Daytona 500 dla opornych

Na kilka minut przed startem wyścigu Daytona 500 przedstawiamy kilka istotnych informacji (lub nie) na temat Great American Race.

opublikowany 19/02/2023 à 18:59

Gautier uspokaja

0 Zobacz komentarze)

Daytona 500 dla opornych

Witamy w Daytona © NASCAR

Start wyścigu Daytona 500 odbędzie się w najbliższą niedzielę, 19 lutego o godzinie 14:30 czasu lokalnego i 20:30 czasu francuskiego. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z tą dyscypliną, oto kilka informacji, które mogą zabłysnąć w społeczeństwie.

Dlaczego najbardziej prestiżowy wyścig sezonu odbywa się w Daytona Beach? Od późnych lat czterdziestych do połowy pięćdziesiątych najdzielniejsi amerykańscy kierowcy wyścigowi przyzwyczaili się przyjeżdżać, aby rywalizować w Daytona. Większość z tych pasjonatów to byli przemytnicy, którzy obcięli sobie zęby w czasie prohibicji, budując legendę tej dyscypliny. Następnie obwód obejmował połowę części utwardzonej drogi i resztę samej plaży Daytona! W 1940 roku otwarto międzynarodowy tor Daytona, na którym odbywały się wyścigi.

Wydarzenie zrodzone na plaży w Daytona © NASCAR

Co to jest bankowość? Zakręty na torze Daytona International Speedway są nachylone pod kątem 31 stopni, co pozwala samochodom przekraczać 320 mil na godzinę. Dobrze wyregulowana mydelniczka zrzucona ze szczytu zakrętów może pod koniec opadania osiągnąć prędkość 50 km/h.

Czy Daytona 500 jest długa? Tor ma długość 2,5 mili, czyli 4,02 km, który należy pokonać 200 razy, aby pokonać słynne 500 mil (804,5 km). Tylko kilka metrów dalej, to tak samo, jak dotarcie z Paryża na plaże Lazurowego Wybrzeża.

Jak długo to trwa? W zależności od (częstych) incydentów wyścigowych, między 3:30 a 4:00…. Aby pokonać, pamiętajcie, odległość odpowiadającą Paryżowi-Marsylii, przy nieco większym widowisku niż TGV.

Kąt skrętu, prędkość, dystans… Witamy w świątyni nadmiaru © NASCAR

Dlaczego pośrodku owalu znajduje się jezioro? To jest jezioro Loyd. Aby zbudować tor, pracownicy pobrali ziemię ze środka pierścienia prędkości, tworząc duży otwór, który stopniowo wypełniano wodą. Bardzo cenny rezerwat do pielęgnacji wspaniałych trawników zdobiących bramkę. Kiedy samochody zakręcą się na tym pięknym trawniku, będziesz mógł ocenić jego jakość.

Kogo powinniśmy wspierać? Przy 40 kierowcach na starcie i tak wielu różnorodnych osobowościach wybór jest dość duży. Są takie legendy, jak Jimmie Johnson (nr 84), siedmiokrotny mistrz NASCAR, który przeszedł z emerytury, aby przyjść i spotkać się z młodzieżą. Są źli chłopcy, złoczyńcy, których tak bardzo kochamy, jak Kyle Bush (nr 8) czy Ross Chastain (nr 1). W tym roku jest nawet legenda motocrossu z Travisem Pastraną (nr 67)! Jeśli nie możesz dokonać wyboru, pozostaje Chase Elliott (nr 9), najpopularniejszy kierowca od 2018 roku.

W drafcie uważaj na Wielkiego © NASCAR

Dlaczego samochody jeżdżą tak blisko siebie? Ten wyścig pakietowy to „Draft”, typowy dla Daytona. Jadąc blisko samochodu z przodu, dobrze osłonięci, unikamy oporów powietrza i w ten sposób jedziemy szybciej dzięki zjawisku ssania i możemy popchnąć samochód z przodu, dzięki czemu jedzie -jeszcze szybciej, itp. Dobre koło z bardzo duże ryzyko, bo w przypadku nieporozumienia pomiędzy pilotami mamy do czynienia z gwarantowanym wypadkiem zbiorowym, „Wielkim”!

Jak kierowcy mogą odnaleźć drogę przy takiej prędkości, skuleni w zderzaku samochodu przed nimi? Dziękujemy Spotterom! Każdy kierowca jest na stałe połączony drogą radiową z aniołem stróżem umieszczonym na szczycie trybuny głównej, który ma pełny widok na tor. Ten obserwator może powiedzieć swojemu kierowcy, kiedy zjechać na tor, a kiedy w górę i co robią inne samochody. Może także ostrzec kierowcę w razie wypadku z przodu i podpowiedzieć mu, jak ustawić się na torze, aby uniknąć kontaktu.

Obserwatorzy to oczy kierowców podczas wyścigu © NASCAR

Jak ustalane jest pole startowe? Metoda kwalifikacji do wyścigu Daytona 500 jest wyjątkowa w sezonie zasadniczym. Wieczorem w środę, 15 stycznia, każdy kierowca miał szansę spróbować zdobyć pole position. Z tej okazji dwóch najszybszych kierowców na koniec tej sesji, Alex Bowman i Kyle Larson, zapewniło sobie tym razem miejsce w pierwszym rzędzie na starcie Daytona 1. Wszyscy pozostali musieli w czwartkowy wieczór przejść dwa wyścigi kwalifikacyjne, czyli pojedynki. 500 kierowców zgłoszonych na ten rok z pewnością wystartuje, ale w tym roku, gdy zarejestrowało się 36 kierowców na 42 dostępnych miejsc, 40 kierowców musiało zapracować na prawo do rywalizacji w najpiękniejszym wyścigu roku na torze. Jimmie Johnson i Travis Pastrana ze środowych kwalifikacji, Zane Smith, zwycięzca piątkowej rundy Truck Series oraz Conor Daly na zakończenie pojedynków.

W niedzielę na starcie będzie 40 osób © NASCAR

40 samochodów krążących w kółko przez prawie 4 godziny, czy to nie nudne? Szczerze mówiąc, absolutnie nie! Oczywiście na początku wydarzenia wdrażane są strategie, dzięki czemu mamy spokojniejsze fazy wyścigów, ale pomiędzy awariami mechanicznymi, wypadkami, eksplodującymi oponami i oczywiście walkami ego między kierowcami, co zawsze zdarza się w Daytona. Sojusze między kierowcami tego samego zespołu są równie piękne, ale bardziej kruche niż kryształ i często sami producenci zakłócają strategie, wydając instrukcje zespołom. W takim przypadku nic nie jest przepisane z góry i jest wiele niespodzianek.

W Daytona nie ma miejsca na nudę © NASCAR

Zatem dziś wieczorem spraw sobie tę małą łobuzerską przyjemność, włącz kanał AUTOmoto i pozwól Patowi i Philowi, historycznym komentatorom tej dyscypliny we Francji, poprowadzić Cię w odkryciu tej dyscypliny, która jest zarówno ekscytująca, jak i spektakularna. W poniedziałek rano obudzisz się Nascarien.

Pole startowe Daytona 500 2023:

CZYTAJ TAKŻE > Logano i Almirola wygrywają pojedynki w Daytona

Gautier uspokaja

Dziennikarz MotoGP, Nascar, Rallye France, Endurance i Classic... Między innymi.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz