4H z Portimão – zwycięża United Autosports, DKR Engineering i tytuł Iron Lynx

Werdykt sezonu ELMS 2021 wydał w niedzielę, 24 października, po finale w Portimão wygranym przez United Autosports. W sumie angielska drużyna zajęła drugie miejsce. DKR Engineering i Iron Lynx mają tytuły w LM P3 i LMGTE.

opublikowany 24/10/2021 à 18:01

Walenty GLO

0 Zobacz komentarze)

4H z Portimão – zwycięża United Autosports, DKR Engineering i tytuł Iron Lynx

Tom Gamble poprowadził United Autosports do zwycięstwa w Portimaõ i drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej (© Paulo Maria / DPPI)

Pierwsza godzina wyścigu w Portimão upłynęła pod znakiem spektakularnego wypadku z udziałem LM P2 i LM P3 pół godziny po starcie. Gdy Memo Rojas wjechał na prostą startu i mety, Meksykanin zobaczył, jak lewe tylne koło jego Oreca 07 – Gibson numer 30 (Duqueine Team) odrywa się w kierunku zewnętrznej strony toru. Prototyp pędził przez jezdnię w kierunku ściany boksu, powodując chaos wśród pościgów. Andreas Laskaratos za kierownicą Ligiera JS P320 – Nissana numer 18 z 1 AIM Villorba Corse, gwałtownie uderzył w wjazd do alei serwisowej, próbując ominąć samochód luksemburskiego zespołu. Obaj kierowcy wyszli z wypadku bez szwanku, a po około dziesięciu minutach jazdy pod samochodem bezpieczeństwa wywieszono czerwoną flagę.

W tabeli COOL Racing nadal zajmowało pierwsze miejsce po pole position Charlesa Milesiego dzień wcześniej, przed Algarve Pro Racing (Bradley, Habsburg, Floersch) i Team WRT (Délétraz, Kubica, Ye). Ostatni wyścig sezonu 2021WIĄZY wznowiono w ramach samochodu bezpieczeństwa, a do końca pozostały 2 godziny i 55 minut. Ta druga godzina wyścigu oznaczała początek pit stopów i zmian kierowców. Podobnie jak w poprzedniej rundzie na Spa, szwajcarska drużyna straciła wówczas prowadzenie, pozostawiając dwa zespoły United Autosports na czele przed G-Drive i Panis Racing. Numer 22 (Hanson, Aberdein, Gamble) zajął zatem pierwsze miejsce przed numerem 32 (van Uitert, Jamin, Maldonado). Na godzinę przed metą w Portimão napięcie w związku z ostatnim drugim miejscem w mistrzostwach nie ustało. W ten sposób Aurus 01 – Gibson z G-Drive Racing został zainstalowany na czele wyścigu z Franco Colapinto za kierownicą. Drugie miejsce zajął Oreca 07 – Gibson numer 22 z United Autosports, a piąty był egzemplarz Panis Racing (Canal, Stevens, Allen). 

W ostatniej godzinie wyścigu rosyjska załoga wykonała jednak piąty postój. To wróciło Nycka de Vriesa na piątym miejscu, pozostawiając United Autosports przejęcie kontroli nad wyścigiem, który Tom Gamble utrzymał aż do flagi z szachownicą. Na podium stanęły WRT i Algarve Pro Racing. Ludzie Richarda Deana opuszczają Portimão z drugim biletem na zaproszenie na 24 godziny Le Mans Rok 2022 w walizce.

 

DKR Engineering pod tytułem w LM P3, Iron Lynx w LMGTE

Pozbawiony pole position po raz pierwszy od inauguracyjnej imprezy roku, DKR Engineering (Hörr, de Barbuat) pod wodzą francuskiego kierowcy od pierwszych chwil wyścigu awansował na pierwsze miejsce w LM P3, wyprzedzając United Autosports numer 2 (Boyd, Wheldon, Cauhaupe) i Inter Europol Competition numer 13 (Hippe, de Wilde, Eteki). O ile w drugiej godzinie wyścigu toczyła się zacięta walka z Ligierem JS P320 – Nissanem z angielskiego zespołu, to w trzeciej godzinie wyścigu ustąpiła, pozwalając francusko-niemieckiemu duetowi ścigać się po zwycięstwo i tytuł w tej kategorii LM P3 . Trzeci w wyścigu od dłuższego czasu, numer 13 Inter Europol Competition (Hippe, de Wilde, Eteki) ostatecznie zajął drugie miejsce.

Choć wydawało się, że zwycięstwo odniosło DKR Engineering, zespół z Luksemburga i jego Duqueine D08 #4 ostatecznie spadł na 4. miejsce po otrzymaniu kary jednej minuty i pięciu sekund za wadliwe lewe tylne oświetlenie. Pomimo tej zmiany stanowiska firma DKR Engineering zachowuje swój bilet na 24-godzinny wyścig Le Mans w 2022 r., a także tytuł LMP3 w tym sezonie. Za zwycięską drużyną (Inter Europol Konkurs nr 13) na podium w Portimão stanęły samochody United Autosports nr 2 i Graff nr 9.

Startując z pierwszej pozycji w LM GTE,Aston Martin Vantage AMR numer 95 TF Sport (Hartshorne, Gunn, Hancock) szybko spadł na ostatnie miejsce. Do widowiska doszło głównie w drugiej godzinie wyścigu, kiedy doszło do pojedynku Sarah Bovy (Iron Lynx numer 83) z François Perrodo (AF Corse numer 88), w wyniku którego obaj kierowcy ustąpili miejsca, a nawet zjechali za sobą do alei serwisowej. Po godzinie zaciętej walki to Belg pokonał Francuza i zajął drugie miejsce. Wreszcie trzecie na szachownicy Żelazne Damy (Frey, Bovy, Gatting) zdobyły tutaj drugie z rzędu podium, po Spa-Francorchamps. Na czele wyścigu liderzy mistrzostw (Cressoni, Mastronadri, Molina) nigdy się tak naprawdę nie martwili i zdobyli tytuł mistrzowski dzięki swoim Ferrari 488 GTE EVO w kolorach Iron Lynx. 

Pełną klasyfikację 4-godzinnego wyścigu w Portimão znajdziesz TUTAJ

Walenty GLO

Dziennikarz. Reporter rajdowy (WEC, IMSA, ELMS, ALMS) i czasami F1 lub IndyCar.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz