Śmierć Jacques’a Marché

W wieku 24 lat zmarł były kierowca rajdowy i 86-godzinny Le Mans Jacques Marché.

opublikowany 01/08/2022 à 09:08

Francois Hurel

0 Zobacz komentarze)

Śmierć Jacques’a Marché

Ofiara długiej choroby Jacques Marché zmarł 22 lipca w wieku 86 lat. Kierowca i pilot, szef firmy glazurniczej, przez ponad dwadzieścia lat był członkiem zespołu Claude'a Laurenta w największych rajdach świata, a także w 24 godziny Le Mans. Dwie osoby z Orleanu spotkały się podczas rywalizacji w rajdach na początku lat sześćdziesiątych. Wolniejszy Marché został pilotem swojego rywala w 1963 roku. Po dwóch sezonach w DKW Junior, od 1965 do 1974, tworzyli jedną z najbardziej charakterystycznych par w międzynarodowych rajdach, za kierownicą Dafa 33, a następnie 55 dostarczonego przez firmę Holenderska fabryka.

Odniesionych przez nich zwycięstw w klasach (ponad 50) nie da się już zliczyć, małe Dafy pozwoliły sobie nawet na uzyskanie w sumie dobrych wyników, z których najważniejszym było zajęcie 3. miejsca w klasyfikacji generalnej Rajd samochodowy Acropole 1969, derrière la Porsche 911 T de Pauli Toivonen et la Ford Escort de Roger Clark. Au palmarès de Laurent-Marché, figurent aussi une 9e place au Monte-Carlo 1966, une 8e au Maroc 1971 ou une 27e au Safari 1971. Après le retrait de Daf, le duo dispute la saison 1975 sur Citroën GS (13e au Monte-Carlo) avant de poursuivre durant quatre saisons sur Peugeot 104 ZS, Autobianchi A112 i VW Golf GTI, bez uzyskania tak dobrych wyników, jak w chwalebnym okresie Dafa. W latach 1981 i 82 dzielili kabinę pasażerską Peugeota 505 z silnikiem Diesla, a ich wspólna kariera zakończyła się zajęciem 25. miejsca w Tour de Corse w 1983 r. na podstawie Citroëna Visa.

Oprócz swojej podróży w roli pilota Jacques Marché od czasu do czasu siadał za kierownicą. W Monte-Carlo w 1969 r. zastąpił niedostępnego w wyniku wypadku Laurenta i zajął 19. miejsce i został zwycięzcą swojej klasy. W 1971 r. zajął 15. miejsce w Ronde Cévenole na prototypie Daf 555. Obaj mężczyźni rywalizowali razem w Maratonie de la Route, czyli 84-godzinnym torze Nürburgring (10. miejsce w 1966 i 1967 na Dafie) oraz w Targa Florio (20. miejsce). w 1968 roku w Porsche 911 T). Mają także cztery wspólne udziały w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. W 1969 roku swoim Porsche 911 T uplasowali się na 13. miejscu (3. GT). Niesklasyfikowani w 1970 r. na 911 S, następnie bez kwalifikacji w 1971 r., wrócili w 1972 r. na Ligierze JS2 Martiala Delalande. Zmuszeni do przejścia na emeryturę, w następnym roku w tym samym samochodzie zajęli 19. miejsce. Marché wrócił z Delalande i Maxem Cohen-Olivarem w 1976 roku, a ich De Tomaso Pantera nie zakwalifikował się. Następnie Jacques będzie przez kilka lat prowadził samochód wyścigowy podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans, podczas okrążenia startowego.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz