Co zmieni się w WEC od 2023 roku

Światowa Rada Sportów Motorowych FIA zatwierdziła kilka zmian w regulaminach sportowych WEC od 2023 roku.

opublikowany 01/01/2023 à 16:00

Artykuł wstępny

0 Zobacz komentarze)

Co zmieni się w WEC od 2023 roku

Od 24 r. w WEC i 2023-godzinnym wyścigu Le Mans nastąpi kilka zmian © Louis Legon / DPPI

L 'Wytrzymałość ewoluuje, a wraz z nim zasady, które mu towarzyszą. W 2023 roku Mistrzostwa Świata w Wyścigach Długodystansowych (WEC) doświadczy kilku znaczących zmian związanych z nowym „złotym wiekiem” kategorii i masowym pojawieniem się nowych producentów, w Hypercar i GT. Podczas środowego spotkania w Bolonii (Włochy) Światowa Rada Sportów Motorowych FIA, we współpracy z ACO, przekazała (liczne) zmiany dotyczące regulaminów WEC obowiązujących od 2023 roku.

Oddzielne kwalifikacje dla każdej kategorii

Aby ułatwić monitorowanie kwalifikacji, zagwarantować zawodnikom wystarczający czas jazdy oraz poszerzyć okno optymalnych warunków ustalania czasów, kwalifikacje będą składać się z trzech oddzielnych 15-minutowych sesji, z jedną dedykowaną sesją na klasę (GT – LM P2 – Hypercar). Wcześniej kwalifikacje składały się tylko z dwóch sesji, jednej dla prototypów (Hypercar i LMP2) i jednej dla samochodów GT (GTE-Pro i GTE-Am).

Maksymalnie dwa samochody na producenta w Hypercar

Producenci biorący udział w Mistrzostwach Świata Endurance (WEC) w kategorii Hypercar muszą zgłosić co najmniej jeden, a maksymalnie dwa samochody. Wszelkie dodatkowe samochody tego samego producenta muszą zostać uwzględnione w rankingach zupełnie nowego Pucharu Świata Hypercar Team. Dlatego każdy producent musi z wyprzedzeniem wskazać, które samochody zostaną zgłoszone do Mistrzostw Świata i Pucharu Świata.

Nowa kategoria Grand Touring będzie nosić nazwę LMGT3

Zatwierdzono dalsze zasady przyszłej klasy GT Mistrzostw Świata w Długodystansowych Mistrzostwach Świata, które zostaną wprowadzone w 2024 roku. Kategoria oparta na obecnej platformie technicznej GT3 będzie nosiła nazwę LMGT3. Zgodnie z przepisami klasy Hypercar czujniki momentu obrotowego będą obowiązkowe, aby umożliwić monitorowanie na żywo pracy układu napędowego. Dedykowane zestawy do konwersji nadwozia będą dozwolone, ale nie wymagane.

Koniec z kocami elektrycznymi

Od 2023 r. jakakolwiek forma podgrzewania opon nie będzie dozwolona. Decyzja ta zostanie wdrożona również w r WIĄZY od przyszłego sezonu oraz w Asian Le Mans Series od 2024 r. Jeśli chodzi o opony, ilość specyfikacji gumy dostępnych w klasie Hypercar zostanie zmniejszona do dwóch specyfikacji na tor w 2023 r. (i trzech w przypadku 24 godziny Le Mans) i jedną specyfikację na tor (i dwie na Le Mans) w następnym roku, w 2024 r.

LM P2 wykluczony z WEC w 2024… 

Sukces przepisów dotyczących Hypercar, entuzjazm producentów i wprowadzenie LMGT3 w 2024 r. prowadzą do logicznych dostosowań w sieciach pojazdów WEC oraz 24-godzinny wyścig Le Mans. W obliczu tych nowych elementów i aby powitać te dwie kategorie w jak najlepszych warunkach, ACO i FIA zastrzegają sobie możliwość dopuszczenia tylko tych kategorii do Mistrzostw Świata.Wytrzymałość FIA od 2024. Potencjalne pożegnanie z kategorią LM P2 zatem... Przynajmniej w WEC, gdyż LM P2 od 2024 nadal będzie główną kategorią European Le Mans Series, a także azjatyckiego Le Mans Seria.

...ale 15 miejsc gwarantowanych w Le Mans

ACO zarezerwuje 15 miejsc (minimum) w 24-godzinnym wyścigu Le Mans dla LM P2. Miejsca te zostaną przydzielone drużynom biorącym udział w seriach ze znakiem ACO. Wreszcie, zgodnie z zatwierdzeniem Światowej Rady Sportów Motorowych, po konsultacjach z konkurentami i w celu zapewnienia im większej elastyczności, ACO i FIA podjęły decyzję o przełożeniu wprowadzenia nowej generacji LM P2 na rok 2026. 

Moc poprawionego LM P2

Na sezon WEC 2023 moc i prędkość silników w kategorii LM P2 zostaną nieznacznie obniżone przez ACO i FIA (-10KW; -500 obr/min). Uzasadniona decyzja gwarantująca najlepszą równowagę pomiędzy kategorią Hypercar a kategorią LMP2, która w związku z tym będzie miała zastosowanie do 24-godzinnego wyścigu Le Mans. W European Le Mans Series, gdzie LM P2 reprezentują najwyższą kategorię, moc zostanie zwiększona średnio o ~15 KW w porównaniu z mocą w roku 2022.

Zakaz krytykowania Balance of Performance

W najnowszym Regulaminie Sportowym FIA dotyczącym WEC, „producentom, konkurentom, pilotom i wszelkim osobom lub podmiotom związanym z ich zobowiązaniami nie wolno starać się wpływać na ustalenie BoP ani komentować wyników, w szczególności poprzez oświadczenia publiczne, media i sieci społecznościowe. Każde naruszenie powyższych zasad będzie karane przez Stewardów Sportowych w dowolnym momencie zawodów, w tym po wyścigu. » Koniec z wyrzutami i krytyką ze strony zespołów za pośrednictwem mediów dotyczącą BoP, który najprawdopodobniej będzie w centrum debat w 2023 roku…

CZYTAJ TAKŻE > Simon Pagenaud: „Próbuję wrócić do 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2023 r.”

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz