Ecurie Scotland LM69, piękny hołd dla Jaguara XJ13

Mała konstrukcja Ecurie écolete ożywiła Jaguara 

opublikowany 23/07/2019 à 11:46

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Ecurie Scotland LM69, piękny hołd dla Jaguara XJ13

Ecurie école i Jaguar mają długą historię. Zespół założony w Edynburgu w 1952 roku przez dżentelmena-kierowcę Davida Murraya zgłosił się do kilku Jaguarów w latach 1956–1962. 24 godziny Le Mans (Sarthe), z dwoma zwycięstwami w 1956 i 1957. W tamtym czasie najnowocześniejszą bronią był Type-D z płetwą rekina stanowiącą przedłużenie kokpitu. 

Tęskniąc za tą złotą erą, obecny szef Ecurie école, Hugh McCaig, zdecydował w 2016 roku o uruchomieniu bardzo ambitnego projektu o nazwie LM69. Pasjonat historii brytyjskiego producenta, kupujący zainteresował się tajemniczym projektem XJ13. 

Jaguar XJ13 miał zostać wyprodukowany w 1966 roku, aby wziąć udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans przeciwko Fordowi GT i innym. Ferrari 330 P3. Inżynierowie planowali zastosować 12-litrowy silnik V5 w pozycji centralnej (pierwszy wówczas w historii Jaguara), zakryty cienką, długą sukienką. 

 

Odbyło się to jednak bez uwzględnienia wewnętrznych obaw politycznych, a zmiana przepisów sportowych doprowadziła do wstrzymania projektu. XJ13 pozostał jako koncepcja na desce kreślarskiej w Dziale Zawodów Jaguara. 

Pewnego pięknego dnia w 1967 roku członkowie Ecurie école udali się do fabryki Jaguara niedaleko Coventry. Ich wzrok padł na plany XJ13; ani jeden, ani dwaj, proponują przejęcie dzieła i doprowadzenie go do skutku. Niestety po wyprodukowaniu jednego prototypu pojawią się kolejne trudności finansowe i plan się załamie.

 

 

Hugh McCaig przeczytał tę historię i zastanawiał się: „A co by było, gdyby ten samochód został dopracowany do końca? Jaki byłby wynik? » 50 lat później narodził się LM69. Zamiast nowoczesnej interpretacji XJ13, Ecurie église zdecydowało się zagłębić w rok 1969.

 

 

Mottem dla tego samochodu było stworzenie samochodu w oparciu o technologię z 1969 roku. Bez węgla i małej pojemności skokowej, ale zawsze ogromny 12-litrowy silnik V5 i materiały kompozytowe. Został nawet zatwierdzony zgodnie ze specyfikacjami ówczesnej Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA). 

 


Zajmuje trochę miejsca, ten V12… © Ecurie Scotland

LM69 nie służy (tylko) do dekoracji. Ona się toczy! Ponadto, zostanie wyprodukowany w 25 egzemplarzach w warsztatach Western Mindlands, gdzie mieściła się stara… fabryka Jaguara. Bogaci właściciele będą mogli jeździć po torach, ale także po otwartych drogach. Bez radaru cofania to może być przygoda!

 

Zostanie on oficjalnie zaprezentowany publiczności dopiero na początku września podczas Międzynarodowego Concours d'Elegance w Pałacu Hampton Court (Wielka Brytania), ale odkryliśmy klip wideo przedstawiający spotkanie ekskluzywnego XJ13 z jego potomkiem. To robi hałas! 

 

 

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz