Luty 1990: kiedy Peugeot ogłosił legendarne 905

Przed oficjalną prezentacją w lipcu 1990 r. Peugeot zaprosił w lutym dziennikarzy do zapoznania się z Peugeotem 905, przyszłym zwycięzcą 24-godzinnego wyścigu Le Mans.

opublikowany 21/02/2021 à 18:25

Tulisa

0 Zobacz komentarze)

Luty 1990: kiedy Peugeot ogłosił legendarne 905

W czasie, kiedy PorscheJaguar Toyota et Mercedes rywalizować o zwycięstwa wytrzymałościowe, pojawia się kolejny konkurent: producent Peugeot, kierowany przez niejakiego Jeana Todta, którego projektem był rewolucyjny samochód wyścigowy, słynny 905. Po dwóch latach projektowania Jean Todt i jego zespół zaprosili dziennikarzy do Vélizy w czwartek 8 lutego 1990 r. na prezentację samochodu.

Jeśli Peugeot nie jest po raz pierwszy startowany w wyścigach samochodowych, mając 16 zwycięstw w rajdowych mistrzostwach świata i 4 tytuły mistrza świata (2 kierowców i 2 producentów), życzeniem lwiego monarchy jest występ we wszystkich konkursach.

Obecny jest sobowtór prezydenta PSA, Jacques Calvet i Jean Boillot. Dla nich cel jest jasny: uczynić Peugeota punktem odniesienia w sportach motorowych, dlatego Lion chce rozszerzyć swoje wpływy. Jean Todt i jego zespół mają zatem znaczące wsparcie w projekcie. Poza wymiarem sportowym francuski producent pragnie zaangażować się w wyścigi wytrzymałościowe, aby zmierzyć się z konkurentami, którzy okazują się konkurentami na rynku motoryzacyjnym.

« Sport przewyższa wszelkie działania marketingowe w kreowaniu określonego wizerunku produktu” według Jacques’a Calveta.

Pojazd ma być w czołówce postępu dzięki niezwykłej aerodynamiki, karbonowemu podwoziu i hamulcom we współpracy z Dassault, a przede wszystkim silnikowi V10 80° zamontowanemu wzdłużnie. Dwa lata ciężkiej pracy pozwoliły Peugeotowi pozyskać ten potencjał techniczny, w szczególności dzięki André de Cortanze, ojcu 205 T.16 ewolucja 1 i 2.

„To 905 to pierwszy z linii samochodów, który całkowicie wyróżnia się na tle wszystkiego, co widzieliśmy do tej pory” – komentuje projektant.

Peugeot chciał szybko przetestować swój samochód, organizując oficjalną prezentację szerokiej publiczności w lipcu 1990 roku na torze Magny-Cours z Jean-Pierrem Jabouille'em. Po raz pierwszy ściga się w Kanadzie na torze Gilles Villeneuve w Montrealu we wrześniu.Jeśli klejnot technologii nie zdołał jeszcze konkurować ze swoimi przeciwnikami, Todt i jej zespół mogą o nim powiedzieć same pozytywne rzeczy.

Model 1991 zaczął się sprawdzać w 905 roku i na torze Suzuka odniósł zwycięstwo pomimo pewnych problemów z niezawodnością. Wydanie z 1991 roku 24h Le Mans nie kończy się sukcesem dla Lwa, ponieważ po drodze oba 905 porzucają. Todt i de Cortanze przetasowują karty: celem jest rozwinięcie 90-tki tak, aby stała się prawdziwym samochodem wytrzymałościowym. Oto nadejście 905 „Evolution Bis 1”.

Udany zakład. Dzięki zwycięstwu w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, dzięki Yannickowi Dalmasowi, Derekowi Warwickowi i Markowi Blundelowi, w połączeniu z mistrzostwami kierowców i producentami, rok 1992 okazał się pamiętny. W 1993 roku, po zdobyciu historycznego hat-tricka w Le Mans, 905 weszło do panteonu legendarnych samochodów.

 

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz