Nie żyje były pilot Michel Ferté

Były francuski mistrz Formuły 3 i drugi w 2-godzinnym wyścigu Le Mans w 24 r. Michel Ferté zmarł po długiej chorobie w wieku 1991 lat.

opublikowany 04/01/2023 à 21:41

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Nie żyje były pilot Michel Ferté

Michel Ferté w marcu 85B Cosworth zespołu Oreca w Austrii w 1985 r. © DPPI

Rok sportów motorowych 2023 rozpoczyna się smutną notatką. Dwa dni później zniknięcie Kena Blocka w środę, 4 stycznia, w wypadku na skuterze śnieżnym opuścił nas inny pilot: Michel Ferté.

Młodszy brat Alaina Ferté od wielu miesięcy zmagał się z chorobą. Urodzony 8 grudnia 1958 roku w Falaise (Calvados) Michel Ferté po raz pierwszy wspiął się na tradycyjne stopnie jednomiejscowy Francuski. Marlboro Flying, operacja wykrywania zorganizowana przez słynną firmę tytoniową, którą zdobył w 1980 roku, umożliwiła mu dostęp do Krajowych Mistrzostw Formuła 3, który dodał do swojej listy osiągnięć w 1983 roku.

Jego powstanie Formuła 1 osiągnął swój szczyt, kiedy został kierowcą testowym Ligiera w latach 1983–1986, ale nigdy nie był w stanie wziąć udziału w Grand Prix. Świadomy tego szklanego sufitu, Michel Ferté ponownie zwrócił się w stronę F3000. W latach 5 i 1985 zajął 1986. miejsce (najlepszy ranking wśród francuskich kierowców) i jeździł na tym poziomie do 1989 roku.

Wyróżnił się także w Mistrzostwach Francji w Superturystyce (wicemistrz z BMW w 1990 r.), na Trofeum Androsa i na wyścigach na lodzie, a także w krótkotrwałych, ale renomowanych Mistrzostwach BPR (Mistrz Europy w 1994 r.). Ale tak jest 24 godziny Le Mans że zrobił wrażenie dzięki swoim 13 startom w latach 1983-2003. Najlepszy wynik osiągnął w 1991 r., kiedy jego Jaguar XJR-12 z 12-litrowym silnikiem V7.4 przepadł dwa okrążenia za zwycięską Mazdą 787B, zajmując 2. miejsce.

Michel Ferté dzielił kierownicę tego Jaguara z Davym Jonesem i Raulem Boeselem w Le Mans w 1991 roku. © DPPI

Widzowie obecni na 24 godziny Le Mans pamiętają także niebieskie samochody, którymi jeździł w latach 1990. dzięki współpracy z marką pióra Pilot: Venturi 600 LM w 1994 r. (porzucenie, silnik), ale przede wszystkim Ferrari F40 LM w 1995 (12. miejsce) i 1996 (porzucenie, pożar) oraz melodyjne Ferrari 333 SP, do którego zgłosił się we własnym zespole w 1997 i 1998 r., bez dalszych sukcesów (porzucenia).

Jego ostatni występ w Sarthe miał miejsce w 2003 roku, kiedy bezskutecznie próbował dojechać do mety Ferrari 550 Maranello.

Jego rodzinie, bratu Alainowi, jego bliskim i przyjaciołom, AUTOtygodniowo przesyła szczere kondolencje.

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz