Sébastien Buemi

1. Kim jest Sébastien Buemi?

Sébastien Buemi to szwajcarski kierowca wyścigowy. Urodził się 31 października 1988 roku w Aigle (Szwajcaria). Po trzech sezonach gry w Formule 1 w Toro Rosso obecnie jest kierowcą rajdowym w Toyota Gazoo Racing, a także w Formule E, w zespole, którego tożsamość nie jest jeszcze znana.

2. Juniorska kariera Sébastiena Buemi

W wieku 6 lat Sébastien Buemi zaczął startować w kartingu i zdobył kilka tytułów mistrza kraju. W 2004 roku osiągnął kamień milowy w swoim odkryciu sportów motorowych, odkrywając niemiecką Formułę BMW. Zajął 3. miejsce, a w następnym sezonie 2. miejsce. Następnie został włączony do juniorskiego zespołu Red Bull.

W 2006 roku kierowca z hrabstwa Vaud dzięki wsparciu Red Bulla awansował do F3 Euro Series (12. miejsce) w barwach Mücke Motorsport. W 2007 roku zajął drugie miejsce w serii, za Romainem Grosjeanem. W tym samym roku jeździł Red Bullem RB3 podczas testów w Jérez i był znany ze swojej prędkości.

Na początku tego roku Sébastien Buemi wziął udział w swoim pierwszym wyścigu GP2, zastępując na torze ART Michaela Ammermüllera, innego kierowcę Red Bull Junior Team. Szwajcar rozegrał pełny sezon 2008 w barwach Ardena. Podpisał tylko 2 zwycięstwa i zajął 6. miejsce.

Sébastien Buemi na fotelu GP2.

Sébastien Buemi w barwach juniorskiego zespołu Red Bull podczas swojej kampanii w GP2 Series.

3. Kariera Sébastiena Buemiego w F1

W 2009 roku Sébastien Buemi został potwierdzony w Scuderia Toro Rosso i wystartował w mistrzostwach świata Formuły 1. Szwajcar zastąpił Sebastiana Vettela, który odszedł do starszego siostrzanego zespołu Red Bull Racing. Sébastien Bourdais uzupełnia duet w Toro Rosso. Buemi zostaje pierwszym szwajcarskim kierowcą w stawce F1 od czasów Jeana-Denisa Délétraza.

Podczas swojego pierwszego Grand Prix w Formule 1 Sébastien Buemi dostarcza bardzo zaskakujące treści jak na swój debiut. Pokonał swojego kolegę z drużyny zarówno w kwalifikacjach, jak i w wyścigu, zajmując 8. miejsce. Po dyskwalifikacji Lewisa Hamiltona przesunął się na 7. miejsce. Zdobył punkt za 8. miejsce podczas Grand Prix Chin, ale rozczarowujące wyniki jego Toro Rosso nie pozwoliły mu walczyć o punkty.

Toro Rosso STR4 Sébastiena Buemiego podczas GP Abu Zabi w 2009 roku.

Sébastien Buemi startował w F1 w 2009 roku w Toro Rosso.

W połowie sezonu Sébastien Buemi odkrył nowego kolegę z drużyny, Jaime Alguersuari, po odejściu Bourdais z powodu naruszenia kontraktu. Hiszpan zostaje wówczas najmłodszym kierowcą w historii. Tymczasem Buemi dwukrotnie zdobywał punkty i zakończył sezon na 16. miejscu w mistrzostwach świata.

Szwajcarski kierowca powraca na drugi sezon z Toro Rosso, satelitą Red Bulla. Jego sezon jest nieco rozczarowujący. Podobnie jak w roku poprzednim 4 razy kończył na punktach, jednak ponieważ skala została zmodyfikowana tak, aby punkty zdobywały miejsca 9 i 10, nie jest to zbyt istotne. Jego najlepszy wynik w tym roku to 8. miejsce w Grand Prix Kanady. Sezon 2010 Formuły 1 zakończył na 16. miejscu na świecie z 8 zdobytymi punktami.

W mistrzostwach świata F2011 w 1 roku, wciąż z Toro Rosso u boku Jaime Alguersuariego, Buemi wystartował całkiem dobrze i zajął 8. miejsce w inauguracyjnym Grand Prix Australii. Jednak pozostała część sezonu będzie na tym samym poziomie, co poprzednie dwa. W Toro Rosso Sébastien Buemi nie ma zespołu, który byłby w stanie zapewnić trwałą pozycję punktową.

Sébastien Buemi podczas GP Japonii 2011.

Sébastien Buemi grał w F3 tylko 1 sezony.

Jego sezon 2011 pozostaje najlepszy pod względem rozliczeniowym z 15 punktami i 15. miejscem w klasyfikacji generalnej. Jednak pod koniec sezonu Toro Rosso zdecydowało się rozstać ze swoim duetem kierowców i zatrudniło Daniela Ricciardo i Jean-Erica Vergne'a.

Sébastien Buemi pozostaje jednak jedną nogą w Formule 1, pozostając kierowcą rezerwowym Red Bulla od 2012 roku. W 2020 roku Szwajcar wziął udział w testach młodych kierowców w barwach Red Bulla.

4. Podróż Sébastiena Buemiego w Formule E

Od 2014 roku Szwajcar uczestniczy w mistrzostwach Formuły E z Nissanem e.dams, odkrywając w ten sposób nowy wymiar sportów motorowych i nabierając tempa w zakresie jednomiejscowych samochodów elektrycznych. Drugi w sezonie inauguracyjnym, został mistrzem na koniec mistrzostw 2015-16. Zakończy także wicemistrzostwo w latach 2017 i 2019.

Sébastien Buemi świętuje swój tytuł mistrza w 2016 roku.

Sébastien Buemi wygrywa w Formule E w 2016 roku.

Jednak od 2020 roku Nissan e.dams ogranicza się do drugoplanowej roli w Formule E. W zeszłym sezonie Sébastien Buemi zajął dopiero 21. miejsce. Mimo to pozostaje kierowcą z największą liczbą zwycięstw (13) i pole position (14, remis z Jean-Ericiem Vergne) w Formule E. Pod koniec sezonu 2022 ogłosił odejście z Nissana. Envision będzie starało się go zatrudnić.

5. Kurs wytrzymałościowy Sébastiena Buemiego

W 2012 roku, rok po odejściu z Formuły 1 (choć pozostał kierowcą rezerwowym i testowym Red Bull Racing), ale przed debiutem w Formule E, Buemi rozpoczął nowy rozdział w swojej karierze w sportach motorowych: Mistrzostwa Świata w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (WEC ). Wraz z oficjalnym zespołem Toyoty, za kierownicą hybrydowego modelu TS030 nr 8, brał udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans z Anthonym Davidsonem i Stéphane'em Sarrazinem. Przygoda kończy się źle, bo Anglik rozbija się z GT.

Od 2013 roku Buemi będzie brał udział w całym sezonie WEC w barwach Toyoty. Japoński producent zaczyna przepychać się z Porsche i Audi. Jeśli Le Mans odmówi Buemi, pokonany przez Audi, po raz pierwszy wspina się na podium klasyka Le Mans (2. miejsce). Pod koniec roku wygrał swój pierwszy wyścig WEC podczas 6-godzinnego wyścigu w Bahrajnie.

Toyota TS 030 Sébastiena Buemiego w 2012 roku

Sébastien Buemi dołączył do programu Toyota Endurance w 2012 roku.

Rok 2014 to rok uznania dla hybrydy TS040. Zwycięzca na Silverstone, Spa, Fuji i Bahrajnie Buemi wraz z załogą Toyoty nr 8 zdobywają tytuł mistrza świata w wyścigach długodystansowych.

Kolejne dwa mistrzostwa były dla Buemiego bardziej skomplikowane, zwłaszcza edycja 2016-godzinnego wyścigu Le Mans w 24 roku. Podczas gdy Kazuki Nakajima pędził po zwycięstwo na TS050 Hybrid, awaria trzy minuty przed wyścigiem rozwiała marzenia kierowców nr 8 o zwycięstwie.

Po wycofaniu się Audi walka o mistrzostwo świata w wyścigach długodystansowych jest podzielona pomiędzy Toyotę i Porsche. Rok 2017 Buemi i numer 8 rozpoczęli znakomicie, wygrywając na torach Silverstone i Spa.

Jednak reakcja Porsche i trio Bernhard – Bamber – Hartley była miażdżąca: 4 sukcesy z rzędu w Le Mans, Nürburgring, Meksyku i Austin. Pomimo trzech zwycięstw w Fuji, Szanghaju i Bahrajnie Toyota i Buemi musiały przegrać.

Sébastien Buemi na podium 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2022

W 2022 roku Sébastien Buemi wygrywa swoją czwartą edycję 4-godzinnego wyścigu Le Mans.

Od kolejnego sezonu wycofanie się Porsche pozostawia otwarte pole dla zespołu Toyoty w klasyfikacji generalnej mistrzostw WEC. Razem z Nakajimą i Hartleyem Sébastien Buemi ostatecznie wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans i zdobył swój drugi tytuł mistrza świata w wyścigach długodystansowych. Siostrzany samochód z numerem 2 zdobędzie tytuł mistrzowski w latach 7 i 2020, za każdym razem zajmując 2021. miejsce wicemistrzostwie.

6. Opinia AUTOhebdo na temat Sébastiena Buemiego

Wielu kierowców po wyrzuceniu z F1 popadłoby w regres. Po 55 Grand Prix i rozczarowujących wynikach Buemi był w stanie doskonale odbudować się w swojej karierze po F1, najpierw w wyścigach długodystansowych, a następnie w Formule E, gdzie był mistrzem w obu kategoriach. Ciężko pracujący Szwajcar imponuje długowiecznością i wynikami w sportach motorowych.

Wyniki kariery Sébastiena Buemi

Sébastien Buemi
Sébastien Buemi
Pays ch.png
Stabilny Toyota
wiek 31 października 1988 (35 lat)

powiązane badania

Brendon Hartley
Brendon Hartley
Pays nz.png
Stabilny Toyota
Jose Marii Lopeza
Jose Marii Lopeza
Pays Srebrzyk
Stabilny Toyota
Kalle Rovanpera
Kalle Rovanpera
Pays fi.png
Stabilny Toyota

Kierowcy swojego pokolenia

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton
Pays gb.png
Stabilny Mercedes
Brendon Hartley
Brendon Hartley
Pays nz.png
Stabilny Toyota
Ott Tanak
Ott Tanak
Pays
Stabilny
Sergio Pérez
Sergio Pérez
Pays Flaga_Meksyku
Stabilny czerwony Byk
Valtteri Bottas
Valtteri Bottas
Pays fi.png
Stabilny Mercedes

Listy utworów