Kolejne przepisy techniczne WRC ujawnione w Grecji?

Nie podano żadnego oficjalnego komunikatu, ale wygląda na to, że regulamin techniczny kolejnych WRC powinien zostać ujawniony przed Rajdem Akropolu. Jeżeli dotyczy to perspektywy krótkoterminowej, należy mieć nadzieję, że zaproponowana zostanie także wizja wykraczająca poza rok 2026.

opublikowany 04/09/2023 à 10:31

Loïc ROCCI

0 Zobacz komentarze)

Kolejne przepisy techniczne WRC ujawnione w Grecji?

Po kilku tygodniach przerwy WRC odzyskuje swoje prawa w Grecji. Chociaż tytuł wydawał się obiecany Kalle Rovanperä, jej spektakularny występ w Finlandii nieco ponownie rozpalił napięcie. Jeśli konkurencja nie jest rozstrzygnięta, przyszłość dyscypliny wydaje się jeszcze bardziej niepewna. Tak naprawdę od miesięcy różni gracze martwili się, że nic się nie ruszy i czekali na pojawienie się perspektyw dla tego sportu. Kilkakrotnie w tym sezonie Andrew Wheatley, szef rajdów FIA, zapewniał, że wkrótce przedstawi szczegółowe przepisy techniczne, ale odwiedziła Chorwację, potem Portugalię, Sardynię… Nic nie było. W Finlandii też nie jest produkowany, ale proces ten powinien wreszcie rozpocząć się w Atenach. Z tej okazji wydaje się nawet, że Mohamed Ben Sulayem, prezydent FIA, będzie obecny w czwartek na ceremonii startu. Poza stroną protokołu szczególnie ważne jest poznanie ostatecznej decyzji lidera Emiratów i jego zespołów w sprawie przyszłości WRC.

Z hybrydą czy bez?

Si elle semblait impérative, la transition vers des voitures hybrides s’est révélée un cuisant échec. Tout d’abord, cela n’a incité aucun constructeur à rejoindre le WRC. Cela ne s’est pas traduit par un regain d’intérêt spectaculaire pour ce championnat dans les médias et surtout cela a engendré une forte augmentation des coûts. L’utilisation des Rally1 pourrait bien entrainer le départ de M-Sport podczas Hyundai et Toyota n’ont pas assez de budget pour aligner plus que 3 et 4 exemplaires. Alors que les dirigeants assuraient que les constructeurs seraient en mesure de proposer des baquets pour des jeunes ou des team 2, le plateau s’est réduit à 8 ou 9 autos cette saison avec comme critique principale des montants démesurés par rapport aux retombées. Peu populaire au moment de son introduction, la technologie hybride a-t-elle encore un avenir en WRC ? Les discussions avec Compact Dynamics ont longtemps été au cœur du problème. Le tarif demandé par la société était jugé trop élevé d’autant que des soucis de fiabilité perdurent. Comment cet aspect va-t-il être solutionné ? Dans la prochaine réglementation, la compagnie Compact Dynamics sera-t-elle toujours le fournisseur exclusif du WRC ? Un remplaçant a-t-il été trouvé pour janvier ? A l’extrême, est-il possible d’envisager que les voitures perdent l’hybride et redeviennent seulement thermiques pendant 24 mois ? Ne serait-ce pas un énorme camouflé pour le WRC ? L’usage d’un carburant dépourvu de retombées permettrait au WRC de conserver un label « vert » que l’hybride ne peut pas lui conférer sans que cela fasse sourire. Compte tenu des délais très courts avant le début de la prochaine saison et devant l’impasse dans laquelle le championnat se retrouve, que va décider la FIA ? Un statuquo qui sauve les apparences, mais peut se révéler dévastateur ? Accepter de faire table rase afin de reconstruire ? Cela ne devrait de toute manière concerner que deux années, 2024 et 2025. En effet, à partir de 2026 une autre réglementation devrait entrer en vigueur. Avec quelle orientation ?

Nowa technologia za 2 lata?

Bardzo łatwo byłoby skrytykować pracę FIA i wskazać na jej powolność. Rynek motoryzacyjny znajduje się jednak w takim procesie zmian, że bardzo trudno jest przewidzieć, jakie rozwiązanie będzie najlepsze w nadchodzących latach. WRC wybrało hybrydę, ale wydaje się, że ta ścieżka jest dziś przestarzała i należy pilnie wyobrazić sobie inną. Czy WRC stanie się elektryczny jak WRX? Czy spowoduje to transformację dyscypliny w celu dostosowania się do ograniczeń baterii? Czy na niektórych odcinkach specjalnych może to być napęd elektryczny w niepełnym wymiarze godzin? Czy powinniśmy przejść do czegoś bardziej radykalnego, wprowadzając wodór? Dlaczego nie? Czy myślące głowy mogą pójść jeszcze dalej i zaproponować zamienniki Rally1 na bazie Rally2 wyposażonego w mały, niedrogi silnik elektryczny? Opóźnienie w ogłaszaniu tych komunikatów jest destabilizujące, ale zrozumiałe, ponieważ kształtuje się przyszłość WRC. To rozporządzenie na lata 2026–2028 (lub dłużej?) musi zachęcać obecnych graczy do dalszego zaangażowania. Jednocześnie musi koniecznie zachęcać nowych producentów do wejścia na arenę światową. Absolutnie zabronione jest ponoszenie porażek, bo inaczej za dwa lata zostanie z nich tylko popiół. Oczekiwania są ogromne i należy mieć nadzieję, że rallye Akropolu, zwanego Rajdem Bogów, oferuje sprzyjające otoczenie dla zapoczątkowania promiennej przyszłości.

Loïc ROCCI

Dziennikarz specjalizujący się w łączeniu przeszłości, teraźniejszości i przyszłości... z południowym akcentem

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz