Tunel aerodynamiczny – Coś nowego w powietrzu

W Anglii otwarto zupełnie nowy rodzaj tunelu aerodynamicznego: idealnie prosty tunel o długości 2,7 km, w którym samochód wyścigowy może faktycznie poruszać się do przodu. Eureka!

opublikowany 05/09/2022 à 16:21

Artykuł wstępny

0 Zobacz komentarze)

Tunel aerodynamiczny – Coś nowego w powietrzu

Andy Priaulx i Multimatic w testach © Multimatic

Po statycznych tunelach aerodynamicznych w skali 40% lub naturalnej wielkości, a następnie cyfrowych wspomaganych komputerowo (CFD), oto nowa lina uzupełniająca gamę rozwiązań opracowanych przez aerodynamików. Być może nawet najbardziej rewolucyjny...

Witamy w Catesby, małej wiosce zagubionej pomiędzy Londynem a Birmingham, w obiektach ARP (Aero Research Partners). Wpadli na dobry pomysł przekształcenia starego dwutorowego tunelu kolejowego z epoki wiktoriańskiej w dynamiczny tunel aerodynamiczny. Wymiary są idealne: 2,7 km przy idealnie prostej długości, ze stałym odcinkiem o szerokości 8,2 m i wysokości 7,8 m. Otwarty w 1898 r. i opuszczony w 1966 r., ten obiekt przemysłowy, na który potrzeba trzydziestu milionów cegieł, ma na celu umożliwienie doskonałej korelacji aerodynamicznej pomiędzy danymi wirtualnymi i rzeczywistymi. Po co ? Ponieważ obecny tor asfaltowy umożliwia samochodowi wyścigowemu stabilizację prędkości 200 km/h przez długi czas, wystarczająco długi, aby zarejestrować jak najwięcej danych. Multimatic Motorsports (odpowiedzialny za program Porsche LMDh…) chciał się przekonać, testując swoją starą Mazdę RT24-P DPi z Andym Priaulxem za kierownicą. „ W porównaniu do konwencjonalnych tuneli aerodynamicznych jest lepszy, ponieważ jest prawdziwy, zadeklarował Larry Holt, szef struktury amerykańsko-kanadyjskiej. W ruchomym tunelu aerodynamicznym na płaszczyźnie naziemnej samochód stoi i wiatr jest na niego nawiewany za pomocą dużego wentylatora, podczas gdy pas pod samochodem obraca się, symulując ruch drogi ze skoordynowaną prędkością. To bardzo wyrafinowana konfiguracja, ale samochód nadal stoi. Catesby oferuje pomiar właściwości aerodynamicznych samochodu w ruchu, rzeczywistej nawierzchni drogi i kontrolowanego środowiska, w którym można jeździć 24 godziny na dobę, niezależnie od pory roku. Jest to rodzaj spójności, którego potrzebujesz, gdy szukasz korzyści aerodynamicznych. »

Położony kilka kilometrów od Doliny Motorsport, gdzie Multimatic Motorsports ma swoją angielską siedzibę, Brackley (35 minut jazdy samochodem) biuro inżynieryjne zrozumiało zalety tunelu jeszcze przed jego ukończeniem i w ten sposób zablokowało znaczną liczbę miejsc na rozwój przyszłych pojazdów swoich klientów. Oszałamiające!

 

CZYTAJ TAKŻE > Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdza przepisy dotyczące silników na rok 2026

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz