Zhuhai, ostatnia walka Peugeota 908

Bieg Zhuhai 1000 km, który odbędzie się w przyszłym tygodniu w Chinach, będzie ostatnim startowym występem Peugeota 908 HDi FAP. Ostatni występ Lwicy, która jest o krok od zaoferowania Peugeot Sport pierwszej korony w historii ILMC.

opublikowany 29/10/2010 à 09:23

Villemanta

0 Zobacz komentarze)

Zhuhai, ostatnia walka Peugeota 908

Bruno Famin i cały personel zespołu Peugeot sport obecni od początku przygody 908 przeżyją w niedzielę 7 listopada chwilę bogatą w emocje. Rywalizowano na torze Zhuhai, chińskiej rundzie zawodów Intercontinental Le Mans Puchar będzie ostatnim występem 908 HDi FAP w zawodach. Po tej ostatniej wycieczce Lwica uda się do muzeum. W przyszłym roku zmienią się przepisy ACO, a 908 pozostawi swojej młodszej siostrze obronę barw francuskiego producenta.

Od pierwszych okrążeń w 2007 roku samochód okazał się tak samo wydajny, jak jego wygląd był imponujący. Bruno Famin wspomina:

„Zaprojektowaliśmy ten samochód w rekordowym czasie” przyznaje to drugie.

Szybka konstrukcja, która w żaden sposób nie przeszkodziła w działaniu bestii. Jeśli chodzi o czystą wydajność, 908 jest nietykalny. Dzięki R10, R15, a nawet R15 plus, Audi nigdy nie będzie w stanie wyprodukować samochodu tak szybkiego, jak jego rywal opuszczający warsztaty w Vélizy. W czterech edycjach 24-godzinnego wyścigu Le Mans czterokrotnie zdobywał pole position, dzięki Stéphane’owi Sarrazinowi w latach 2007–2009 i Sébastienowi Bourdais w 2010.

Jeśli chodzi o rankingi, 908 HDi FAP jest również bardzo mocny. Nie umknął mu żaden wielki klasyk wyścigów długodystansowych, a jego największym wyczynem było oczywiście zwycięstwo w Le Mans w 2009 roku, zdobyte dzięki trio David Brabham, Marc Gené i Alexander Wurz. To więcej niż wspaniały sukces, który nigdy nie budził najmniejszych sporów. Zwycięzca edycji Petit Le Mans w 2009 i 2010 roku, Sebring, w tym sezonie 908 ma na swoim koncie także dwa tytuły mistrzowskie w serii Le Mans, zdobyte w latach 2007 i 2010 (dzięki firmie Oreca). W 2007 roku francuska drużyna pozwoliła sobie nawet na zdobycie tytułu Wielkiego Szlema, a koronę kierowców ostatecznie zgarnęli Pedro Lamy i Stéphane Sarrazin, którzy w tym roku dokonają tego ponownie.

Zanim jednak popadnie w nostalgię, cały zespół Peugeot Sport ma jeszcze jedno zadanie do wykonania: zostać pierwszym zwycięzcą w historii Intercontinental Le Mans Cup. 908 nie zdobyło jeszcze tego trofeum. I nie bez powodu te mistrzostwa narodziły się dopiero w tym roku. Czy jest lepszy sposób na pożegnanie samochodu, który stał się już legendą, niż zdobycie nim ostatecznej koronacji?

„Mamy nadzieję zapewnić jej zakończenie, na które zasługuje, zwycięstwem w Zhuhai. przyznaje Bruno Famin. Byłby to jego 19. sukces w 28 wyścigach.

Jednak o ten 19. sukces może nie być łatwo, jak wyjaśnia dyrektor techniczny ds. sportu:

„Zhuhai to tor, którego nie znamy, on kontynuuje. Wiemy jednak, że ta trasa to ciąg przyspieszania i hamowania. Bardzo powolny, jest całkowitym przeciwieństwem tego z Le Mans, dla którego zaprojektowano 908 HDi FAP. Oczekuje się, że hamulce i skrzynie biegów będą poddawane ekstremalnym obciążeniom. Samochody będą w aerodynamicznej konfiguracji „sprintu”, takiej jak na Silverstone czy Road Atlanta. Aby przygotować się do tego wyścigu, najtrudniej było zebrać jak najwięcej informacji i przeprowadzić niezbędne symulacje.

Zwycięski na Silverstone (Anthony Davidson-Nicolas Minassian) i na Road Atlanta (Pedro Lamy, Franck Montagny i Stéphane Sarrazin) zespół Peugeot Sport potrzebuje jedynie 11. miejsca, aby zdobyć tytuł. Ale Francuzi nie są typem, który bawi się w sklep spożywczy. Samochody nr 1 i 2 powierzone odpowiednio Sébastienowi Bourdais-Simona Pagenauda i Franck Montagny-Stéphane Sarrazin nie będą mieli zatem innego celu niż stanąć na pierwszym stopniu podium.

„Kiedy bierzemy udział w wyścigu, naszym celem jest oczywiście zwycięstwo, podkreśla Olivier Quesnel, dyrektor Peugeot Sport. Podczas pierwszego oficjalnego występu Peugeot Sport w Chinach chcemy zdobyć tytuł producentów, ale będzie on miał więcej smaczku, jeśli będzie mu towarzyszyć zwycięstwo. Będzie to dla nas szansa na stylowe i pełne emocji zakończenie sezonu 2010. Będziemy musieli walczyć i cały zespół jest gotowy?

Dobrze to zrozumiemy, w Peugeot nie pójdziemy łatwą drogą. W obliczu z pewnością mściwego zespołu Audi Sport cele są jasne: zdobyć tytuł i zwycięstwo, nawet jeśli to drugie nie jest najważniejsze. A kiedy już zdobędziemy tę koronę i sukces, 908 będzie mogło przejść na zasłużoną emeryturę?

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz