60 lat temu. Jedyny sukces Astona Martina w klasyfikacji generalnej

Edycja 2019-godzinnego wyścigu Le Mans (Sarthe) w 24 r. upamiętnia pięćdziesiątą rocznicę jedynego ogólnego sukcesu Astona Martina. W 1959 roku DBR1 prowadzony przez Roya Salvadoriego i Carrolla Shelby'ego zwyciężył po przejechaniu 4 kilometrów. Oto dziewięć najważniejszych momentów tego zwycięstwa.

opublikowany 12/06/2019 à 15:27

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

60 lat temu. Jedyny sukces Astona Martina w klasyfikacji generalnej

 

1. Co ciekawe, Anglik Roy Salvadori i Amerykanin Carroll Shelby nigdy wcześniej nie ukończyli wyścigu Sarthoise w sześciu i jednym starcie przed 1959 r., przed tą słynną edycją z 1959 r.!

2. Trzy Aston Martin DBR1 zgłoszono w 1959 r. Nr 4 otrzymali Stirling Moss i Jack Fairman, nr 5 dla przyszłych zwycięzców, a nr 6 dla Maurice'a Trintignanta i Paula Frère. 

 

3. Aston Martin DBR1 osiągał moc około 250 koni mechanicznych przy wadze 800 kg. W 2017 roku stał się najdroższym brytyjskim samochodem, jaki kiedykolwiek wyprodukowano, a jego cena na aukcji wyniosła 22 500 000 dolarów.

4. Stirling Moss i Jack Fairman przez pierwsze 12 godzin walczyli o prowadzenie w rywalizacji z Ferrari 250 GT prowadzony przez Jeana Behrę i Dana Gurneya, dopóki angielski duet nie przeszedł na emeryturę z powodu wypadku mechanicznego. „Moss miał pecha, wyjaśnił później Roy Salvadori. Bardzo delikatnie obchodził się z samochodem i nie atakował zbyt mocno. Mógł spokojnie wygrać. »

 

 

5. Zespół David Brown Racing Department był odpowiedzialny za wejście do trzech samochodów Aston Martin. David Brown użył swoich inicjałów w nazwie DBR1.

6. W czerwcu 1955 było tak gorąco, że zespół zdecydował się zrelaksować na basenie w Hôtel de France w Chartre-sur-le-Loir (Sarthe). Nurkując w wodzie, Stirling Moss złamał kilka zębów w przedniej szczęce! Poprosił swoją sekretarkę, aby przed wyścigiem przekroczyła kanał La Manche i kupiła sobie sztuczne zęby.

 

 

7. Wciąż z powodu upału Roy Salvadori i Maurice Trintignant doznali bardzo poważnych poparzeń stóp. Mowa o aluminiowym podwoziu i pedale sprzęgła nad rurami wydechowymi. Carroll Shelby uciekł z wirusem, który nosił od szóstej godziny wyścigu.

8. Roy Salvadori oszacował wysokość ogólnych premii za zwycięstwo, wskaźnik wydajności i drugie miejsce na… 10 000 funtów.

9. Po przybyciu na miejsce zwycięski Aston Martin był w niemal nowym stanie. „Ciśnienie oleju pozostało takie samo od początku do końca”. według Roya Salvadoriego! 

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz