Test: Audi RS 3

Nowy doładowany kompakt z pierścieniami wreszcie ma skrzynię biegów pasującą do jego niezwykłego silnika. A to zmienia wszystko!

opublikowany 24/11/2021 à 16:00

Cedric Pinatel

0 Zobacz komentarze)

Test: Audi RS 3

Audi RS 3 od 2011 roku zachwyca fanów wyjątkowej mechaniki. Podczas gdy inne kompaktowe samochody sportowe na rynku są zadowolone z czterocylindrowych silników, Niemiec pozostaje wierny swojemu słynnemu pięciocylindrowemu rzędowemu turbodoładowaniu, który był już prezentowany w modelu potworne samochody rallye marki w latach 1980. Nowoczesna wersja tego bloku zapewnia oczywiście obfite występy, ale przede wszystkim jego dźwięk przyprawia każdego o dreszcze: długo pamiętamy naszą pierwszą przejażdżkę RS 3 na przełęcz górską. , bardzo szczególna barwa „pięciu nóg” głęboko w błonach bębenkowych.

Niestety, ta muzyczna przyjemność nigdy nie trwała zbyt długo, z winy zbyt miękkiego zestrojenia podwozia, które wymagało szybkiego rozluźnienia rytmu: już pierwsze RS 3 było podsterowne jak krowa w ekstremalnej jeździe i pomimo bardziej rygorystycznego zachowania, druga generacja nadal mocno ciągnął przednią oś, szybko niszcząc hamulce.

Nie ma już miłego Haldexa

Całkowicie nowy RS 3 trzeciej generacji zachowuje ten sam silnik co stary, z identyczną mocą 400 KM i momentem obrotowym, który w szczytowym momencie osiąga 500 Nm (w porównaniu do 480 poprzednio). Jednak kryje się za tym prawdziwa rewolucja między tylnymi kołami: napęd na wszystkie koła Haldex, ten system faworyzujący koła napędzane przednie, które do tej pory wyposażały RS 3 (i które nadal można znaleźć w S3 lub RS Q3), pozostawia miejsce dla znacznie bardziej wyrafinowanej architektury. Dzięki parze sprzęgieł wielotarczowych z najnowszego Volkswagena Golfa R i innych Cupra Formentor VZ5 można zmieniać moment obrotowy przenoszony na tylną oś z jednego koła na drugie w zakresie od 0 do 100%. Zasada ta, zapoczątkowana przez najnowszą generację Forda Focus RS i przyjęta przez Mercedes-AMG A45 S w teorii pozwala zamienić kompaktowy samochód sportowy w prawdziwego palacza opon. Czy ten RS 3, który tak bardzo nas frustrował na limicie, w końcu się poluzował?

Nawet złagodzony najnowszymi normami, które ograniczają hałas i obecnie zabraniają cofania się zapłonu w układzie wydechowym, ten pięciocylindrowy silnik sam w sobie sprawia, że ​​wrażenia z jazdy są wyjątkowe. Głupio to mówić, ale ciągła jazda przy takim akompaniamencie dźwięku i tak wyrafinowanym silniku sprawia radość, także w korkach i we wszystkich momentach jazdy samochodem, które nie wnoszą nic ekscytującego. A ponieważ RS 3 oferuje również doskonały poziom komfortu dzięki opcjonalnemu kontrolowanemu tłumieniu naszego modelu testowego (1200 euro), a także obszernym tylnym siedzeniom, jest wszystko, aby ten kompaktowy samochód rodzinny był idealnym samochodem rodzinnym na co dzień. Po włączeniu trybu wydajności spada nawet poniżej 10 litrów na 100 km na autostradzie, gdzie jego duży silnik staje się całkowicie cichy.

Bardzo nadzorowana jazda na nartach

Będąc na drodze Mont Ventoux w trybie Dynamic, z radością poczujesz efekt zmian technicznych. Co najmniej tak samo szybkie na prostej jak stary model – Audi ogłasza prędkość od 0 do 100 km/h w rozmiarze 3”8 z opcjonalnymi oponami semi-slick! – RS 3 wreszcie okazuje się ekscytujący w zakrętach. Zawsze trzeba mieć do czynienia z nieco ciężką osią przednią, co jest winą tego silnika i nieuchronnie zwiększa wagę nosa. Jednak tym razem maszyna nie pogrąża się już w pierwotnej podsterowności podczas sportowej jazdy. Do granic możliwości progresywny, wykorzystuje tylną oś do obrotu i wydaje się znacznie mniej zablokowany niż poprzedni. W zależności od kąta skrętu kierownicy i profilu skrętu nadal nie daje pełnej mocy nawet przy odłączonych wszystkich wspomaganiach.

Żeby zaczął się ślizgać trzeba jak najszybciej wcisnąć pedał gazu i nie puszczać. Następnie tylna skrzynia biegów uruchamia sprzęgła i wychodzimy z kołków z ładną kadzią przeciwskrętną. Włączony tryb RS Torque Rear (dostępny tylko jako opcja, uwaga!), możliwe będzie także utrzymanie wspaniałych dryfów dymu, zawsze pod warunkiem trzymania prawego pedału mocno przyklejonego do podłogi. Podobnie jak w przypadku Formentora VZ5, ten niezbyt naturalny proces wymaga zrozumienia instrukcji. Kiedy jednak zrozumiesz, jak to działa, możesz cieszyć się przetaczaniem go przez drzwi, a operacja wymaga stosunkowo niewielkiej pracy za kierownicą.

Potężny Mercedes-AMG A45 S, z 4-cylindrowym silnikiem o mocy 421 koni mechanicznych i równie wyrafinowanym napędem na wszystkie koła, wydawał się jeszcze bardziej zwinny i wydajny w sportowej jeździe (aby mieć pewność, trzeba będzie porównać oba samochody). Ale dzięki takiemu charakterowi jazdy i dynamicznemu tuningowi, który w końcu się utrzymuje, RS 3 wygląda bardzo podobnie do wszechstronnego samochodu sportowego naszych marzeń. Skorzystaj, te mechaniki postaci przeżywają ostatnie lata marketingu…

 

Werdykt

Do niezwykłego hałasu silnika i osiągów na prostych, nowe Audi RS 3 w końcu dodaje przyjemne dynamiczne zachowanie w ekstremalnej jeździe. Ta wszechstronna maszyna ze swoją cenną mechaniką ucieleśnia na swój sposób idealny, wszechstronny samochód sportowy.

 

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz