Jacky Ickx świętuje swoje 79. urodziny: wspomnienie jego pierwszego zwycięstwa w Le Mans w 1969 r.

Wykazując zadziwiającą dojrzałość, Jacky Ickx z łatwością włożył kostium kierowcy rajdowego. Wychowany przez Johna Wyera i Davida Yorke’a szybko stał się punktem odniesienia w swojej dyscyplinie, a jego zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1969 r. uczyniło go legendą.

opublikowany 01/01/2024 à 11:30

Francois Hurel

1 Zobacz komentarze)

Jacky Ickx świętuje swoje 79. urodziny: wspomnienie jego pierwszego zwycięstwa w Le Mans w 1969 r.

Pierwsze doświadczenia Jacky'ego Ickxa z Le Mans miały miejsce w tym Fordzie GT40 w 1966 roku © DPPI

Ten artykuł można znaleźć w naszym kolekcjonerze Jacky Ickx. 102 strony przedstawiające karierę mistrza Belgii! Jest dostępnydostępny taniec notre butik en ligne w wersji papier et numérique.

Do 1965 roku Jacky Ickx jeździł wyłącznie samochodami turystycznymi, co pozwalało mu na start Wytrzymałość podczas 24-godzinnego wyścigu w Spa w 1964 r. Musieliśmy poczekać do 1966 r., aby zobaczyć, jak próbuje swoich sił w samochodach sportowych podczas 24-godzinnego wyścigu w Daytona. Mając zaledwie 21 lat, dzieli się m.in Ferrari 250 LM od Ecurie Francorchamps z weteranem „Eldé” (Léon Dernier), przygoda zakończyła się awarią skrzyni biegów. Trzeba wierzyć, że Jacky dał satysfakcję, skoro to za kierownicą 365 P2 belgijskiej ekipy odkrył świat 24 godziny Le Manspodczas wstępnych testów w kwietniu. Jednak Jacky pozostaje kierowcą Forda i widok go za kierownicą Ferrari musi wywołać wrzody na jego dobroczyńcach. W ten sposób na kilka dni przed 24-godzinnym wyścigiem dowiedział się, że będzie kibicował Niemcowi Jochenowi Neerpaschowi w jednym z Fordów GT40 firmy Essex Wire Corporation. Firma ta, specjalizująca się w okablowaniu elektrycznym, sponsoruje zespół amerykańskiego kierowcy Skipa Scotta. Która ma swoje samochody przygotowane w Slough (Anglia), w siedzibie FAV (Ford Advanced Vehicles), pod kierownictwem Johna Wyera i jego inżyniera Johna Horsmana. Za radą Wyera Scott zatrudnił do tego Davida Yorke'a, byłego menadżera zespołu Vanwall F1, poprowadzić swój zespół. Wyer, Horsman, Yorke: magiczne trio, które okryje się chwałą pod barwami Zatoki Perskiej, nabiera kształtu i Jacky Ickx, nie wiedząc o tym, właśnie postawił stopę w tej przygodzie, która rozpoczyna się sześć miesięcy później.

Mirage M2 szybko popadł w zapomnienie Motorsport © DPPI

Na razie chodzi o start w Le Mans z celem zwycięstwa w kategorii Sport (samochody wyprodukowane w 50 egzemplarzach). Niestety brak niezawodności 4.7-litrowego silnika sprawi, że Ickx-Neerpasch odejdzie na emeryturę w 11.e godzinę, podczas gdy oni zajmowali 7e miejsce w generalce i lider swojej kategorii. Jacky nadrobił to kilka tygodni później, zastępując swojego brata Pascala na liście zwycięzców 24 Hours of Spa w BMW, potwierdzając tym samym swoją gotowość do długotrwałych wysiłków.

Ickx nie był mirażem

Bez wątpienia przekonany przez Yorke'a, Wyer powitał młodego Belga w 1967 roku w nowym zespole JW Automotive Engineering, sponsorowanym przez Gulf Oil Corporation. Wiceprezes tej firmy z siedzibą w Pittsburghu w Pensylwanii Grady Davis jest entuzjastą, który ściga się doświadczonym Richardem „Dickiem” Thompsonem w jego osobistym GT40. Ponadto, gdy dowiedział się o rekrutacji Jacky'ego, Amerykanin był sceptyczny: „ Ickx? Kim jest ten Ickx? Założę się, że Thompson szybko sobie z tym poradzi! „. Przegrany zakład, ponieważ Jacky twierdzi, że jest liderem zespołu, pod wpływem życzliwości Davida Yorke'a, który na niego przysięga. Przygoda rozpoczyna się w najlepszy możliwy sposób w Daytona: podczas gdy Ferrari notuje hat-tricka po masakrze, która dotknęła Fordy, Ickx-Thompson ratuje honor Detroit, zajmując 6. miejscee oraz zwycięzców w klasie Sport. To właśnie podczas wstępnych testów przed 24-godzinnym wyścigiem Le Mans pojawił się Mirage M1, w tym samym czasie, gdy niebiesko-pomarańczowe kolory miały stać się legendarne. Pod tą sugestywną nazwą kryje się wyrafinowana wersja GT40, opracowana przez Lena Baileya i wyposażona w 5.7-litrowy silnik o mocy 470 KM. Mirage debiutuje na dystansie 1000 km w Monzy, gdzie Ickx jest kojarzony z nadzieją F2 Alana Reesa, który nieprzychylnie odnosi się do preferencyjnego traktowania, jakie Yorke zapewnia swojemu protegowanemu. Zmuszony do wycofania się we Włoszech, zespół Ickx-Rees eksplodował w locie na dystansie 1000 km w Spa, gdzie Ickx wygrał z Thompsonem.

Mistrz Świata Ickx z Fordem

W przeciwieństwie do Jackie Stewarta, który całą swoją energię poświęca zdobyciu tytułu mistrza świata F1, Ickx w równym stopniu ceni wyścigi Endurance, których szczyt popularności wyniósł pojedynek Ford-Ferrari. Choć może się to wydawać niewiarygodne, Jacky ścigał się dla tych dwóch marek w 1968 roku. Przekonany, że nowe przepisy ograniczające pojemność skokową prototypów typu Sport do 3.0 litrów będą przeszkodą nie do pokonania w porównaniu z modelem Sport o pojemności 5.0 litrów, Enzo Ferrari zdecydował się unikać tego typu pojazdów wyścigu, upoważniając Jacky'ego do kontynuowania współpracy z Wyerem. Ponieważ Mirage nie jest już legalny, angielski zespół powrócił do GT40 w wersji 4.9 litra, przy wsparciu Forda w zakresie silników. Tym razem głównym przeciwnikiem jest Porsche, którego modele 907 osiągnęły niezwykły poziom niezawodności. Podpisali efektownego hat-tricka podczas 24-godzinnego wyścigu w Daytona, po wycofaniu się Fordów na emeryturę. Zaczynając od pole position, Ickx-Redman został szybko wyeliminowany przez zepsute pudełko, gdy prowadził w wyścigu. Podczas 12-godzinnego wyścigu w Sebring to sprzęgło spowodowało wycofanie się Forda po poślizgu Redmana. Choć amerykańska kampania nie sprzyjała duetowi, po raz pierwszy zwyciężyli w 6 Hours of Brands Hatch dzięki inspirującej strategii, która oszczędziła im konieczności tankowania. W ten sam weekend odbędą się testy wstępne do 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Skacząc w samolocie, Ickx uzyskał najlepszy czas przed nowymi Porsche 908. Po kolejnym przejściu na emeryturę w Monza zajął 3. miejscee 1000-kilometrowego toru Nürburgring w towarzystwie Paula Hawkinsa, którego Wyer uważał za bardziej doświadczonego na tej trasie od Redmana.

W Le Mans na wszystko jest czas © DPPI

Wycofanie się Ferrari z GP Monako pozwala Jacky'emu rywalizować na 1000 km Spa, gdzie spotyka Redmana. To jest scena nowego, poważnego wyczynu ze strony Belga. Pod koniec pierwszego okrążenia lokalny bohater przekracza Raidillon i chociaż dźwięk V8 ucichł za zakrętem Combes, na trybunach pogrążyło się zdumienie i cisza. Będziemy musieli poczekać do 39 cali, aby GT40 Willy’ego Mairesse’a trafiło do wersji 2e pozycja! Powtarzając swój występ z poprzedniego roku, z pomocą znakomitego Redmana, Jacky królował w belgijskiej imprezie, którą wygrał na jedno okrążenie przed Porsche 907 Gerharda Mittera-Jo Schlessera. Skąd wziął się ten przebłysk geniuszu w puree z grochu? „ Przed startem wygrałem imprezę poboczną Pucharów Spa za kierownicą Forda Falcona, co pozwoliło mi zaaklimatyzować się do warunków atmosferycznych panujących w danym dniu oraz rozpoznać, gdzie są kałuże.najniebezpieczniejsza woda. »

Na początku ostatniego okrążenia w Le Mans 1969 © DPPI

Wydarzenia z maja 68 roku, które spowodowały przełożenie 24-godzinnego wyścigu Le Mans na koniec września, rozpoczęły sezon nową imprezą – 6-godzinnym wyścigiem Watkins Glen. Jacky odniósł tam swoje trzecie zwycięstwo z Lucienem Bianchi, nie obyło się bez wewnętrznych kontrowersji. Podczas gdy drugi Ford prowadził wyścig w rękach Davida Hobbsa i pojawiały się sygnały „powolności”, Jacky zignorował je i wyprzedził swojego kolegę z drużyny, a David Yorke nie znalazł żadnej winy. Odcinek ilustrujący uprzywilejowany status, jakim cieszył się Jacky. Tytuł mistrzowski rozegrany zostanie pomiędzy Porsche i Fordem w Le Mans, ale w poprzedni weekend Jacky łamie nogę podczas testów przed GP Kanady. To podwójna kara dla Belga, który traci szanse na tytuł F1 pozbawiony udziału w wydarzeniu, w którym jest wielkim faworytem. Po raz kolejny Pedro Rodríguez okaże się nienagannym następcą, prowadząc Forda dzielonego z Lucienem Bianchi do zwycięstwa i tytułu. Jacky wkrótce wróci do szkoły, pomimo bólu spowodowanego nogą. Ponieważ Redman był niedostępny, to pod wodzą Davida Hobbsa ponownie zatriumfował podczas 9-godzinnego wyścigu w Kyalami, za kierownicą sprowadzonego na tę okazję Mirage M1. Jak to często bywa, Belg wykorzystał ulewę, aby zrobić różnicę...

Sebring przed Le Mans

Po opuszczeniu Ferrari Ickx mógł pozostać w Gulf w 1969 roku, gdzie musiał uporać się ze starzejącym się GT40, które Wyer rezerwował na długie wyścigi, oraz Mirage-BRM M2 w fazie rozwoju. Związany tym razem z Jackie Oliverem, w związku z odejściem Redmana z Porsche, Jacky zrobi najlepszy użytek z posiadanego sprzętu. Na torze Daytona uległ wypadkowi w wyniku zerwanego zawieszenia, prowadząc na 17. miejscu.e godzinę, ale zrobię to ponownie w Sebring. W obliczu początkujących trudny tor na Florydzie daje się poznać bezlitośnie: kruche podwozie Porsche 908/2 nie wytrzymuje betonowych płyt, Alfa Romeo Wynik 33-3 nie jest na właściwym miejscu, a Ferrari 312 P Amona-Andrettiego przegrzewa się w wyścigu po zwycięstwo. Podwajając tę ​​liczbę w przedostatniej godzinie, Ickx-Oliver wygrał nieoczekiwany wyścig, który Jacky uważa za jeden z najpiękniejszych w swojej karierze.

GT40 powraca do służby po raz ostatni podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Nikt, nawet John Wyer – który pozostał w Anglii przy łóżku swojej chorej żony – nie stawiałby na czwarte zwycięstwo Forda nad armadą Porsche. Ostatnie słowo należało jednak do babci, umiejętnie prowadzonej przez młodą służącą.

 

CZYTAJ TAKŻE > Jürgen Barth: „Jacky Ickx namawiał mnie, abym dał z siebie wszystko”

1 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

1 Uwagi)

01 o 01:2024

Bardzo, bardzo wspaniały dżentelmen sportów motorowych, władca wszystkich zawodów, który ścigał się na wielu terenach i w wielu krajach, także tych, które nie są już gospodarzami wydarzeń na wysokim poziomie ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury! Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin

1

Aby napisać komentarz