Przyszła kategoria wodoru w 24-godzinnym wyścigu Le Mans

ACO i FIA pracują nad utworzeniem kategorii wodorowej w 24-godzinnym wyścigu Le Mans do lat 2025–2026. Zatwierdzonych zostanie kilka technologii.

opublikowany 27/05/2023 à 10:23

Walenty GLO

0 Zobacz komentarze)

Przyszła kategoria wodoru w 24-godzinnym wyścigu Le Mans

Prototyp MissionH24 - fot. Joao Filipe / DPPI

Podczas gdy stulecie 24 godziny Le Mans zbliża się wielkimi krokami, Automobile Club de l'Ouest (ACO) przygotowuje przyszłość klasyka Sarthe. 

Od 2018 r. ACO wdraża swoją strategię dotyczącą wodoru, dążąc do utworzenia kategorii poświęconej tej nowej technologii podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Wraz z MissionH24, GreenGT i FIA prowadzone są badania, szczególnie w odniesieniu do bezpieczeństwa, wydajności, a nawet struktur tankowania, aby wprowadzenie do wyścigów stało się rzeczywistością. Organizator ma zatem nadzieję, że w latach 2025–2026 w Sarthe będzie dostępna kategoria wodorowa. 

« Od 2018 r. ekosystem wodorowy ogromnie ewoluował, deklaruje Pierre Fillon, prezes Automobile Club de l’Ouest. Uczymy się chodząc, jeżdżąc. My odkrywamy. Taki jest cel naszej MisjiH24, jasno ogłoszony pięć lat temu. Ogniwo paliwowe zostało początkowo wybrane ze względu na jego potencjał i nadal jest aktualne. Obecnie silnik wodorowy stanowi szansę także dla producentów. Regulamin 24-godzinnego wyścigu Le Mans zawsze opowiadał się za wolnością i różnorodnością. W związku z tym oficjalnie ogłaszamy, że obie technologie, ogniwo paliwowe i silnik spalinowy wodorowy, zostaną zaakceptowane i dopuszczone dla producentów chcących wziąć udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w kategorii wodorowej. Chciałbym podkreślić ogromną pracę wykonaną we współpracy przez zespoły MissionH24, ACO i FIA. Wszyscy jesteśmy świadomi wyzwań stojących przed przyszłością sportów motorowych. » 

« Wodór jako nośnik energii nie został jeszcze w pełni zbadany w sportach motorowych, dodaje Richard Mille, przewodniczący komisji Wytrzymałość FIA. Trzeba jednak przyznać, że stwarza on bardzo ciekawe perspektywy, biorąc pod uwagę różnorodność możliwych opcji, jakie oferuje, zarówno pod względem przechowywania, jak i układów napędowych. Wdrażanie zrównoważonych źródeł energii w sportach motorowych jest jednym z głównych celów FIA i stanowi nasz długoterminowy plan działania. Kluczem jest znalezienie najodpowiedniejszych rozwiązań w zależności od różnych dyscyplin. Biorąc pod uwagę specyfikę Endurance, wodór jest jednym z najodpowiedniejszych rozwiązań, dlatego FIA w pełni wspiera program MissionH24 ACO. Współpracujemy, dzieląc się naszym know-how i doświadczeniem, aby wprowadzić tego typu technologię w Endurance. »

Nowości wpisane w tradycję laboratorium technologicznego 24-godzinnego wyścigu Le Mans, które powinny przyciągnąć takich producentów jak Oreca. W związku z tym firma Var wyposażyła się w stanowisko do testów wodorowych w celu opracowania konkurencyjnego silnika spalającego H₂.

Toyota est également très impliqué dans les développements de ces technologies. LW związku z tym 2 czerwca o godzinie 13,626:10 na torze Circuit de la Sarthe o długości 12 km ORC ROOKIE GR Corolla H20 Concept japońskiej firmy przeprowadzi demonstrację. W ramach swoich badań Toyota, za pośrednictwem zespołu Rookie Racing, uczestniczy tym pojazdem w długodystansowych mistrzostwach Super Taikyu w Japonii. Ta GR Corolla działa na wodorze. Ten ostatni napędza silnik spalinowy, wytwarzając dźwięki i wrażenia identyczne z tradycyjnymi samochodami wyścigowymi, ale prawie bez emisji spalin z rury wydechowej.

Ogłoszenie ACO miało także miejsce na marginesie 24-godzinnego wyścigu Fuji, drugiej rundy sezonu mistrzostw Japonii odbywającej się w ten weekend.

 
 
 
 
 
Zobacz ten post na Instagramie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Publikacja udostępniona przez Pierre’a Fillona (@pierrefillonaco)

CZYTAJ TAKŻE > Toyota będzie świętować swoje pięć zwycięstw w 24-godzinnym wyścigu Le Mans

Walenty GLO

Dziennikarz. Reporter rajdowy (WEC, IMSA, ELMS, ALMS) i czasami F1 lub IndyCar.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz