Czy LMDh Hypercars może wygrać w tym roku w WEC?

Tylko prototypy LMH zwyciężyły podczas Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA 2023, które były pierwszym sezonem współpracy obu platform.

opublikowany 27/01/2024 à 16:14

Juliena BILLIOTTE

0 Zobacz komentarze)

Czy LMDh Hypercars może wygrać w tym roku w WEC?

Toyota i Ferrari podzieliły się zwycięstwami w WEC w zeszłym roku / © DPPI

Choć było to ekscytujące, wzrost kategorii Hypercar w WEC towarzyszyły jednak pewne wady. Jeśli walka w Stulecie 24 godziny Le Mans był najbardziej intensywny, Toyota mniej więcej błąkał się po innych okrągach kalendarza.

Nie było to zaskoczeniem, japoński producent zaczął od zdecydowanej przewagi pod względem doświadczenia i umiejętności w nowej, najwyższej kategoriiWytrzymałość.

Należy pamiętać, że w tym ostatnim przypadku w WEC rywalizują dwie duże rodziny prototypów: LMH, które oferują większą swobodę w projektowaniu podwozia oraz wykorzystaniu skrzyni biegów i układu hybrydowego, oraz LMDh, znacznie tańsze, ponieważ podwozie jest zaprojektowane przez jednego z czterech zatwierdzonych producentów sprzętu (Dallara, Ligier, Multimatic, Oreca), a system hybrydowy jest obowiązkowy i dostarczany przez firmę Bosch i Williams Zaawansowana inżynieria.

Toyota, Ferrari, Peugeot, a nowicjuszka Isotta Fraschini zdecydowała się na pierwszą konfigurację (niezależne Vanwall i Glickenhaus również, zwłaszcza że hybrydyzacja nie była obowiązkowa, ale te dwa zespoły zniknęły z pola startowego). W obozie LMDh znajdujemy Porsche, Cadillac, Acura i BMW (które w tym roku pojawi się w WEC), do których dodano Alpine i Lamborghini.

Jeśli istnieje „Równowaga platform” (w kiepskim języku francuskim), która zrównoważy wyniki LMH i LMDh, jasne jest, że rekord drugiej wymienionej kategorii w WEC pozostaje pusty. Toyota i jej GR010 Hybrid zdominowały sześć z siedmiu wyścigów sezonu 2023. Jedyny, który im uszedł (najważniejszy…), wpadł w ręce innego LMH, Ferrari 499P.

02 BAMBER Earl (nzl), LYNN Alex (gbr), WESTBROOK Richard (gbr), Cadillac Racing, Cadillac V-Series.R, 06 ESTRE Kevin (fra), LOTTERER André (geria), VANTHOOR Laurens (belia), Porsche Penske Motorsport, Porsche 963, akcja podczas Bapco Energies WEC 8 Hours of Bahrain 2023, 7. runda Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA 2023, w dniach 1-4 listopada 2023 na torze Bahrain International Circuit, w Sakhir, Bahrajn - Fot. Antonin Vincent / DPPI

LMDh Cadillac i Porsche zabłysły IMSA, mniej w WEC. / ©DPPI

Być może nawet bardziej wymowne: LMDh nigdy nie zajął w rundzie WEC miejsca wyższego niż 3. (Porsche w Portimão i Fuji, Cadillac w Le Mans). Czy producenci, którzy wybrali tę platformę, boją się kolejnego pustego sezonu w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA?

« Nie wiem, czy jest to powód do niepokoju.– odpowiedział Kevin Estre, oficjalny kierowca Porsche, podczas niedawnego okrągłego stołu. Byliśmy w pierwszym roku obowiązywania nowego rozporządzenia. Toyota prawie wygrała każdy wyścig ale wyszli z dużym doświadczeniem.

Z naszej strony wyraźnie brakowało nam trochę wydajności przez cały rok. Zobaczymy jak sprawy potoczą się w drugim roku obowiązywania przepisów. Każdy zna swój samochód lepiej i może polegać na większym doświadczeniu. Naprawdę mamy nadzieję, że będziemy mogli powalczyć o zwycięstwo, ponieważ nie jesteśmy tutaj po to, aby zajmować 3. czy 4. miejsce. Mamy nadzieję, że będziemy mieć wszystkie karty w ręku, aby wygrywać wyścigi. »

LDMh oferuje wspaniały występ w IMSA

Przed prasą obecny także jego kolega Brendon Hartley, który ma szansę jeździć w LMH z Toyotą w WEC i za kierownicą Acury LMDh w 24-godzinnym wyścigu w Daytona, ze swojej strony uważa, że ​​„ różnice (pomiędzy obiema platformami. Przyp. red.) mają tendencję do przesady ".

« Wszystkie samochody podlegają temu samemu procesowi homologacji pod względem masy, mocy itp.. – wspomina były biegacz Toro Rosso en Formuła 1. Z pewnością LMDh nie wygrała wyścigu w WEC w zeszłym roku, ale jeśli przeanalizujesz sytuację z perspektywy czasu, zobaczysz, że Cadillaki i Porsche były bardzo konkurencyjne w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, Porsche również dobrze spisał się w Fudżi. JOTA (Klient Porsche 963. Nota wydawcy) zanim został ukarany, walczył o podium w Bahrajnie.

Moim zdaniem nic nie stoi na przeszkodzie, aby zwyciężyć. Pod koniec sezonu walka pomiędzy wszystkimi producentami była zacięta. Mam okazję jeździć Acurą i Toyotą i mam wrażenie, że między nimi jest tyle samo różnic, co między dwoma różnymi LMDh. »

Wybór LMDh wg Alpine (Oreca) i Lamborghini (Ligier) pokazują, że format cieszy się popularnością. Trzeba przyznać, że daje wspaniały występ w IMSA, północnoamerykańskim odpowiedniku WEC, gdzie LMH wciąż czekają (Aston Martin planuje jednak umieścić tam swoją przyszłą Valkyrie LMH w 2025 r.).

Czy te dwie platformy mogą współistnieć w tych samych mistrzostwach? Mamy taką nadzieję, ponieważ – jak to często bywa w sportach motorowych – trudno patrzeć, jak producenci ociągają się w dyscyplinach, w których uważają, że nie mają szans na zwycięstwo.

25 DE PHILLIPPI Connor (USA), YELLOLY Nick (Wielka Brytania), MARTIN Maxime (Belgia), RAST Rene (auta), BMW M Team RLL, BMW M Hybrid V8, akcja podczas Rolex 24 w Daytona, 1. runda zawodów IMSA 2024 WeatherTech SportsCar Championship, od 23 do 28 stycznia 2024 r. na torze Daytona International Speedway w Daytona Beach na Florydzie, Stany Zjednoczone Ameryki – fot. Javier Jimenez / DPPI

Po sezonie odkryć w IMSA, BMW LMDh przygotowuje się do przybycia do WEC. / ©DPPI

Juliena BILLIOTTE

Zastępca redaktora naczelnego AUTOhebdo. Pióro zanurzone w żółci.

0 Zobacz komentarze)