W zbiorowej wyobraźni niewiele osób łączy Dacię ze światem sportów motorowych. Rumuńska firma zintegrowana w ramach grupy Renault, ma raczej reputację marki „taniej”, nawet jeśli modele w ostatnich latach przeszły na wyższy poziom. Niemniej jednak Dacia ma krótką historię w sportach motorowych, czy to poprzez oficjalne zobowiązania, czy prywatne inicjatywy. U progu nowego rozdziału w Rajd samochodowy-Raid Sandriderem, który wystartuje w Dakarze w 2025 roku, powrót do modeli Dacii, które czasem robią wrażenie, czasem są niezwykłe na zawodach.
Puchar Logana
Puchar Dacia Logan był wówczas „tanimi” mistrzostwami samochodów turystycznych stworzonymi i zarządzanymi przez Renault Sport. Wykorzystywała Logany i odbywała się w całej Europie: w Niemczech, Rumunii, Rosji i oczywiście we Francji w formie mistrzostw rallycross. Organizowany we Francji w latach 2008–2010 konkurs Logan Cup miał na celu udostępnienie sportów motorowych przy możliwie najniższych kosztach operacyjnych.
Duster „No Limit” Pikes Peak
Nigdy nie zobaczysz Dacii bardziej ekstremalnej i potężniejszej niż Duster „No Limit”. Jak sama nazwa wskazuje, ta Dacia o nieproporcjonalnych proporcjach została zgłoszona do wyścigu Pikes Peak International Hill Climb, w kategorii Unlimited. Duster o mocy 850 koni mechanicznych, prowadzony trzykrotnie przez Jean-Philippe'a Davrauta. Francuz w edycji 3 zajmie 2011. miejsce z czasem 10 minut i 17 sekund.
Dacia Logan „24 godziny na torze Nürburgring”
C’était l’attraction des 24 Heures du Nürburgring en 2023 : la Dacia Logan n°118, pilotée par Oliver Kriese, Michael Lachmayer et Maximilian Weissermel, était engagée dans la catégorie SP-3 et partageait le Nordschleife avec des GT3 bien plus puissantes ! Mais l’histoire connut une fin dramatique : au milieu de la nuit, l’amusante Dacia a été violemment percutée par la Porsche GT3 z zespołu Dinamic GT prowadzonego przez Laurina Heinricha. „Nasz Logan nie żyje i nie da się go naprawić, wyjaśnił zespół Ollis Garage Racing. Zatem projekt Dacii też jest martwy. Nie możemy już odbudować tego samochodu, ponieważ silnik nie jest już budowany. »
Dacia Logan STCC
Wersja Dacia Grand Touring, co to oznacza? Cóż, mamy Logana STCC, zaprojektowanego przez zespoły Dacia Nordic w 2013 roku. Bardzo sportowa, niemal zagmatwana wersja codziennego Logana, biorąca udział w STCC, skandynawskich mistrzostwach Supertouringu. Pod maską znajduje się silnik V6 o mocy około 400 KM, który napędza bestię przy masie poniżej 1 kg. W latach 100–2013 Logan STCC kilkakrotnie stawał na podium, a dzięki Mattiasowi Anderssonowi zwyciężył.
Dacia Duster / Lodgy „Andros Trophy”
Przed Sebastianem Loeb dołącza do rumuńskiego producenta i jego programu Rally-Raid, kolejna legenda francuskiego sportów motorowych zasiadła już za kierownicą Dacii podczas zawodów: Alain Prost. Czterokrotny mistrz świata F1 jechał Lodgy na Trofeum Androsa, w czasie, gdy marka była mocno zaangażowana w nieistniejące już mistrzostwa. W 2012 roku Alain Prost i Dacia zdobyli nawet trofeum Andros!
Dacii Sandrider
A oto nowy sportowy rozdział Dacii: Sandrider. Zainspirowany samochodem koncepcyjnym Manifesto, zaprezentowanym w 2022 roku, Sandrider zostanie zatwierdzony w najwyższej kategorii Rally-Raid, Ultimate T1+. Prototyp ten został zaprojektowany przez zespołyAlpine Racing, we współpracy z Prodrive, i będzie obsługiwany przez brytyjski zespół w 2025 roku na potrzeby Dakaru i Rajdowych Mistrzostw Świata W2RC.
CZYTAJ TAKŻE > Oto Dacia Sandrider, broń Sébastiena Loeba na Dakar 2025
Kontynuuj czytanie na te tematy:
komentarze
*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!
0 Uwagi)
Aby napisać komentarz
0 Zobacz komentarze)