zastępować swojego Megane RS. Tam Peugeot 308 GTI n’existe plus. Même la Hyundai i30 N a fui le marché français et son malus écologique rédhibitoire.

Hiszpański bojownik ruchu oporu

W tym delikatnym kontekście Cupra nie poddaje się. Sportowa marka Seata wprowadza na rynek zupełnie nowego 300-konnego Leona, VZ, którego układ napędowy jest taki sam jak najnowszy Volkswagen Golf GTI Clubsport. Podobnie jak poprzedni Leon Cupra, sprzedawany w swoim czasie pod plakietką Seat, Hiszpan prezentuje najniższą cenę w swojej kategorii, wynoszącą 40 600 euro. Ofiara, podobnie jak jej konkurenci, kary ekologicznej, „zadowala się” podatkiem w wysokości 3331 euro. Docelowo kosztuje zatem co najmniej 8800 euro mniej niż jego dwóch głównych rywali we Francji (i 9300 euro mniej niż Golf GTI Clubsport 45 wyceniony na 49 990 euro).

W tej cenie Leon Cupra VZ nie traci absolutnie nic z niezwykłej wszechstronności poprzedniego modelu. W obliczu raczej ugodowego Megane RS i Civica Type R o radykalnej filozofii, pozostaje on w dużej mierze najłatwiejszy w obsłudze. Całkiem dyskretny pomimo dwóch podwójnych końcówek wydechu i dużych felg, korzysta z wnętrza z bogatym wyposażeniem technologicznym i efektownym wykończeniem. Dzięki gładkiej amortyzacji w trybie Comfort, sportowym, ale wygodnym siedzeniom i dużej przestronności, Leon znakomicie spełnia rolę miłej rodziny. Pod tym względem dwusprzęgłowa skrzynia biegów – w standardzie – oferuje niezaprzeczalny nadmiar przyjemności w życiu codziennym.

Skuteczne, ale mniej zabawne

A co się stanie, gdy naciśniesz duże pokrętło „Cupra” na kierownicy? Jak można się było spodziewać, jednostka turbo EA888 – dobrze znana w kompaktowych samochodach sportowych koncernu Volkswagen – na prostej pracuje równie mocno. Pomimo 20 koni mechanicznych mniej, wyraźnie nie ucierpi w porównaniu z silnikiem Hondy dzięki szerokiemu zakresowi momentu obrotowego i dobrej długości. Sztucznie wzmocniony dźwięk pozostaje stymulujący, podczas gdy automatyczna skrzynia biegów, szybka i responsywna, tak naprawdę nie sprawia, że ​​żałujesz braku manualnej skrzyni biegów. Na drogach w głębi Hiszpanii Cupra natychmiast staje się niezwykłym narzędziem do upokarzania wszystkiego, co się toczy. Odłączone wspomaganie jazdy, jesteśmy zaskoczeni dobrą trakcją tej czystej przyczepności pomimo 400 Nm i braku opon semi-slick (nawet jako opcja). Ostra i mocno przylegająca do asfaltu oś przednia zachęca do pociągnięcia jej i ponownego przyspieszenia bardzo wcześnie. Działanie elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego jest wówczas odczuwalne w układzie kierowniczym, a samochód zawęża tor jazdy przy wyjściu z zakrętu przy pełnym obciążeniu.

Bardziej rygorystyczny i mniej brudny niż stary Seat Leon Cupra, Leon VZ ujawnia osobowość zupełnie odmienną od tego ostatniego, gdy zostanie wykorzystany do granic możliwości. Tylna oś nadal porusza się po podniesieniu stopy, a wyczucie układu kierowniczego nie zmienia się zbytnio. Ale samochód jest mniej zabawny w wartościach bezwzględnych, dążąc do całkowitej neutralności behawioralnej. Na torze ta neutralność nigdy tak naprawdę nie frustruje, ponieważ w przeciwieństwie do niektórych starych kompaktowych samochodów sportowych Volkswagena czy Audi, nie powoduje podsterowności w ekstremalnej jeździe i pozostaje skuteczna w każdych okolicznościach. Zdaniem kierowcy i programisty Cupry, Jordiego Gene’a, jest to celowy wybór, w którym faworyzuje się stabilność (zwłaszcza dzięki dyskretnym działaniom elektronicznej jednostki sterującej samochodu na hamulce), a nie mobilność. Szkoda dla fanów ekscytujących samochodów sportowych, którzy nadal będą preferować Megane RS i jego rywala, Hondę. Inni niewątpliwie będą usatysfakcjonowani doskonałymi osiągami Cupry, jej wysokim poziomem komfortu i korzystną ceną.

Werdykt

Bardzo wydajna w dynamicznej jeździe, bezkonkurencyjna w życiu codziennym i tańsza od rywali dzięki mniej dotkliwej karze, Cupra Leon VZ wygląda jak idealny kompaktowy samochód sportowy. Z wyjątkiem purystów szukających ekscytującej jazdy.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz