Hyperpole podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans: jak to działa?

Wprowadzony w 2020 r. Hyperpole będzie nadal aktualny w 2022 r. Przypomnienie, jak działa ten format kwalifikacji charakterystyczny dla 24-godzinnego wyścigu Le Mans.

opublikowany 07/06/2022 à 16:08

Walenty GLO

0 Zobacz komentarze)

Hyperpole podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans: jak to działa?

Kamui Kobayashi podpisał Hyperpole w 2021 roku (Fot.: Frederic Le Floc'h / DPPI)

Od 2020 roku nowy format kwalifikacji do 24 godziny Le Mans podzielony jest na dwa etapy: pierwsza sesja kwalifikacyjna, a następnego dnia Hyperpole. Dlatego podczas środowej sesji, która potrwa ponad godzinę od 19:20 do 62:20, 20 załogi wyjaśnią, jak przejść do następnej rundy: Hyperpole. Rywalizacja będzie trwać od 30:23 do XNUMX:XNUMX i zmierzą się ze sobą XNUMX pozostałe samochody, po sześć najlepszych w każdej kategorii. Ponieważ jest tylko pięć hipersamochodów, wszystkie automatycznie zakwalifikują się do „finału”. W GTE Pro z drogi wypadnie więc tylko jedno auto.

Pomysł polega na tym, aby najlepsi kierowcy mogli odbyć latające okrążenie bez martwienia się o ruch uliczny i związane z nim zagrożenia. „Zawsze miło jest być w Le Mans i cieszyć się nowymi oponami, mniejszą ilością paliwa w samochodzie i brakiem ruchu. Próba walki o pole position poprzez hiperpole jest również dobra dla ego i prestiżu. Hyperpole dodaje 24-godzinnemu wyścigowi Le Mans aspekt sprinterski. Wiemy, że pozycja wyjściowa nie determinuje wyścigu, ale ważne jest, aby starać się być w czołówce.”, sędzia Kevin Estre, pilot Porsche nr 92.

Format, który nie każdemu odpowiada

Jednak nie wszystkich pilotów przekonuje ten format. W 2021 roku Filipe Albuquerque nie docenił eliminacji w pierwszej sesji z numerem 07 United Autosports Oreca 22-Gibson, pretendentem do tytułu w WEC w kategorii LM P2 i tym samym zwycięstwo w Le Mans w tej kategorii. Portugalczyk podzielił się swoją frustracją: „To takie frustrujące. Kierowcy GTE Pro niszczą (nasze) okrążenia po wyjściu z boksów, to jest po prostu niedopuszczalne... Wystartujemy z 12. pozycji, mimo że mieliśmy tempo, które pozwalało nam celować w czołową szóstkę (zarezerwowane dla zawodników Hyperpole. Przyp. red.). Musimy ponownie przemyśleć format kwalifikacje. » Jeszcze bardziej zawiedziony, że podzielił się z nami tym po tej sesji „Samochód był jeszcze mocniejszy niż w roku poprzednim. »

Rok później Albuquerque nie poddaje się. „Środowe kwalifikacje nadal będą tą samą loterią, w której liczy się czyste okrążenie... Dlaczego nie mieć 30 minut na GT i 30 minut na prototypy? », – pyta pilot na swoim koncie na Twitterze. Pomysł, który przypomina kwalifikacjeIMSA, gdzie GT i prototypy są rozdzielane podczas sesji kwalifikacyjnych. Mistrzostwa, w których gra także Filipe Albuquerque z Wayne Taylor Racing.

W międzyczasie on, podobnie jak jego 185 innych kierowców zgłoszonych w Sarthe, będzie musiał przejść te kwalifikacje w ciągu dwóch rund. Uwaga: podczas Hyperpole zawodnikom nie wolno zjeżdżać do boksów ani uzupełniać paliwa. Będą jednak mogli swobodnie wybierać opony. W 2021 r. Kamui Kobayashi podpisał pierwszy Hyperpole w epoce Hypercar z czasem 3:23.900 Toyota. Kto podpisze umowę z 2022 r.?

CZYTAJ TAKŻE > Program 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2022

Walenty GLO

Dziennikarz. Reporter rajdowy (WEC, IMSA, ELMS, ALMS) i czasami F1 lub IndyCar.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz