Choć było to ekscytujące, wzrost kategorii Hypercar w WEC towarzyszyły jednak pewne wady. Jeśli walka w Stulecie 24 godziny Le Mans był najbardziej intensywny, Toyota mniej więcej błąkał się po innych okrągach kalendarza.
Nie było to zaskoczeniem, japoński producent zaczął od zdecydowanej przewagi pod względem doświadczenia i umiejętności w nowej, najwyższej kategoriiWytrzymałość.
Należy pamiętać, że w tym ostatnim przypadku w WEC rywalizują dwie duże rodziny prototypów: LMH, które oferują większą swobodę w projektowaniu podwozia oraz wykorzystaniu skrzyni biegów i układu hybrydowego, oraz LMDh, znacznie tańsze, ponieważ podwozie jest zaprojektowane przez jednego z czterech zatwierdzonych producentów sprzętu (Dallara, Ligier, Multimatic, Oreca), a system hybrydowy jest obowiązkowy i dostarczany przez firmę Bosch i Williams Zaawansowana inżynieria.
Toyota, Ferrari, Peugeot, a nowicjuszka Isotta Fraschini zdecydowała się na pierwszą konfigurację (niezależne Vanwall i Glickenhaus również, zwłaszcza że hybrydyzacja nie była obowiązkowa, ale te dwa zespoły zniknęły z pola startowego). W obozie LMDh znajdujemy Porsche, Cadillac, Acura i BMW (które w tym roku pojawi się w WEC), do których dodano Alpine i Lamborghini.
Jeśli istnieje „Równowaga platform” (w kiepskim języku francuskim), która zrównoważy wyniki LMH i LMDh, jasne jest, że rekord drugiej wymienionej kategorii w WEC pozostaje pusty. Toyota i jej GR010 Hybrid zdominowały sześć z siedmiu wyścigów sezonu 2023. Jedyny, który im uszedł (najważniejszy…), wpadł w ręce innego LMH, Ferrari 499P.
Być może nawet bardziej wymowne: LMDh nigdy nie zajął w rundzie WEC miejsca wyższego niż 3. (Porsche w Portimão i Fuji, Cadillac w Le Mans). Czy producenci, którzy wybrali tę platformę, boją się kolejnego pustego sezonu w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA?
« Nie wiem, czy jest to powód do niepokoju.– odpowiedział Kevin Estre, oficjalny kierowca Porsche, podczas niedawnego okrągłego stołu. Byliśmy w pierwszym roku obowiązywania nowego rozporządzenia. Toyota prawie wygrała każdy wyścig ale wyszli z dużym doświadczeniem.
Z naszej strony wyraźnie brakowało nam trochę wydajności przez cały rok. Zobaczymy jak sprawy potoczą się w drugim roku obowiązywania przepisów. Każdy zna swój samochód lepiej i może polegać na większym doświadczeniu. Naprawdę mamy nadzieję, że będziemy mogli powalczyć o zwycięstwo, ponieważ nie jesteśmy tutaj po to, aby zajmować 3. czy 4. miejsce. Mamy nadzieję, że będziemy mieć wszystkie karty w ręku, aby wygrywać wyścigi. »
LDMh oferuje wspaniały występ w IMSA
Przed prasą obecny także jego kolega Brendon Hartley, który ma szansę jeździć w LMH z Toyotą w WEC i za kierownicą Acury LMDh w 24-godzinnym wyścigu w Daytona, ze swojej strony uważa, że „ różnice (pomiędzy obiema platformami. Przyp. red.) mają tendencję do przesady ".
« Wszystkie samochody podlegają temu samemu procesowi homologacji pod względem masy, mocy itp.. – wspomina były biegacz Toro Rosso en Formuła 1. Z pewnością LMDh nie wygrała wyścigu w WEC w zeszłym roku, ale jeśli przeanalizujesz sytuację z perspektywy czasu, zobaczysz, że Cadillaki i Porsche były bardzo konkurencyjne w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, Porsche również dobrze spisał się w Fudżi. JOTA (Klient Porsche 963. Nota wydawcy) zanim został ukarany, walczył o podium w Bahrajnie.
Moim zdaniem nic nie stoi na przeszkodzie, aby zwyciężyć. Pod koniec sezonu walka pomiędzy wszystkimi producentami była zacięta. Mam okazję jeździć Acurą i Toyotą i mam wrażenie, że między nimi jest tyle samo różnic, co między dwoma różnymi LMDh. »
Wybór LMDh wg Alpine (Oreca) i Lamborghini (Ligier) pokazują, że format cieszy się popularnością. Trzeba przyznać, że daje wspaniały występ w IMSA, północnoamerykańskim odpowiedniku WEC, gdzie LMH wciąż czekają (Aston Martin planuje jednak umieścić tam swoją przyszłą Valkyrie LMH w 2025 r.).
Czy te dwie platformy mogą współistnieć w tych samych mistrzostwach? Mamy taką nadzieję, ponieważ – jak to często bywa w sportach motorowych – trudno patrzeć, jak producenci ociągają się w dyscyplinach, w których uważają, że nie mają szans na zwycięstwo.
Kontynuuj czytanie na te tematy:
komentarze
*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!
0 Uwagi)
Aby napisać komentarz
0 Zobacz komentarze)