Dacia w sporcie motorowym: między dziwactwami a fantazjami

O ile rumuński producent, wcześniej specjalizujący się w „tanich” pojazdach, nie cieszy się opinią marki sportowej, to niektóre modele zgłoszone do zawodów przeszły do ​​potomności ze względu na… ekscentryczny charakter.

opublikowany 30/01/2024 à 15:23

Doriana Grangiera

0 Zobacz komentarze)

Dacia w sporcie motorowym: między dziwactwami a fantazjami

© Dacia

W zbiorowej wyobraźni niewiele osób łączy Dacię ze światem sportów motorowych. Rumuńska firma zintegrowana w ramach grupy Renault, ma raczej reputację marki „taniej”, nawet jeśli modele w ostatnich latach przeszły na wyższy poziom. Niemniej jednak Dacia ma krótką historię w sportach motorowych, czy to poprzez oficjalne zobowiązania, czy prywatne inicjatywy. U progu nowego rozdziału w Rajd samochodowy-Raid Sandriderem, który wystartuje w Dakarze w 2025 roku, powrót do modeli Dacii, które czasem robią wrażenie, czasem są niezwykłe na zawodach.

Puchar Logana

© Alain Aubard / DPPI

Puchar Dacia Logan był wówczas „tanimi” mistrzostwami samochodów turystycznych stworzonymi i zarządzanymi przez Renault Sport. Wykorzystywała Logany i odbywała się w całej Europie: w Niemczech, Rumunii, Rosji i oczywiście we Francji w formie mistrzostw rallycross. Organizowany we Francji w latach 2008–2010 konkurs Logan Cup miał na celu udostępnienie sportów motorowych przy możliwie najniższych kosztach operacyjnych.

Duster „No Limit” Pikes Peak

Dacia Duster No Limit

© Dacia

Nigdy nie zobaczysz Dacii bardziej ekstremalnej i potężniejszej niż Duster „No Limit”. Jak sama nazwa wskazuje, ta Dacia o nieproporcjonalnych proporcjach została zgłoszona do wyścigu Pikes Peak International Hill Climb, w kategorii Unlimited. Duster o mocy 850 koni mechanicznych, prowadzony trzykrotnie przez Jean-Philippe'a Davrauta. Francuz w edycji 3 zajmie 2011. miejsce z czasem 10 minut i 17 sekund.

Dacia Logan „24 godziny na torze Nürburgring”

Dacia Logan 24H na torze Nürburgring

© Gruppe C Photography

C’était l’attraction des 24 Heures du Nürburgring en 2023 : la Dacia Logan n°118, pilotée par Oliver Kriese, Michael Lachmayer et Maximilian Weissermel, était engagée dans la catégorie SP-3 et partageait le Nordschleife avec des GT3 bien plus puissantes ! Mais l’histoire connut une fin dramatique : au milieu de la nuit, l’amusante Dacia a été violemment percutée par la Porsche GT3 z zespołu Dinamic GT prowadzonego przez Laurina Heinricha. „Nasz Logan nie żyje i nie da się go naprawić, wyjaśnił zespół Ollis Garage Racing. Zatem projekt Dacii też jest martwy. Nie możemy już odbudować tego samochodu, ponieważ silnik nie jest już budowany. »

Dacia Logan STCC

Dacia Logan STCC

© Coches.com

Wersja Dacia Grand Touring, co to oznacza? Cóż, mamy Logana STCC, zaprojektowanego przez zespoły Dacia Nordic w 2013 roku. Bardzo sportowa, niemal zagmatwana wersja codziennego Logana, biorąca udział w STCC, skandynawskich mistrzostwach Supertouringu. Pod maską znajduje się silnik V6 o mocy około 400 KM, który napędza bestię przy masie poniżej 1 kg. W latach 100–2013 Logan STCC kilkakrotnie stawał na podium, a dzięki Mattiasowi Anderssonowi zwyciężył.

Dacia Duster / Lodgy „Andros Trophy”

© Grégory Lenormand / DPPI

Przed Sebastianem Loeb dołącza do rumuńskiego producenta i jego programu Rally-Raid, kolejna legenda francuskiego sportów motorowych zasiadła już za kierownicą Dacii podczas zawodów: Alain Prost. Czterokrotny mistrz świata F1 jechał Lodgy na Trofeum Androsa, w czasie, gdy marka była mocno zaangażowana w nieistniejące już mistrzostwa. W 2012 roku Alain Prost i Dacia zdobyli nawet trofeum Andros!

Dacii Sandrider

Dacii Sandrider

© Julien Delfosse / DPPI

A oto nowy sportowy rozdział Dacii: Sandrider. Zainspirowany samochodem koncepcyjnym Manifesto, zaprezentowanym w 2022 roku, Sandrider zostanie zatwierdzony w najwyższej kategorii Rally-Raid, Ultimate T1+. Prototyp ten został zaprojektowany przez zespołyAlpine Racing, we współpracy z Prodrive, i będzie obsługiwany przez brytyjski zespół w 2025 roku na potrzeby Dakaru i Rajdowych Mistrzostw Świata W2RC.

CZYTAJ TAKŻE > Oto Dacia Sandrider, broń Sébastiena Loeba na Dakar 2025

Doriana Grangiera

Młody dziennikarz tęskniący za sportem motorowym z przeszłości. Wychowany na wyczynach Sébastiena Loeba i Fernando Alonso.

0 Zobacz komentarze)

Kontynuuj czytanie na te tematy:

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz