Craig Breen, legendarny miłośnik motoryzacji (Grupa B, Grupa A, WRC)

Craig Breen, który zginął 13 kwietnia 2023 r. w wypadku testowym w Chorwacji, pozostawił po sobie bogatą kolekcję samochodów biorących udział w historycznych zawodach. Dowód jego pasji do rajdów.

opublikowany 13/04/2024 à 13:20

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Craig Breen, legendarny miłośnik motoryzacji (Grupa B, Grupa A, WRC)

Craig Breen był naznaczony przez ojca grupy B MG Metro 6R4 na irlandzkich rajdach. © Craig Breen

Craiga Breena jest najbardziej znany ze swojej kariery za kierownicą najnowocześniejszych maszyn w branży WRC w latach 2010 i 2020. Ale Irlandczyk pielęgnował także głęboką pasję do historii swojego sportu. Stając się profesjonalistą, Craig Breen miał szansę prowadzić legendarne samochody, najczęściej wypożyczane przez zespoły lub właścicieli wrażliwych na miłość, jaką darzył Grupę B i Grupę A.

CZYTAJ TAKŻE > Najważniejsze momenty kariery Craiga Breena

MG Metro 6R4 Grupa B

Mały angielski samochód, mimo że miał 6-konny silnik V410, nigdy nie zdobył nagrody rallye świat w grupie B, ale Craig Breen jako swój ulubiony samochód wybrał MG Metro 6R4. Załącznik sięgający wczesnego dzieciństwa, jak wyjaśnił na swojej stronie na Facebooku podczas pierwszego porodu w 2020 r.:

„Jak zapewne wszyscy wiecie, mam całkowitą obsesję na punkcie MG Metro 6R4, hałas, wygląd, wszystko w 6R4 jest po prostu nierealne.

Myślę, że należy zacząć od początku. Gdzie zaczęła się ta obsesja? Po prostu z moim ojcem, który ma się czego wstydzić... Jego hobby stało się moją karierą i miałem szczęście, że tak się zaczęło. Przez lata jeździł wieloma samochodami rajdowymi, ale jeden wyróżnia się na tle innych. Wielokolorowy MG Metro 6R4!

Nigdy nie zapomnę dnia, w którym samochód wjechał na podwórze. Był już prowadzony w wielobarwnym malowaniu przez Duńczyka Mortena Andersona Rallycross, następnie w rajdach Dicka Baileya. Był to samochód produkcji międzynarodowej, 2,5 litra, wysoki stopień sprężania, z psią skrzynią biegów. W wieku 5 lat była to maszyna nieziemska i po szybkim przejechaniu drogi, ledwo widząc ponad deską rozdzielczą, całkowicie się wciągnąłem!

Przybył w samą porę na naszą lokalną imprezę, Ravens Rock Rally, w 1995 roku. Pudełko dla psa zostało usunięte, ponieważ było zbyt cenne, a myśl o jego stłuczeniu oznaczałaby chwilowe zatrzymanie rajdu. Zainstalowano skrzynkę synchronizacyjną... Trwało to dwa pełne kroki, zanim zaczęła wołać o litość. Dalsze występy w 1995 r. zakończyły się sukcesem i zakończyła rok trzecim miejscem w klasyfikacji generalnej na Banna Beach, zanim zaplanowała występ w pełnych mistrzostwach kraju w 1996 r.

Wrzucono mnie do furgonetki serwisowej i przewieziono po całym kraju, podczas gdy tata zmagał się samochodem, który powinien być niekonkurencyjny z maszynami Grupy A, co nie powstrzymywało go od częstego burzenia hierarchii. Jednym z wydarzeń, które najbardziej przychodzi mi na myśl, jest Rajd Miotaczy Kamieni w 1996 roku. Tata był naprawdę podekscytowany i objął prowadzenie przed moim wieloletnim bohaterem, Frankiem Meagherem, który jeździł Escortem Cosworthem.

Wielu innych świetnych kierowców tamtej epoki, Gabriel Snow, Frank O'Mahony i Charlie Donnelly, również było w tyle tego dnia, ale dwa etapy przed metą tata zepsuł wał napędowy. To były czasy, kiedy zespoły ścigały się między etapami, by pomóc, a moje najżywsze wspomnienie to ściganie się z nim na odcinku drogi w fordzie Transicie z Johnem i Anne Marie Moynihan, a potem John próbował zrobić wszystko, aby naprawić samochód i znowu się ruszyłem, ale tak się nie stało.

Stałem tam i płakałem, byłem bardzo zawiedziony tatą. Od tego czasu trochę dorosłem, ale nadal chce mi się płakać, gdy pomyślę o tej chwili. Tata później okazał się niewiarygodnie szybki w tym samochodzie, prowadząc wiele wydarzeń, ale zawsze go to zawodziło i zwycięstwo w 6R4 zawsze mu umykało.

Chociaż na przestrzeni lat pojawiło się wiele innych niesamowitych samochodów rajdowych, dla mnie jedynym był 6R4. Miał szczęście, że w 2018 roku kupił kolejny i teraz wraca do rajdów, a najlepsze jest to, że jestem już na tyle dorosły, aby jeździć tym. »

CZYTAJ TAKŻE > Przed Craigiem Breenem piloci i kierowcy, których losy w WRC były tragiczne

BMW M3 E30 Grupa A

Craig Breen odniósł zwycięstwo na pokładzie legendarnego BMW z końca lat 1980. Wystartował ze swoim pilotem Paulem Naglem w Rajdzie Killarney Historic Rally 2021 i wygrał tę imprezę z wyraźną przewagą. Dzięki 4-cylindrowemu silnikowi przygotowanemu przez firmę Prodrive BMW M3 szczególnie dobrze radziło sobie na rajdach asfaltowych, o czym świadczy sukces Bernarda Béguina na Tour de Corse w 1987 r.:

Kolejny film z trasy:

Forda Escorta MKII

Ford Escort MKII to jeden z najpopularniejszych modeli w rajdach historycznych. Nic więc dziwnego, że przez całą swoją karierę widział na pokładzie jednego z nich Craiga Breena. Łatwy w utrzymaniu, a nawet ulepszeniu za pomocą nowoczesnych części, Escort jest bardzo zabawny, jeśli chodzi o tył. W 2019 roku Craig Breen powiedział: „ To niesamowite, że czasami można jeździć 40-letnimi zabytkowymi samochodami nawet szybciej niż zmodyfikowanymi samochodami! »

Ford Sierra RS Cosworth Grupa A

To najnowszy projekt Craiga Breena, ukończony poza sezonem 2022-23. Zanim rozpocznie sezon WRC w Hyundai Sporty motorowe Irlandczyk odnowił forda sierrę cosworth należącego do jednego z jego idoli z dzieciństwa, Franka Meaghera.

„Po prawie dwóch latach ciężkiej pracy, pasji i poświęcenia to arcydzieło zostało wreszcie ukończone, – napisał pod koniec 2022 roku. Kiedy udało mi się wyśledzić ten samochód, nie mogłem sobie wyobrazić, że produkt końcowy mógł być tak dobry.
Tom Gahan i jego zespół wykonali niesamowitą robotę, za każdym razem, gdy to widzę, przechodzą mnie ciarki.

Adamowi, Patrickowi, Seanowi i wszystkim zaangażowanym w tę budowę, dziękuję z całego serca. Barney Mitchell, co za robota odtworzyć oryginalne barwy z 1992 roku przy pomocy Kevina McDaida. Szczegóły są wspaniałe. Dziękuję również firmie PKM Consulting za wykonanie kompletu amortyzatorów, dzięki którym auto tańczy odrobinę lepiej niż te wszystkie lata temu!

Bardzo dziękuję wszystkim, którzy od pierwszego dnia zaangażowali się w ten projekt, spełniliście dziecięce marzenie. Frank Meagher – bohater pokolenia, dziękujemy, że podsycasz pasję tysięcy, nigdy Cię nie zapomnimy. »

Craigowi Breenowi o włos zabrakło zwycięstwa w Rajdzie Historycznym w Killarney. Zepsuty wał napędowy przed ostatnim etapem oznaczał, że nie mógł walczyć i pozwolić Jonny'emu Greerowi zwyciężyć na kilku najsłynniejszych asfaltowych odcinkach Irlandii.

Subaru Legacy RS Grupa A

Specjalizująca się w renowacji klasycznych samochodów firma BGMsport skontaktowała się z Craigiem Breenem, aby tchnąć życie w silnik typu bokser fabrycznego Subaru Legacy RS Group A podczas Rajdu Castle Combe w 2021 roku. Zgadnij reakcję kierowcy...

 

Forda Escorta WRC

Zaangażowany przez M-Sport Pod koniec sezonu WRC 2021 Craig Breen wykorzystał wyjątkowe dziedzictwo zespołu Malcolma Wilsona i wystartował byłym Patrickiem Snijersem Fordem Escort WRC w legendzie rajdu 2021 w San Marino. Wkraczamy w erę samochodów WRC, wyposażonych w turbosprężarkę i bardzo głośny system zapobiegający lagowi przy wciśnięciu pedału gazu:

Citroen C4 WRC

Znów Rally Legend, ale tym razem Craig Breen przenosi się w erę współczesną za kierownicą Citroëna C4 WRC. Jest to jeden z najbardziej utytułowanych modeli w historii Rajdowych Mistrzostw Świata, mający na koncie cztery tytuły kierowcy dla Sébastiena Loeb w latach 2007–2010:

W 2018 roku Craig Breen, ówczesny oficjalny kierowca Citroëna WRC, poprowadził C4 do sukcesu w Rally Legend.

Forda Focusa WRC

Nienasycony Craig Breen! Kiedy już pojechał C4, chciał jedynie wypróbować jego rywala, Forda Focusa WRC. Co zostało zrobione w 2022 roku podczas lokalnego rajdu Irlandii, z podwoziem należącym do Marcusa Grönholma:

Bonus: Lotus Cortina

W ramach Goodwood Revival 2022 Craig Breen wziął udział w prestiżowej imprezie Mariackiej za kierownicą niebieskiego Lotus Cortina. Czwarty w swoim pierwszym udziale nawrócony kierowca rajdowy był zachwycony!

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)