Przyszłość WRC: dyscyplina w końcu ustalona?

Pod koniec obrad Rady Światowej odbywającej się w tym tygodniu należy nałożyć dyscyplinę na przyszłość do 2032 r. „Koncepcja” zostanie przedstawiona przed ratyfikacją, która ma nastąpić latem tego roku. Jeśli w Szwecji nie dotarło nic odnośnie kierunku, jaki zostanie obrany, wśród aktorów było widać zmęczenie.

opublikowany 27/02/2024 à 14:00

Loïc ROCCI

0 Zobacz komentarze)

Przyszłość WRC: dyscyplina w końcu ustalona?

© Damien Saulnier / DPPI

« Czy możemy przejść do innego tematu i porozmawiać o dobrym występie Adriena (Fourmaux au Rajd samochodowy ze Szwecji. Patrz strony 36-47. Nota redaktora) na przykład?, próbował kopnąć Malcolma Wilsona, założyciela zespołu M-SportNie wiem, co zostanie postanowione, ale nie widzę powodu, dla którego mielibyśmy zmieniać to, co mamy dzisiaj. Mieliśmy kontrakt na 5 lat, więc musimy go obowiązywać do 2027 roku. Jeśli FIA wybierze inną opcję, nie mamy alternatywnego rozwiązania. "

Ścieżka, o której mówi Wilson, obejmuje wprowadzenie Rally2 jako punktu odniesienia WRC. Ponieważ Ford Fiesta nie jest już produkowany, M-Sport pozostanie bez modelu. Po chwili ciszy szef zakończył dyskusję głośnym śmiechem i słowami: „ Jeśli nie będą chcieli nas widzieć, znajdziemy coś innego! » Jeżeli zagrożenie nie zostanie oficjalnie sformułowane, istnieje wyraźne ryzyko odejścia emblematycznej struktury angielskiej. Które w każdym razie będą musiały również zdecydować się na opracowanie nowego Rally2, aby zrekompensować zniknięcie Fiesty, dlatego…

To odejście być może nie będzie jedyne. Po stronie Hyundainadal istnieje chęć opracowania nowego Rally1 na przyszły rok. „ Od czasu Monte Carlo potwierdziliśmy naszą krótko- i długoterminową wizję, wyjaśniono Cyril Abiteboul, prezes Hyundai Motorsport. Napisaliśmy to czarno na białym i było to po prostu powtórzenie tego, co już powiedzieliśmy. Czekamy, żeby się dowiedzieć. To nie jest zbyt interaktywne. »

Gdyby trzeba było dokonać całkowitej zmiany na szczycie piramidy, co zrobiłby koreański producent? Czy grał w tę grę wystarczająco długo, aby przejść do innego programu? Czy całkowicie przerwałby swoją oficjalną obecność, aby podkreślić swój dział klientów? Zmęczenie, jakie wyraził Francuz, dało się zauważyć u dyrektora technicznego. „ Jesteśmy zmęczeni czekaniem, – wyjaśnił ten, który wolał pozostać anonimowy. Decyzje powinny zostać podjęte kilka miesięcy temu. Tutaj nadal nie wiemy, dokąd i kiedy jedziemy. Długo rozmawialiśmy z FIA, aby szczegółowo przedstawić nasz punkt widzenia. Nie przyniosło to większego rezultatu. Teraz po prostu czekamy. »

Choć wśród trzech obecnych zespołów pragnie się zatrzymać na co najmniej dwa lata, wydaje się, że w cieniu nie ma nikogo, kto mógłby napierać na Rajd 2. Skoda nie otrzymuje prawie żadnego budżetu od Volkswagena na rozwój Fabii, a ta ostatnia ma również ograniczoną żywotność łańcuchów. W Stellantis oficjalne implikacje w Formuła E i Wytrzymałość zakazać ustanawiania programu WRC. Jeśli liderzy FIA myśleli, że przejście z Rally1 do Rally2 będzie oczywiste i proste, to mniej lub bardziej niszczycielskie skutki w perspektywie krótko- i średnioterminowej doprowadziły do ​​wycofania się.

Jaka przyszłość dla WRC?

« Myślę, że jeśli prezydent FIA powołałby tę grupę roboczą, to ona miałaby podejmować decyzje” – wyjaśnił Andrew Wheatley, dyrektor ds. rajdów w FIA w Umeå. „Tańczymy” już osiemnaście miesięcy i czas najwyższy, żeby to zaowocowało. » Anglik ma na myśli to, że wszystkie dyskusje, które odbyły się z producentami, promotorem, organizatorami i kibicami (stąd śledztwo zaproponowane po Monte-Carlo) powinny zakończyć się ogłoszeniem na forum Rady Światowej. „ Będzie to koncepcja mająca poważne cele, która wskaże drogę naprzód– szczegółowo wyjaśnił Anglik. Nie będzie to rozporządzenie, bo czasu było za mało, żeby to osiągnąć, ale będzie wyznaczało jasne cele. Chcielibyśmy kontynuować pracę nad szczegółami, aby w czerwcu uzyskać coś konkretnego, co można byłoby wykorzystać do 2032 roku. »

Jeśli były M-Sport nie chciał zdradzać kierunku, w jakim będzie podążał, przyznał, że proces był bardzo skomplikowany i rozpoczął listy przemyśleń. „ Jasne jest, że nie możemy podążać w kierunku, którego nikt nie chce. To byłoby niebezpieczne. Są zawodnicy, którzy są związani z tym sportem od bardzo długiego czasu, ale nie możemy skupiać się tylko na tych, którzy już tam są. Musieliśmy spojrzeć na to, co wydarzy się w przyszłości i spróbować znaleźć skalę, która będzie skuteczna dla wszystkich… co jest praktycznie niemożliwe. W piramidzie mamy wiele opcji i wprowadzając tę ​​regulację, nie mówimy o odtworzeniu czegoś. Możemy przyjąć, że ta i inna część będzie stanowić najwyższe piętro i tak dalej. Nie będzie żadnych drastycznych zmian, które będą wymagały intensywnego rozwoju zespołów w ciągu trzech miesięcy. Nie mówimy, że na przykład przejdziemy na wodór. Może też nie być żadnych zmian. »

Biorąc pod uwagę opóźnienia i niechęć, niewyobrażalne wydaje się, aby Rajd 1 zniknął przed styczniem. Usunięcie jednego poziomu piramidy nie pozostanie bez konsekwencji w mniej więcej dłuższej perspektywie. Korzystanie z samochodów niehybrydowych pozwoliłoby nam utrzymać Rally1, jednocześnie oszczędzając pieniądze. Czy to może być rozwiązanie? Technologia ta była jedynie marketingową zasłoną dymną, z której dziś wszyscy się śmieją. Czy mistrzostwa mogą się z tego obyć, zanim przejdą do czegoś bardziej radykalnego? Czy Rally2 z „+” czy bez niego staną się nowymi królowymi? Czy zostanie zastosowany „limit budżetowy”? WRC powinno dowiedzieć się nieco więcej o swojej przyszłości w tym tygodniu. Miejmy nadzieję, że tam będzie.

CZYTAJ TAKŻE > Czy FIA naprawdę może zmienić wszystko w WRC?

Loïc ROCCI

Dziennikarz specjalizujący się w łączeniu przeszłości, teraźniejszości i przyszłości... z południowym akcentem

0 Zobacz komentarze)

Kontynuuj czytanie na te tematy:

wrc
Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz