Andreas Mikkelsen: „Chcę pozostać na linii frontu”

Choć powinien rozpocząć sezon WRC2 w Portugalii (11-14 maja), Andreas Mikkelsen zbliża się do okresu transferowego, w trakcie którego prawie powrócił do Hyundaia. Norweg, kierowca Skody, wciąż celuje w miejsce w Rally1.

opublikowany 07/04/2023 à 12:37

Loïc ROCCI

0 Zobacz komentarze)

Andreas Mikkelsen: „Chcę pozostać na linii frontu”

(Foto: Rajd Azorów)

Que s’est-il passé à l’intersaison ? Tout le monde vous annonçait déjà chez Hyundai et puis… rien ?

Nie wiem, czy powinienem mówić za dużo (śmiech). To była dla mnie bardzo zła sytuacja. Poprzedni zarząd Hyundaia obiecał mi coś, co sprawiło, że powiedziałem Skodzie, że odchodzę, a oni nagle zmienili swoją decyzję. Przez pewien czas nie miałem nic. Zamiast się komunikować, przestali odbierać moje telefony i odpowiadać na moje e-maile. Myślę, że nowe kierownictwo jest lepsze w komunikacji, przynajmniej mam taką nadzieję…

Twój powrót do Hyundaia nie był zatem plotką. Jak to miało się objawiać?

Musiałem wystartować w co najmniej 6 wyścigach, ale zostali o tym poinformowaniOtt Tanak mogłoby zniknąć, co mogłoby się dla mnie przemienić w cały rok. Kiedy ogłosił swoje odejście, powiedziałem sobie: „ wow, 13 rajdów » i próbowałem skontaktować się z Hyundaiem. Wtedy zupełnie przestali mi odpowiadać. Przez półtora tygodnia było zupełnie pusto, dopóki nie otrzymałem e-maila z informacją, że do mnie zadzwonią. Ten telefon nigdy nie nadszedł. Uważam to za bardzo złe. Wciąż jesteśmy w Pucharze Świata…

Byłeś zaskoczony? Czy to nie jest obecny sposób pracy?

Prawdopodobnie tak. Sprawy toczą się szybko i nic nie możemy na to poradzić.

Czy rozważałeś zatrzymanie wszystkiego i zajęcie się czymś innym?

Nie, chociaż bardzo chciałbym wrócić w tym roku do Rally1. Czasami złe czasy trwają dłużej, niż byśmy chcieli. Naprawdę mam nadzieję, że dostanę kolejną szansę, ponieważ czuję, że rozwinąłem się jako kierowca w ciągu ostatnich kilku lat. Miałem trudności ze starym i20, ale nie jestem jedyny i jestem przekonany, że z nowym poszłoby dobrze. Nie poddaję się, nadal w to wierzę i robię wszystko, żeby to osiągnąć.

Zespoły tłumaczą, że Cię nie przyjęły, bo nie miałeś doświadczenia z hybrydą. Czy nie powinieneś spróbować wystartować w Rajdzie 1 lub dwóch, aby wypełnić tę lukę i stać się jeszcze bardziej „interesującym”?

Nie sądzę, że masz zupełnie inny styl jazdy w nowych samochodach. Przykład Sebastiana Loeb na Monte-Carlo 2022 pokazało, że to nie jest takie skomplikowane, nawet jeśli Loeb to Loeb (śmiech)! Dla mnie uważam, że nie byłoby to problemem.

Avez-vous essayé de finaliser une autre solution avec la Toyota qui était à louer ou chez M-Sport ?

Kiedy zorientowałem się, w jakiej sytuacji się znajduję, od razu zadzwoniłem do kilku osób. W M-Sport było jasne, że dla Tänaka zrobiono wszystko. Po stronie Toyoty miejsca były przydzielone i nie miałem budżetu na tego Yarisa. Tak czy inaczej, dopóki miałem możliwość ścigania się Skodą, był to najlepszy sposób.

Na Azorach Andreas Mikkelsen po raz pierwszy w 2 roku pojechał Fabią RS Rally2023 w wyścigu (fot.: Skoda)

No właśnie, jak to wyszło w przypadku Skody?

Mam szczęście, że mam z nimi dobre relacje. Byli szczęśliwi, że mogłem pojechać na Rally1 i zrozumieli sytuację. Doszliśmy do porozumienia, aby kontynuować w tym roku. Nadal jestem oficjalnym kierowcą Skody i w ramach tego przeprowadzam testy oraz prace rozwojowe. Jeśli chodzi o wyścigi, nie zdecydowaliśmy jeszcze całkowicie o sposobie działania.

Jak będzie zorganizowany Twój rok?

Nie wiem jeszcze, ile wyścigów zamierzam wystartować w WRC2, bo to też zależy od budżetu. Oczywiste jest, że będę na starcie kilku rajdów, nawet jeśli nie jestem pewien, czy zagram w mistrzostwach. 

Jaki jest zatem Twój cel na rok 2023?

Chcę pokazać, że mam poziom, aby być najszybszym kierowcą Rally2, więc jeśli nadarzy się okazja, będę tam. Wydaje mi się, że nie muszę celować w tytuł. Jeśli wezmę przykład tego, co zrobił Esapekka Lappi w 2021 roku, trzeba przyjechać i pokazać, że jest się pierwszym w tej kategorii. To wystarczyło i mam nadzieję, że dzięki temu utrzymam się na czele linii, jeśli pojawi się wolne miejsce. W każdym razie dla Skody ważne jest to, że nowy samochód jest mistrzem.

Czy wyznaczyłeś termin osiągnięcia tego celu?

Nie wyznaczałem sobie terminu. Myślę, że stanie się to naturalnie, gdy młodzi ludzie pójdą szybciej, ale jeszcze nie teraz. Mówię sobie, że jeśli producent inwestuje, będzie potrzebował doświadczonego kierowcy. Jestem przekonany, że gdybym w tym roku zasiadł za kierownicą Rajdu 1 przez cały sezon, byłbym w stanie powalczyć o tytuł. W dniu, w którym przestanę w to wierzyć, będę musiał zrobić coś innego.

Jeśli to nie przyniesie skutku, czy byłbyś skłonny zmienić kierunek studiów? Przez chwilę posmakowałeś Dakaru. Czy to może być rozwiązanie? A co z WRX-em?

Trzeba mieć oczy szeroko otwarte, bo naprawdę nie ma zbyt wielu wolnych miejsc WRC. Dopóki nie pojawi się nowa marka, będzie to ograniczone. Muszę patrzeć na to, co się dzieje rallye-raid, ale także w Extreme E, choć słyszałem, że auta nie dają zbytniej frajdy z jazdy. Jeśli chodzi o WRX, nie widzę w tej chwili żadnego producenta, który miałby się zgłosić.

CZYTAJ TAKŻE > Sébastien Loeb, cyklon na Azorach

Loïc ROCCI

Dziennikarz specjalizujący się w łączeniu przeszłości, teraźniejszości i przyszłości... z południowym akcentem

0 Zobacz komentarze)