Simona Pagenauda
1. Kim jest Simon Pagenaud?
Simon Pagenaud jest Francuzem, urodzonym 18 maja 1984 w Montmorillon (Wiedeń). Obecnie jest kierowcą wyścigowym w IndyCar i gra w Meyer Shank Racing.
2. Młodsza kariera Simona Pagenauda
Simon Pagenaud rozpoczął karierę w kartingu w 10 roku w wieku 1994 lat. Dopiero w 2001 roku zawodnik Montmorillonnais uzyskał dostęp do formuły awansu dzięki zwycięstwu rok wcześniej w prestiżowym wyścigu Volant Elf. Jego nauka na torze będzie odbywać się wyłącznie w dyscyplinach wyposażonych w silniki Renault: Formuła Renault Campus (wicemistrz w 2001 r.), Formuła Renault France i Eurocup (wicemistrz w 2004 r. za Scottem Speedem).
Skok do F.Renault 3.5 w 2005 roku zakończył się fiaskiem (15. miejsce). Aby wznowić karierę, Francuz przepłynął Atlantyk i rywalizował w Stanach Zjednoczonych o formułę dostępu do ChampCar, zwaną… Formułą Atlantycką. Simon Pagenaud odniósł jedno zwycięstwo, w porównaniu do pięciu zwycięstw syna Bobby'ego Rahala, Grahama Rahala, ale tytuł zdobył dzięki lepszej konsekwencji. Czek na 2 miliony dolarów pozwala mu celować w ChampCar.
3. Podróż Simona Pagenauda do IndyCar
Zatrudniony przez Team Australia zbudowany wokół Willa Powera (którego znalazł w IndyCar wiele lat później), Simona Pagenauda zakończył sezon ChampCar 2007 jako debiutant. W dyscyplinie zdominowanej przez swojego rodaka Sébastiena Bourdaisa Simon Pagenaud zaimponował ostatnim 8. miejscem. Niestety, jego zespół zamknął drzwi następnej zimy, w tym samym czasie, gdy ChampCar połączył się z IndyCar. Bez kierownicy Simon Pagenaud spędził czas w wyścigach Endurance w American Le Mans Series (mistrz w 2010 r. z Davidem Brabhamem i Highcroft Racing), a następnie w 24-godzinnym wyścigu Le Mans z Peugeotem. W edycji 2011 zajął drugie miejsce, zaledwie 13 sekund za zwycięskim Audi.
Drzwi do IndyCar otworzyły się na dobre w 2012 roku, gdzie podpisał kontrakt ze skromnym zespołem Sam Schmidt Motorsports (obecnie Arrow McLaren SP). Stawiając czoła takim wielkim armadom jak Penske, Chip Ganassi czy Andretti, Simon Pagenaud zaskoczył cały amerykański padok czterema podium i honorowym tytułem najlepszego debiutanta.
W 2013 roku Simon Pagenaud stanął na szczycie podium w Baltimore i zakończył sezon na trzecim miejscu w mistrzostwach, za ekspertami Scottem Dixonem i Hélio Castronevesem. Wciąż pracując z Samem Schmidtem, zdobył także swoje pierwsze pole position w 2014 r. Roger Penske, charyzmatyczny szef tytułowego Teamu, zintegrował go z Team Penske w 2015 r. Duża odpowiedzialność, z którą początkowo zmagał się Simon Pagenaud. dostosować się (11. miejsce)
Punkt zwrotny nastąpił w 2016 roku. Konsekwencja w połączeniu z dużą szybkością pozwoliła mu odgrywać czołowe role przez cały sezon. W obliczu swojego kolegi z drużyny, Willa Powera, został pierwszym Francuzem, który zdobył tytuł mistrza z dużą przewagą 127 punktów.
W 2017 r. nieznacznie pokonany przez Josefa Newgardena (13 punktów) Simon Pagenaud w 2018 r. przeżyje rok bez najmniejszego sukcesu. Nie należy jednak spodziewać się siły charakteru Habów i w 2019 r. wejdzie on do legendy francuskiego sportu, wraz z zwycięstwo w legendarnym wyścigu 500 mil w Indianapolis. 26 maja 2019 r. Simon Pagenaud jako pierwszy Francuz wpisał swoje nazwisko na tym pomniku sportów motorowych 100 lat po René Thomasie. Rok ponownie zakończył jako wicemistrz.
Po izolacji związanej z Covid-19 na początku 2020 r. Simon Pagenaud zapewnił Team Penske dwa ostatnie sezony mieszane. Ósmy w 2020 i 2021 roku, pod koniec roku nie został zatrudniony przez „Kapitana” Rogera Penske. Simon Pagenaud w 2022 roku znajduje schronienie w zespole na ludzką skalę, Meyer Shank Racing, gdzie poznaje legendę Hélio Castronevesa. Razem zaczęli z hukiem i sukcesem w 24-godzinnym wyścigu Daytona w Acura DPi. Simon Pagenaud kończy wyścig Indianapolis 500 w 2022 r. na 8. miejscu.
4. Opinia AUTOhebdo na temat Simona Pagenauda
Simon Pagenaud nie jest obecnie najbardziej znanym francuskim kierowcą, ale stał się jednym z największych ambasadorów francuskiego sportu za granicą. Jego tytuł w IndyCar, a zwłaszcza sukces w Indy 500 w 2019 r. to dwa wyczyny, których Francuz w Stanach Zjednoczonych nie osiągnie w najbliższym czasie. Pozostało mu tylko wrócić do 24-godzinnego wyścigu Le Mans, wydarzenia, o zwycięstwie którego zawsze marzył Simon Pagenaud.