Ayrton Senna
1. Kim był Ayrton Senna?
Ayrton Senna da Silva – brazylijski kierowca, urodzony 21 marca 1960 w São Paulo (Brazylia), zmarł 1 maja 1994 w wyniku wypadku podczas Grand Prix San Marino. Dla McLarena był trzykrotnym mistrzem świata Formuły 1.
2. Młodsza podróż Ayrtona Senny
Ayrton Senna zaczynał karierę od kartingu. Paulista, który miał już na sobie żółty kask z niebiesko-zielonymi paskami, dwukrotnie zabrakło mu tytułu mistrza świata w tej dyscyplinie. Półporażka (jest podwójnym wicemistrzem), którą szybko zatarł wyjeżdżając na emigrację do Wielkiej Brytanii. W klimacie bardzo odmiennym od kraju jego urodzenia, Brazylijczyk zdominował Formułę Ford 1600 w 1981 r., a następnie w 2000 r. w 1982 r. W następnym roku kontynuował swoją dynamikę w krajowej Formule 3. W starciu z Martinem Brundlem zdobył tytuł dzięki 12 zwycięstwom. Dzięki zabiegom angielskich zespołów F1 podpisał kontrakt z Tolemanem na rok 1984.
3. Podróż Ayrtona Senny po Grand Prix (Formuła 1)
Nienazwany jeszcze „Magią” początkujący kierowca zadziwił swój świat już od szóstego startu. Podczas ulew, na ulicach Monako, Ayrton Senna zasłynął, zaliczając genialny wyścig. Wyprzedził nawet McLarena Alaina Prosta, zanim Jacky Ickx podniósł czerwoną flagę, sygnalizując koniec wyścigu. Ostateczny ranking ustala się w poprzedniej rundzie, a drugie miejsce musi zadowolić się Ayrtonem Senną. Jego rodowodu nie może zadowolić Toleman, mały niezależny zespół, w dobie potężnych silników turbo w Formule 1.
Dlatego Ayrton Senna przeszedł do Lotus-Renault w 1985 roku. Swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1 odniósł, to nie przypadek, w dantejskich warunkach w Estoril (Portugalia). Zyskuje szacunek inżynierów Renault dzięki szczegółowym odprawom i ponadprzeciętnym opiniom technicznym. W 1985 r. zajął czwarte miejsce, a w 1986 r. został jedynym liderem, samodzielnie potwierdzając tożsamość swojego kolegi z drużyny, dżentelmena Johnny'ego Dumfriesa. Ayrton Senna staje się punktem odniesienia w kwalifikacjach, ale coraz bardziej potwierdza się w wyścigu.
W rezultacie okazał się znaczącym pretendentem do tytułu mistrza świata Formuły 1, zanim pod koniec sezonu stracił tempo. Czwarty ponownie, Ayrton Senna rozpoczął długą współpracę z Hondą w 1987 roku. Jednomiejscowy Lotus zmienił kolor z czarno-złotego na żółty, ale Williams zdominował mistrzostwa głową i ramionami. Najlepszy z pozostałych (3. miejsce) Ayrton Senna nadał swojej karierze nowy impet, podpisując kontrakt z McLarenem od sezonu 1988.
Duet, który stworzył z Alainem Prostem w zespole McLarena kierowanym przez Rona Dennisa, powoli, ale nieuchronnie przerodził się w bratobójczą walkę, niczym pojedynek legendy Formuły 1. McLaren zdobył dzięki dwóm kierowcom 4 tytuły mistrzowskie producentów. Za kierownicą najlepszego jednomiejscowego samochodu na rynku obaj kierowcy toczą ze sobą walkę i nadają F1 złoty wiek.
W 1988 roku Ayrton Senna uzyskał przewagę nad Francuzem, ale dopiero w 1989 roku doszło do starcia. Podczas przedostatniej rundy Grand Prix Japonii oba samochody zderzyły się w szykanie. Alain Prost pozostaje w tyle, Ayrton Senna kontynuuje wyścig, ale zostaje zdyskwalifikowany za spowodowanie zwarcia na torze i wznowienie wyścigu przez sędziów. Brazylijczyk płacze, że to niesprawiedliwość, ale mistrzem świata został Alain Prost.
Zemsta przyszła w 1990 roku. Jeszcze podczas Grand Prix Japonii, na torze Suzuka, Ayrton Senna, który miał pole position, zderzył się z Alainem Prostem, który jeździł teraz dla Ferrari, przed pierwszym zakrętem. Koniec gry dla Francuza, który nie ma już nic do powiedzenia w sprawie tytułu przyznanego Ayrtonowi Sennie, mimo tego wypadku.
Wojna wygasła w 1991 roku. Tandem Senna-McLaren był w siódmym niebie, Ferrari zbłądziło i nie było trzeciego odcinka walki o tytuł Formuły 1. Ayrton Senna po raz czwarty z rzędu zwyciężył w Grand Prix Belgii na torze Spa Francorchamps Niemały wyczyn Jeden z wyczynów brazylijskiego kierowcy ma miejsce na oczach jego publiczności w Sao Paulo podczas Grand Prix Brazylii. Tak więc na czele skrzynia biegów jest oporna. Zmuszony do używania wyłącznie szóstego biegu na tłustym i mokrym torze, Ayrton Senna odniósł zwycięstwo pomimo skurczów. W 4 roku technologia zastosowana w Williamsie Nigela Mansella sprawiła, że aspiracje czwartej korony stały się bezcelowe.
W wyścigu Ayrton Senna broni się dostępnymi środkami, niczym podczas GP Monako, gdzie uniemożliwia wyprzedzenie go wąsatemu Anglikowi. Rok 1993 nie będzie bardziej zadowalający. Mając za słabą moc silnika Forda, liczył jedynie na to, że deszcz osiągnie poziom Williamsa Alaina Prosta.
Frank Williams odkrył, że Ayrton Senna pragnie czegoś innego i zatrudnił go na rok 1994, zastępując swojego najlepszego wroga, Alaina Prosta, który przeszedł na emeryturę z czwartym tytułem mistrza świata. Ale jednomiejscowy samochód, uważany do tej pory za punkt odniesienia, stał się samochodem nieprzewidywalnym, co było winą zakazu stosowania pomocy elektronicznych. Mimo dwóch pole position na początku roku, Ayrton Senna nie ukończył żadnego wyścigu. Jego licznik nadal utrzymuje się na poziomie 4 zwycięstw.
Grand Prix Formuły 1 San Marino na torze Imola, trzecia runda sezonu 3, rozpoczęła się tragedią. Podczas kwalifikacji Roland Ratzenberger zginął w wypadku przy dużej prędkości. To pierwsza śmierć kierowcy Formuły 1994 od czasu śmierci Elio de Angelisa w 1 roku.
W Imola (Włochy), dzień po zdobyciu 65. i ostatniego pole position, Ayrton Senna uległ strasznemu wypadkowi. Ayrton Senna uderza w ścianę na zakręcie Tamburello na siódmym okrążeniu, prawdopodobnie po uszkodzeniu kolumny kierownicy. Górny trójkąt prawego przedniego zawieszenia uderzył Brazylijczyka w głowę. Pomimo wszelkich wysiłków sędziów toru i lekarzy na miejscu, kilka godzin później w szpitalu w Bolonii stwierdzono zgon Ayrtona Senny w wyniku licznych złamań czaszki.
4. Opinia AUTOhebdo na temat Ayrtona Senny
Ayrton Senna to legenda. To jest obserwacja. Podziwiany jak półbóg przez swoich najzagorzalszych zwolenników, brazylijski kierowca do dziś stał się przykładem dla obecnych kierowców Formuły 1, którzy nie znali go za jego życia, ale nadal składają mu hołd. Wirtuoz deszczu i pogoni za czasem, trzykrotny mistrz świata kierowców, pozwolił Formule 1 wejść w nowy wymiar. Jednak Ayrton Senna miał nie tylko cechy. Cały jego temperament wzbudził w nim wrogość na padoku, ponieważ nigdy nie przyznał się do porażki na torze.