Dziennik rajdu Rallye du Maroc – ONZ i najdłuższy dywan na świecie

Trzeci etap Rajdu Maroka 2022 był dla AUTOhebdo okazją do przyjrzenia się geopolitycznej specyfice regionu Laâyoune i jego najdłuższej bieżni na świecie, liczącej ponad 100 km!

opublikowany 05/10/2022 à 08:45

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Dziennik rajdu Rallye du Maroc – ONZ i najdłuższy dywan na świecie

Za tymi turbinami wiatrowymi znajduje się najdłuższy dywan na świecie! © DPPI / J. Delfosse

Używając sloganu marki taniego sklepu w Laâyoune (Maroko), „Znajdziesz tam wszystko, jeśli jesteś mądry”. Miasto położone 500 km na południe od Agadiru, w którym odbywają się dwa etapy zawodów Rajd samochodowy of Maroko 2022, mieści różne rzeczy godne ciekawości. Oceńcie sami!

Pierwsza brwi podnosi się, gdy udając się do biwakowej stołówki (niewątpliwie jeden z ulubionych momentów dnia) wzrok przyciąga odgłos startującego samolotu. Na jego białym kadłubie widnieją dwie unikalne litery pomalowane na czarno: JEDEN. Organizacja Narodów Zjednoczonych tutaj? O ile wiem, nie jesteśmy w stanie wojny, chyba że brak sieci w tej części Maghrebu spowodował, że przegapiłem kilka odcinków serialu poświęconego Władimirowi Putinowi.

Z otrzymanych informacji wynika, że ​​w 1991 roku organizacja międzynarodowa utworzyła w Laâyoune bazę pod nazwą Misja Narodów Zjednoczonych ds. organizacji referendum w Saharze Zachodniej (Minurso). Dziś jest to jeden z najstarszych wciąż czynnych oddziałów, w którym według stanu na maj 456 r. rozmieszczono 2022 osób, w tym 245 żołnierzy, zwanych częściej „niebieskimi hełmami”.

Minurso ma zorganizować referendum w sprawie przyszłości regionu i zapewnić kontrolę nad przepływami ludności. Zasadniczym pytaniem byłoby rozstrzygnięcie, czy mieszkańcy Sahary Zachodniej chcieli niepodległości, czy też woleliby integrować się z Marokiem. Mały problem: referendum jest stale odkładane z powodu braku konsultacji między Marokiem a Frontem Polisario.

Mieszkańcy Sahary Zachodniej powinni wybierać między niepodległością a integracją z Marokiem. Tak, może powinniśmy byli zacząć od tego. Rzeczywiście, Laâyoune jest kontrolowane i administrowane przez Maroko od 1976 r. To miasto liczące 217 732 mieszkańców położone jest na Saharze Zachodniej, na terytorium, do którego roszczenia ma Maroko, które kontroluje 80%, ale także Saharyjska Arabska Republika Demokratyczna (SADR) założona przez Polisario Front, który kontroluje pozostałe 20%. ONZ nie uznaje ani przejęcia Maroka, ani proklamowania SADR. Tak w skrócie można wyjaśnić tę blokadę, która trwa od dziesięcioleci.

Spróbujmy zachować prostotę. Tak naprawdę, kiedy spacerujesz po Laâyoune, nic nie wskazuje na taką sytuację geopolityczną, z wyjątkiem obecności kilku żołnierzy sił pokojowych na ulicy. Miejscowi są równie serdeczni i serdeczni jak w każdym innym marokańskim miasteczku, a herbatę miętową podaje się w ten sam sposób, czyli czajniczek nalewa się wysoko, aby napowietrzyć napój.

Trzeba też być ekspertem od cen pomp, aby zrozumieć, że Maroko stosuje dotacje na południu kraju, aby zapewnić wzrost gospodarczy, którego temu regionowi tak bardzo brakowało pod koniec ubiegłego wieku. Zatem w chwili pisania tego tekstu litr paliwa był o 30 dirhamów tańszy (0,3 eurocenta) niż na północy Maroka! W kraju, w którym średnia płaca wynosi 385,53 dolarów (385,93 euro), jest to bardzo znaczące.

Skoro już o ekonomii mowa, przyjrzyjmy się najbardziej zadziwiającej konstrukcji, przez którą przeszli zawodnicy Rallye du Maroc na trzecim etapie. Jest to przenośnik taśmowy, przepraszam, przenośnik taśmowy o długości prawie 100 km, łączący kopalnię Boukraa z portem Laâyoune-plage. To najdłuższa bieżnia na świecie, widoczna nawet z kosmosu według NASA ! Nie pytaliśmy jednak astronauty Thomasa Pesqueta, czy to prawda.

© Flickr / JbDodane

Grupa OCP, która jest sponsorem Rajdu Maroka, obsługuje ten pas, który transportuje fosforany. Drogi, którą szliśmy, żeby obejrzeć pojazdy przejeżdżające pod konstrukcją, pilnowali uśmiechnięci żołnierze. " Powitanie ", powiedzieli wtedy, wychodząc do sali prasowej, i zapytali: „Czy zostało jeszcze dużo samochodów, czy są już gotowe?” » Jeszcze trochę zostało!

CZYTAJ TAKŻE > Rajd Maroka, etap 3: Sensacja Chicherit obejmuje prowadzenie

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)