Romain Grosjean powtarza swoje zakresy

13 lat później Romain Grosjean wrócił do GT na 24-godzinny wyścig w Daytona. Na Florydzie Francuz musi (ponownie) odcisnąć swoje piętno.

opublikowany 27/01/2023 à 19:54

Walenty GLO

0 Zobacz komentarze)

Romain Grosjean powtarza swoje zakresy

Romain Grosjean z Iron Lynx w Daytona (Zdjęcie: Iron Lynx)

Romain Grosjean powraca do Grand Touring. 13 lat po jego udziale w 24 godziny Le Mans z Matech Competition za kierownicą Forda GT1, to właśnie dzięki Lamborghini Huracán GT3 EVO2 Francuz musi odzyskać równowagę przed 24-godzinnym wyścigiem Daytona w 2023 roku.

Oczywiście przez ponad dekadę wiele się zmieniło. « Mam wiele do odkrycia w GT3 i torze, nawet jeśli ten ostatni nie jest najbardziej skomplikowany, ale także na nowo odnajduję to uczucie dzielenia się samochodem z kolegami z drużyny po tylu latach, wyjaśnia Romain Grosjean dla AUTOtygodniowo.

Jest zupełnie inaczej niż to zapamiętałem. Jedyne, do czego przyzwyczaiłem się 13 lat temu, to to, że samochód dużo się porusza. To wciąż GT, ale jest też zupełnie inaczej. W GT1 nie mieliśmy ABS ani kontroli trakcji. Dzięki temu możesz odkrywać nowe rzeczy. Wspaniale jest zdobywać takie doświadczenie. Kiedy widzę przejeżdżające prototypy, mówię sobie, że chciałbym w nich być, ale to dopiero w przyszłym roku! »

Romain Grosjean Lamborghini Iron Lynx Daytona

Romain Grosjean jeździ Lamborghini nr 63 Iron Lynx w Daytona (Zdjęcie: Iron Lynx)

Czekając na rok 2024, Habowie odkrywają swój nowy zespół, Iron Lynx. Na Florydzie dzieli numer 63 w drużynie Włoch z Mirko Bortolottim, Andreą Caldarellim i Jordanem Pepperem. Piloci doświadczeni w GT, którzy kierują przyzwyczajonymi do jednomiejscowy.

« Atmosfera w zespole jest świetna, inni kierowcy bardzo mi pomagają, przyznaje Grosjean. Muszę jeszcze poprawić dwa zakręty, w których nie jestem w najlepszej formie. Najtrudniejszą rzeczą do zrozumienia jest ABS, zwłaszcza że hamulec to zazwyczaj moja mocna strona w sportach motorowych, więc trochę zaniedbuje tę stronę. Muszę się do tego przyzwyczaić. Zaczynamy mieć dobry rytm, ustawienia są określone i dobre. Jedyne, co pozostało, to wyjechać w ciągu 24 godzin. »

Lamborghini ma trochę za mało prędkości maksymalnej

Niezawodność będzie kluczowym czynnikiem w przypadku klasyka z Florydy. Jednak zielone Lamborghini doświadczyło ostrzeżenia podczas pierwszego treningu swobodnego w czwartek, kiedy zatrzymało się na poboczu toru z powodu problemu z wałem napędowym. Jednak nie to niepokoi Romaina Grosjeana przed imprezą.

« Jedynym minusem jest nasza maksymalna prędkość. To sprawi, że wyścig w peletonie będzie nieco bardziej skomplikowany », przyznaje były pilot Formuła 1. Tym bardziej, że kwartet wystartuje z 42. pozycji na starcie, z 6. w kategorii GTD Pro. Na początek za kierownicą zasiądzie Jordan Pepper. Podobnie jak wiadomości Porsche et Ferrarinowa ewolucja GT3 z Sant'Agata Bolognese (Włochy) stara się osiągnąć ten sam poziom, co Mercedes-AMG. 

« Mercedesa i Aston Martin są naprawdę daleko przed nami, następny jest Lexus, Sędzia Grosjean. Trzy nowe samochody trochę cierpią, nawet jeśli w tym trio radzimy sobie najlepiej. Będziemy musieli zoptymalizować nasze szanse w wyścigach. Wyścigi amerykańskie różnią się od tych rozgrywanych w Europie. Za każdym razem, gdy pojawia się samochód bezpieczeństwa, wszyscy wracają do gry. Trzeba być na miejscu we właściwym czasie, mieć odpowiednią strategię i mieć trochę więcej paliwa niż pozostali, aby nie musieć się zatrzymywać, gdy wszyscy zjeżdżają do boksów. »

Romain Grosjean w Daytona (fot.: Iron Lynx)

Romain Grosjean w Daytona (fot.: Iron Lynx)

Kierowca Andretti Autosport w IndyCar musi także przyzwyczaić się do zarządzania ruchem i nadal przyzwyczajać się do nowego wierzchowca. W ten sposób Habowie zidentyfikowali obszary, w których mogą się jeszcze udoskonalić. „ Za mocno wchodzę w szykanę Bus Stop i źle wychodzę, a wcześniej było odwrotnie. A na zakręcie muszę częściej używać ABS, aby lepiej przygotować się do wyjazdu. Kusi mnie, żeby to wyłączyć, ale wydaje się, że to nie działa, więc go zatrzymam! » 

Wydaje się, że Romain Grosjean znalazł właściwy kompromis. Po naszym wywiadzie Francuz zajął drugie miejsce w swojej klasie podczas Free Practice 4 na Florydzie, ostatniej sesji biegowej GTD Pro przed wyścigiem, zaledwie 0.038 sekundy za Mercedesem-AMG GT3 Racing nr 79 WeatherTech. Do zobaczenia o 19:40 (czasu francuskiego) w tę sobotę na rozpoczęciu 61. edycji 24-godzinnego wyścigu Daytona.

CZYTAJ TAKŻE > Romain Grosjean: „Reprezentowanie Lamborghini to powód do dumy”

Walenty GLO

Dziennikarz. Reporter rajdowy (WEC, IMSA, ELMS, ALMS) i czasami F1 lub IndyCar.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz