La Desmosedici świętuje swoje 20-lecie w Mugello 

Prawie 20 lat temu podczas GP Włoch fabryka w Bolonii zaprezentowała swój flagowy model, który wszedł do MotoGP. 

opublikowany 25/05/2022 à 18:46

Tomek Morsellino

0 Zobacz komentarze)

La Desmosedici świętuje swoje 20-lecie w Mugello

Dziś Ducati ma na starcie nie mniej niż ośmiu Desmosedici. MotoGP, dziewięć podczas GP Włoch z dziką kartą Michele Pirro, testera marki. Ale kiedy to się zaczęło, w 2003 roku, było ich tylko dwóch, prowadzonych przez Lorisa Capirossiego i Troya Baylissa. Ducati podsumowało swój prototyp przed GP Włoch w 2002 roku.

Historii firmy Borgo Panigale w Grand Prix nie można ograniczyć do ostatnich 20 lat. Warto wiedzieć, że firma Ducati, założona w 1946 roku, swoje pierwsze oficjalne kroki stawiała w klasie 125 cm1958 GP w XNUMX roku, wypuszczając pierwsze Desmo zaprojektowane przez inżyniera Fabio Taglioniego. Alberto Gandossi zwyciężył w tym roku dwukrotnie (Belgia i Szwecja), a Bruno Spaggiari wygrał finał sezonu na Monzy. Ducati było blisko zdobycia korony producentów, ale ostatecznie to MV Agusta miał ostatnie słowo.

125 Desmo z 1958 r. w Muzeum Ducati w Bolonii (zdjęcie: Thomas Morsellino)

W latach 1960-tych Ducati nie było oficjalnie obecne w GP, ale firma w dalszym ciągu rywalizowała na skalę krajową, podobnie jak w Wielkiej Brytanii w klasie 250cc z niejakim Mikiem „The Bike” Hailwoodem. 

Dopiero w 1971 roku Ducati zdecydowało się powrócić do GP z dwucylindrowym silnikiem o pojemności 500 cm750, opartym na motocyklu szosowym 1973 GT. Ale przygoda była krótkotrwała… w XNUMX roku pojawienie się dwusuwowych silników prosto z Japonii oznaczało śmierć czterosuwowych Ducati lub MV Agusta, żeby wymienić tylko te dwie marki.

Od lewej do prawej: Desmosedici 2003 (Loris Capirossi), Desmosedici 2007 (Casey Stoner, tytuł w tym sezonie) i 1098 Superbike 2008 (Troy Bayliss, tytuł w WorldSBK w tym sezonie) w Muzeum w Bolonii (Zdjęcie: Thomas Morsellino)

Dopiero gdy w 500 r. ogłoszono koniec dwusuwu o pojemności 990 cm2002 i ustąpił miejsca czterosuwowi o pojemności 2003 cmXNUMX w XNUMX r., Ducati dostrzegł szansę na powrót, wystawiając Desmosedici w XNUMX r. Od pierwszej rundy w Japonii Loris Capirossi był na trzecim stopniu podium… a Włochowi wystarczyło zaledwie sześć wyścigów, aby zwyciężyć.

Od 2002 roku Ducati odniosło 62 zwycięstwa, 192 miejsca na podium, 60 pole position i trzy tytuły producentów. Tylko Casey Stoner w 2007 roku zdołał zdobyć koronę pilota.

 

Tomek Morsellino

Dziennikarz i reporter MotoGP.

0 Zobacz komentarze)