Kazuki Nakajima
1. Kim jest Kazuki Nakajima?
Kazuki Nakajima to japoński były kierowca wyścigowy. Urodził się 11 stycznia 1985 roku w Okazaki. Po debiucie w japońskiej F3 i F3 Euroseries, przez dwa sezony grał w F1 z Williamsem. Odrzucony przez brytyjską drużynę, zdobył tytuł Super Formula i dołączył do programu Toyoty Endurance. Trzy razy z rzędu wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans (2019–2021), przeszedł na emeryturę, a obecnie pełni funkcję wiceprezesa Toyota Gazoo Racing Europe.
2. Młodsza podróż Kazukiego Nakajimy
Kazuki jest synem Satoru Nakajimy, byłego kierowcy Formuły 1, który działał w latach 1987–1991. Kazuki zaczął jeździć na kartingu w 1996 r. Wygrał kierownicę Formuły Toyota Racing School i otworzył drzwi do Formuły Toyota w Japonii w 2003 r., a następnie do japońskiej F3 następny rok. W swoich sezonach zajął 5. miejsce, a następnie został wicemistrzem. W 2006 roku przeniósł się do F3 Euroseries i zmierzył się z utalentowanymi, pełnymi pasji i oddania kierowcami, takimi jak Sebastian Vettel i Paul di Resta, mistrz tej serii. Nakajima zajął 7. miejsce.
Dla jego kariery jest to początek nowej ery. Nakajima został kierowcą testowym legendarnego zespołu Williamsa na sezon 2007. W tym samym czasie startował w sezonie GP2 Series w znanym francuskim zespole DAMS. Nie wygrywając żadnego wyścigu, Japończycy zakończyli wyścig bardzo dobrze, notując niezwykłe zakończenie mistrzostw z kilkoma miejscami na podium. Na koniec mistrzostw został wybrany najlepszym debiutantem.
3. Podróż Kazuki Nakajimy do F1
Po ogłoszeniu odejścia Alexandra Wurza na emeryturę Williams zdecydował się założyć Nakajimę na sezon F2008 1. Japończycy rywalizowali nawet w Grand Prix Brazylii, ostatniej rundzie sezonu 2007, w galopie próbnym. Jego pierwszy występ w F1 obfituje w wydarzenia. Dojechał na 10. miejscu i zranił część mechaników, zbyt szybko zjeżdżając do boksów.
Nakajima grał dwa sezony w F1 w Williamsie-Toyocie. Nico Rosberg jest jego kolegą z drużyny. Japończyk w Grand Prix Australii 6 nie zajął więcej niż 2008. miejsce, w pierwszym sezonie zdobył tylko 9 punktów, a w drugim żadnego! Afront, ponieważ jego niemiecki kolega z drużyny miał serię dobrych wyników. Jego odejście z Williamsa zostało oficjalnie ogłoszone pod koniec 2009 roku, kiedy zespół Grove zatrudnił Rubensa Barrichello i Nico Hülkenberga. Rosberg poszedł do Mercedesa.
W 2010 roku Stefan GP ogłosił zamiar mianowania Nakajimy na jednego ze swoich kierowców. Ale wniosek zespołu zostaje odrzucony przez F1. I zostaje bez kierownicy.
4. Wytrzymała podróż Kazukiego Nakajimy
Po dwóch sezonach w Super Formule (mistrz w 2012 roku) Nakajima dołączył do zespołu Toyoty, świeżo startującego w Długodystansowych Mistrzostwach Świata w 2012 roku, FIA WEC. Po wycofaniu się z 24-godzinnego wyścigu Le Mans wygrał swój pierwszy wyścig WEC podczas 6-godzinnego wyścigu w Fuji.
W latach 2013 i 2014 sporadycznie brał udział w WEC, dzieląc swój harmonogram z Super GT i Super Formula, w których w 2014 roku zdobył nowy tytuł. W 2015 roku Nakajima został pełnoetatowym kierowcą Toyoty Gazoo Racing. Na pierwszym miejscu jest kolegą z drużyny Sébastiena Buemi i Anthony'ego Davidsona.
W 2016 roku był liderem i za kierownicą TS050 Hybrid w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, kilka minut od zaoferowania królowej wyścigów wytrzymałościowych firmie Toyota Gazoo Racing, kiedy zepsuł się jego prototyp. To prawdopodobnie jedno z jego najgorszych wspomnień z tą drużyną.
W następnym roku, po wycofaniu się Audi, WEC ograniczyło się do pojedynku pomiędzy Porsche a Toyotą Gazoo Racing. Niemiecki producent wygrywa w Sarthe, a Nakajima ma na swoim koncie serię zwycięstw (Silverstone, Spa, Fuji, Szanghaj i Bahrajn). Skończył wicemistrza świata.
W końcu nadchodzi konsekracja. W końcu wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans i został mistrzem świata w wyścigach długodystansowych wraz z Sébastienem Buemi i Fernando Alonso w supersezonie 2018–2019. W 2020 roku ponownie zdobył podwójny zegar, tym razem z Buemim i Brendonem Hartleyem. Nr 7 to mistrz świata.
W 2021 roku Le Mans i tytuł mistrza świata wymkną mu się z powodu jego ostatniego sezonu WEC jako kierowcy Toyoty. Nakajima kończy swoją przygodę zwycięstwem w 8-godzinnym wyścigu Bahrajnu za kierownicą hybrydy Hypercar GR010. W numerze 8 zastępuje go młody Ryo Hirakawa.
Jednak Nakajima pozostaje bardzo związany z Toyotą. Zostaje mianowany wiceprezesem Toyota Gazoo Racing Europe, a jego rodak i kolega z zespołu Kamui Kobayashi z numerem 7 zostaje szefem zespołu. Dzięki temu stanowisku Nakajima będzie mógł kierować wysiłkami Toyoty w nowej erze wytrzymałości, naznaczonej pojawieniem się w WEC wielu producentów (Porsche, Peugeot, Ferrari, Acura, Cadillac, BMW itp.).
5. Recenzja AUTOhebdo autorstwa Kazukiego Nakajimy
Moglibyśmy pomyśleć, że po krótkim pobycie w F1 zapomniano o nim, ale Nakajima wiedział, jak doskonale poprowadzić swoją karierę, aby kilkakrotnie wygrać największy wyścig na świecie w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i stać się jednym z filarów Toyota w swojej dominacji w wytrzymałości.