Ze Stéphane Peterhans
1. Kim on jest?
Stéphane Peterhansel jest Francuzem, urodził się 6 sierpnia 1965 roku w Échenoz-la-Méline (Haute-Saône). Obecnie jest kierowcą rajdowym i gra w zespole Audi.
2. Kurs
Entuzjasta deskorolki, Stéphane Peterhansel, w latach 1980. szybko zwrócił się w stronę motocyklowego enduro i rajdów. Zwerbowany przez Yamahę, przedwcześnie opanował afrykańskie pułapki wyścigu Paryż-Dakar i odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w 25 roku, mając zaledwie 1991 lat. To początek serii sześciu sukcesów zdobytych w ciągu ośmiu lat. Francuz, będący człowiekiem wyzwań, w 1998 r. przesiadł się na cztery koła i zwrócił się do Nissana, aby nauczył się swoich umiejętności w Patrolu 4×4. Tam poznał Jean-Paula Cottreta, nawigatora, z którym był nierozłączny przez prawie dwie dekady. Najlepszy reprezentant drużyny André Dessoude (7. miejsce), podniósł swój poziom gry dołączając do krótkiej firmy Mega i prototypu zbudowanego przez niespełna 10-osobowy zespół (2. miejsce). Rośnie ocena „Piotra”. Po znajomości z Yamahą Dominique Serieys, szef Ralliart (sportowego oddziału Mitsubishi), przekonał Japończyków, aby zatrudnili go na wyścig Paryż-Dakar w 2003 roku. Maszyna zostaje uruchomiona. Pomimo wewnętrznej rywalizacji Stéphane Peterhansel w 2004 roku stanął na czele Rose Lake w Dakarze, a zdjęcie wznowiono w 2005 i 2007 roku. Przeniesieniu imprezy na kontynent południowoamerykański w 2009 roku towarzyszył spadek konkurencyjności Mitsubishi. Pajero Diesel to porażka, wybucha kryzys gospodarczy i Mitsu wycofuje się. Ten, który stopniowo zyskał przydomek „Monsieur Dakar”, zwrócił się następnie do X-Raid. Nadszedł czas, aby niemieccy inżynierowie opracowali Mini 4×4 i Stéphane Peterhansel powrócił na szczyt w 2012 roku. Następnej zimy wyprzedził Ariego Vatanena i został rekordzistą pod względem zwycięstw w samochodach. Współpraca z jego szefem Svenem Quandtem zakończyła się jednak problemami po tym, jak w 2014 roku uległ rozkazowi zespołowemu. Wracając do kurzu swojego kolegi Nani Roma, Habowie dobrowolnie zwolnią na koniec kursu. Na szczęście projekt Peugeot go przyciągnął i znalazł tam status emblematycznego kierowcy. Nie w 2015 r., ponieważ DKR 2008 kumuluje błędy projektowe. Ale od 2016 roku francusko-francuski duet rządził na pustyni, pomimo przybycia gwiazdy Sébastiena Loeba. Obaj panowie będą gospodarzami edycji 2017, aż do ostatniego etapu. Mniej szybki niż były kierowca rajdowy na argentyńskich torach, ale mądrzejszy w nawigacji, Stéphane Peterhansel utrzymuje w Buenos Aires przewagę 5'13 cali. Później, niespełniona chęć posiadania ciężarówki, wraca do Mini, tym razem z Buggy i chęcią przejechania na lewo od swojej partnerki, Andrei Peterhansel. Niestety, były motocyklista odczuwał ból szyi i ustąpił miejsca Davidowi Casterze, który doznał kontuzji podczas stromego zjazdu po wydmie. Z Portugalczykiem Paulo Fiuzą jako nowym drugim pilotem Stéphane Peterhansel stara się pokonać barierę językową niezbędną do odkrycia Arabii Saudyjskiej (3. miejsce) w 2020 r. Wracając do języka Moliera, komunikuje się w symbiozie z byłym specjalistą od map KTM i Toyoty Édouardem Boulangerem. Ich zwycięstwo w Dakarze 2021 jest przykładem mistrzostwa. Duet przedłuża przyjemność dołączając do Audi na rok 2022.
3. Opinia AUTOhebdo
Co mogło sprawić, że Stéphane Peterhansel się zachwiał? Jego przeciwnicy zadają to pytanie od około trzydziestu lat, nie znajdując trwałej odpowiedzi. Zmiany kierunków Dakaru (Afryka Północna, Ameryka Południowa, potem Arabia Saudyjska) w żaden sposób go nie zakłóciły. Jako kierowca niezwykle regularny, rzadko zdarza mu się mieć „dni wolne”. Jego wizja terenu jest zawsze optymalna, co pozwala mu uniknąć pułapek, które niektórzy piloci w pośpiechu odkrywają w ostatniej chwili. Ponadto jego zaufanie do swoich pilotów (wczoraj Jean-Paul Cottret, dziś Édouard Boulanger) jest spoiwem obowiązkowej osmozy w rajdach. Jednak przygotowany przez Audi innowacyjny projekt pojazdu hybrydowego może obniżyć go w hierarchii Rajdu Dakar 2022. Czas, aby marka z Pierścieniami grasowała...