TotalEnergys opracowuje paliwo zapewniające wytrzymałość

TotalEnergys ogłosiło właśnie dostawę nowego ekologicznego paliwa na Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA WEC, które ma być w 100% odnawialne. Punkt zwrotny w historii, który zasługuje na techniczne wyjaśnienie.

opublikowany 02/10/2021 à 17:00

Nicolasa Valeano

0 Zobacz komentarze)

TotalEnergys opracowuje paliwo zapewniające wytrzymałość

Historyczny francuski tankowiec przygotowuje się do wprowadzenia na rynek w 100% odnawialnego paliwa o nazwie Excellium Racing 100, które będzie wykorzystywane od przyszłego sezonu w Mistrzostwach Świata.Wytrzymałość FIA (WEC), którego 24 godziny Le Mans 2022 i Europejska Seria Le Mans (WIĄZY). Dla TotalEnergys, w obliczu zmian przemysłowych i wizerunkowych dzięki nowej nazwie, jest to bardzo symboliczna zapowiedź, która zapewnia trwałość jej działalności w obliczu konkurencji, tradycyjnego przedsionka rynku powszechnego. Ponieważ jest to prawdziwe laboratorium innowacji naturalnej wielkości, wykorzystujące ekstremalne ograniczenia warunków wyścigowych do testowania innowacyjnych rozwiązań do granic ich możliwości. Poligon doświadczalny, który nabiera jeszcze większego znaczenia w obliczu nowych wyzwań związanych z transformacją energetyczną i środowiskową. Do 2050 r. TotalEnergys chce osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla, co będzie wymagało gruntownych zmian.

Polowanie na śmieci

To nowe paliwo pochodzi z biomasy na bazie etanolu 2e wytwarzania, wykorzystując odpady i pozostałości głównie z wytłoków i osadu z upraw winiarskich. Nie eksploatuje się tu pierwszego pokolenia, mniej cnotliwego, wykorzystującego uprawiane w tym celu buraki czy zboża. Proces produkcyjny, zwany „etanolem na benzynę” (ETG), polega na destylacji i odwodnieniu cząsteczek etanolu powstałych w wyniku fermentacji przemysłowej w celu wytworzenia węglowodorów.

© François Flamand / DPPI

Bazę tę następnie miesza się z ETBE (eter etylowo-tertiobutylowy), będącym pochodną etanolu zmieszanego z izobutenem (cząsteczka składająca się wyłącznie z atomów węgla i wodoru), produkowanym przez rafinerię Feyzin (Rhône) z wykorzystaniem surowców również pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym. TotalEnergys dodaje również kilka dodatków poprawiających wydajność Excellium. W odróżnieniu od biopaliw takich jak E85, produkt nie zawiera w swojej ostatecznej formule etanolu, gdyż jest to składnik podlegający całkowitej przemianie. Ma tę ogromną zaletę, że jest całkowicie kompatybilny z paliwami konwencjonalnymi pochodzenia ropopochodnego, gdyż nie różni się od siebie składem chemicznym, a ilość zawartej w nim energii jest równoważna.

Technologia ETG jest w powijakach i stanowi jedno z obiecujących rozwiązań przyszłości, doskonale przystosowane do samochodu przeciętnego człowieka. Wpisuje się to także w dążenie Wspólnoty Europejskiej do zwiększenia stopnia wykorzystania biopaliw. Ponieważ nie ma to wpływu na zużycie, w spalinach to ekologiczne paliwo wytwarza taką samą ilość CO2. Jednak w całym łańcuchu, w porównaniu z paliwami kopalnymi wydobywanymi z ziemi i w związku z tym uwalnianymi do atmosfery, ogólny bilans emisji CO2 redukcja o co najmniej 65% w analizie cyklu życia cząsteczki, zgodnie z europejskim rozporządzeniem RED (dyrektywa w sprawie energii odnawialnej). Z drugiej strony brak zmian w zakresie bezpośrednich substancji zanieczyszczających w przypadku braku dodatkowej obróbki za pomocą katalizatora lub konkurencyjnego filtra cząstek stałych.

Brak konkretnej adaptacji silnika

Wśród wielu zalet tego rozwiązania, Excellium Racing 100 nie wymaga żadnych konkretnych zmian w istniejących silnikach, poza przeprogramowaniem mapowania, jak to tradycyjnie ma miejsce poza sezonem, w momencie zmiany partii paliwa. Rzeczywiście należy przerobić wyprzedzenie wtrysku i zapłonu ze względu na różnicę w liczbie oktanowej, tutaj nieco niższą.

© Francois Flamand / DPPI

W przypadku tego nowego paliwa nie następuje wzrost zużycia, jak to może mieć miejsce na przykład w przypadku E85. Ten punkt jest szczególnie decydujący w przypadku wytrzymałości i dlatego tutaj czas trwania przejazdów pozostanie niezmieniony. Przewaga, która już przyczyniła się do zainteresowania licznych mistrzostw, które zostały wyrażone przez TotalEnergys. Produkt jest już dostępny, pierwsza partia jest już gotowa i odbierają go producenci silników. Pierwszy wniosek w wyścigach zostanie złożony w marcu 2022 roku, wraz z otwarciem sezonu wraz z powrotem 1000 mil od Sebring (18 marca), wyścig historyczny z kilku punktów widzenia…

 

Formuła – ciągła innowacja

Proces ekologizacji paliw stosowanych w zawodach rozpoczął się już w tym roku z paliwem Excellium Endurance, które zawiera 10% etanolu pochodzenia odnawialnego, składającego się z resztek roślinnych oraz nowy rodzaj mieszanki (stanowiącej 5% całkowitego wolumenu) na bazie biowęglowodory z biomasy, które korzystają z lepszej efektywności energetycznej. Uzyskana wysoka liczba oktanowa pozwala na optymalizację współczynników zapłonu i sprężania silników w celu poprawy wydajności i trwałości. Pod względem zużycia pozwala to na wzrost o 2,5–3% przy jednoczesnym zmniejszeniu zatykania silnika.

Zapas paliwa na imprezę taką jak 24-godzinny wyścig Le Mans obejmuje nie mniej niż 280 000 litrów rozdystrybuowanych przez TotalEnergys do 62 samochodów biorących udział w wyścigu. Na zlecenie ACO i FIA przeprowadza się ponad 150 analiz zgodności paliwa w garażach różnych zawodników, wykorzystując chromatograf do sprawdzenia „odcisku palca” paliwa.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz