WRC w poszukiwaniu kompromisu

W Chorwacji trzej szefowie zespołów ponownie wyrazili chęć skupienia się na sezonie 2027, nie zmieniając niczego w latach 2025 i 2026. Andrew Wheatley, dyrektor ds. sportów szosowych FIA, był przekonany co do takiej możliwości i rychłego porozumienia.

opublikowany 28/04/2024 à 07:55

Loïc ROCCI

0 Zobacz komentarze)

WRC w poszukiwaniu kompromisu

W zależności od decyzji kolejnej Rady Światowej ilu producentów będzie nadal obecnych w WRC w przyszłym roku? (Zdjęcie: Nikos Katikis/DPPI)

W Chorwacji minął rok od rozpoczęcia rozmów pomiędzy FIA a producentami. 12 miesięcy na osiągnięcie… nic? Nie jest to do końca prawdą. Podczas spotkań obie strony miały możliwość przedstawienia swoich punktów widzenia i celów. Jeśli Andrew Wheatley stwierdza: „ że nie ma wojny między FIA a producentami „, nadal wydaje się, że strony wojujące mocno obozują po obu stronach rowu. Czy będą w stanie budować mosty powyżej, ryzykując zobaczeniem WRC zawalić się? Będzie to wyzwanie w nadchodzących tygodniach przed czerwcowym szczytem Rady Światowej.

Producenci przeciwni zmianom

« Od czasu Chorwacji 2023 odbyło się kilka ważnych spotkań dotyczących przyszłości, wyjaśnia Wheatley. Le Rajd samochodowy Punktem wyjścia do tych dyskusji jest punkt 2, gdyż ma on fundamentalne znaczenie dla mistrzostw krajowych. To tutaj mamy nowe cykle homologacyjne i nowe pojazdy. We wrześniu prezydent Mohamed Ben Sulayem (przypis redaktora) udał się do Grecji i otrzymał od producentów wiadomość, że chcą jasnych wskazówek od FIA. Myślę, że to naprawdę przemówiło do prezydenta. » Spotkania, które odbyły się w październiku w Genewie, a następnie w Baku pod koniec roku, nie przyniosły żadnych większych zapowiedzi i decyzji. W Azerbejdżanie głównym krokiem naprzód było utworzenie „grupy zadaniowej” odpowiedzialnej za myślenie o przyszłych WRC, której liderami byli Robert Reid i David Richards. Na kolejnym zlocie w Londynie przed Świętami Bożego Narodzenia producenci zgłosili FIA, że są przeciwni zmianom w Rally1. „ W dyskusji, szczegółowo opisuje Dyrektor Sportu Szosowego, istniała koncepcja dwuetapowego procesu w latach 2025 i 2026, pracującego nad obecną homologacją Rajdu 1 z pewnymi niewielkimi modyfikacjami, aby obniżyć wydatki i ułatwić zawodnikom z Rajdu 2 przyjazd na Rajd 1. Potem będą regulacje w 2025 r., wdrożenie w 2026 r. i punkty w 2027 r. za nową koncepcję Rally1. Promocja była pierwszym elementem, zmiany sportowe mające na celu zmniejszenie kosztów i zapewnienie organizatorom elastyczności, drugim, a trzecim był aspekt techniczny. Na razie na pierwszym miejscu jest ten ostatni aspekt, bo jest dobrze widoczny. Na lutowym posiedzeniu Rady Światowej przedstawiliśmy propozycję grupy roboczej. Następnie producenci powtórzyli, że nie chcą żadnych zmian. »

Pojednanie czy chaos?

Biorąc pod uwagę stanowisko zespołów, czy nie jest ciekawe, że FIA ​​nadal chce kontynuować ten proces? Czy nie istnieje ryzyko doprowadzenia do rozstania i ogłoszenia odejścia jednego z bohaterów...przypadkowo? Hyundai ? Wheatley odrzuca ten pomysł. „ Nie sądzę, że naszym zamiarem jest kogokolwiek stracić, zapewnia Anglik, który opisuje, gdzie toczy się dyskusja na kilka tygodni przed kluczową Radą Światową dla WRC. Szukamy kompromisu. Wiemy, jaki jest cel, a Rada Światowa ma jasność co do swoich celów. Chce, aby na liście zgłoszeń znalazło się więcej samochodów i aby zawodnicy przechodzący z Rally2 do Rally1 mieli łatwiejsze przejście. Trzeci element dotyczy kosztów. Wszystkie opcje są na stole i kwestia wyboru, które chcemy wypróbować, i na tym obecnie polegamy. » Zawsze bardzo spokojny i wyważony, pomimo pilności i wagi chwili, wyjaśnia Andrew Wheatley. „ Prezentacja została dokonana na prośbę producentów, z jasną definicją przyszłości sportu, on tłumaczy. Na poziomie technicznym istnieją dwa elementy. Była droga do 2027 r. i koncepcja z 2027 r. Dobra wiadomość jest taka, że ​​ta druga zadowala niemal wszystkich. Celem było zbliżenie Rally1 i Rally2 na poziomie aerodynamicznym z myślą o roku 2027. Przepisy lotnicze, które zostały zaproponowane dla Rally1 i Rally2 miały na uwadze, że jest to górna płaszczyzna skrzydła w Rally1. Sposób mocowania go do karoserii jest zupełnie inny. Aerodynamika staje się wyjątkowym punktem. Możemy to zrobić albo w 2027 r., albo krok po kroku w latach 2025 i 2026. W tym momencie producenci trochę tracą z oczu cel. »

W Zagrzebiu nikt nie chciał ujawnić treści ustępstw, jakie można było poczynić. Czy pozwolą na zamrożenie zmian do 2027 roku, tak jak chcą marki? Czy FIA przeforsuje się w nadziei, że mistrzostwa przetrwają decyzje odrzucone przez wszystkie zainteresowane strony? Wybory muszą zostać dokonane w ciągu najbliższych dni, ponieważ projekt musi zostać przedstawiony na 6 tygodni przed Radą Światową, czyli na początku maja. Czy da to wszystkim stronom czas na osiągnięcie kompromisu? Choć sprawa ta ciągnie się już od roku, wkrótce WRC powinno jasno określić swoją przyszłość.

 

 

Loïc ROCCI

Dziennikarz specjalizujący się w łączeniu przeszłości, teraźniejszości i przyszłości... z południowym akcentem

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz