Test Tesli Model Y: za kierownicą najbardziej przyjaznej rodzinie Tesli

Większy od Modelu 3, który stanowi jego podstawę i dysponujący zasięgiem ponad 500 km, Tesla Model Y jest jak dotąd najlepszym osiągnięciem kalifornijskiego producenta.

opublikowany 28/12/2021 à 17:35

Didiera Laurenta

0 Zobacz komentarze)

Test Tesli Model Y: za kierownicą najbardziej przyjaznej rodzinie Tesli

Za kilka miesięcy Model Y sprzedawany w Europie opuści nową fabrykę Tesli w Berlinie (Niemcy). Ale na razie egzemplarze dostarczane do Francji pochodzą z chińskiej Gigafactory marki. Dzięki temu nowy SUV Elona Muska może korzystać z jakości montażu przewyższającej tę, którą można zobaczyć w samochodach produkowanych w Stanach Zjednoczonych, nawet jeśli poziom wykończenia i użytych materiałów pozostają odbiegające od ceny wywoławczej.

Droższy Model 3

Model Y to SUV, który przesuwa wszystkie suwaki Modelu 3 nieco dalej, sedan, którego techniczny spód ma. Jest o 6 cm dłuższy (4,75 m), 7 cm szerszy (1,92 m), ale także o 18 cm wyższy (1,62 m). Jego poziom podstawowy składa się obecnie z silników i akumulatorów Modelu 3 w wersji „Wysoka autonomia”. Dzięki rezerwie energii wynoszącej 74 kWh Model Y osiąga zasięg zgodny z normą WLTP wynoszący 507 km na 20-calowych felgach (obecnych w naszym modelu testowym) i 538 km na 19-calowych kołach (w wyposażeniu standardowym). To dobry wynik jak na samochód wyposażony w dwa silniki i napęd na cztery koła.

To bardzo nadające się do zamieszkania i wyposażone w bagażnik o rekordowej pojemności Tesla rodzinne zaczynają się od 59 990 euro. To o 7 euro więcej niż Model 000 z porównywalną technologią, ale ta cena nadal pozwala na skorzystanie z premii w wysokości 3 euro, pod warunkiem, że nie wykupicie żadnych opcji. Bo jeśli cena przekroczy 2 000 euro, bonus znika…

Tesla wpływa na swoich zwolenników

Kupując samochód tej marki, użytkownik jest zachęcany do przyjęcia innych nawyków. Na przykład nie ma już fizycznego klucza, ale kartę bankową, która umożliwia mu dostęp do samochodu. Szybko o tym zapomni, bo to przede wszystkim aplikacja na smartfona, która będzie punktem wyjścia dla dużej liczby funkcjonalności, a karta będzie wykorzystywana jedynie w przypadku problemów (a co za tym idzie zapomnienia telefonu lub jego zagubienia). ). Model Y nie ma nawet przycisku start. Wystarczy wsiąść i jechać.

Ale wybór Tesli oznacza także stawienie czoła pewnym ograniczeniom. Na przykład Model Y nie oferuje łączności Apple CarPlay ani Android Auto, czyli funkcji powszechnych wśród konkurencji. Jednak jego system informacyjno-rozrywkowy integruje Mapy Google, które są wyświetlane w dużych rozmiarach na centralnym ekranie. Można wówczas wysłać adres za pośrednictwem aplikacji Tesla, a po przybyciu na pokład nawigacja zostanie włączona. Jeśli chodzi o muzykę, Model Y integruje Spotify, ale nie Deezer ani Apple Music, których nie wyświetla na ekranie. Rozczarowany kierowca może wtedy pocieszyć się trybem kominka lub, co ważniejsze, funkcją „poduszki krzyczącej”, która z pewnością umili mu podróże z przyjaciółmi.

Ogólnie rzecz biorąc, właściciele Tesli nadal korzystają z najbardziej innowacyjnych funkcji komputerów motoryzacyjnych. W związku z tym odkrywają następnie ciekawe alternatywy dla rozwiązań „dla ogółu społeczeństwa”, ale czasami służą jako króliki doświadczalne w sfinalizowaniu rozwoju wspomnianych technologii.

Kontroluj wszystko na wyciągnięcie ręki

Centralnym elementem samochodu jest niewątpliwie duży, 15-calowy (38 cm) ekran dotykowy. Bez niego nie da się prawie nic zrobić, nawet nie otworzysz schowka... Z drugiej strony jego system operacyjny jest bardzo płynny, ergonomiczny, przyjemny w obsłudze i oferuje skróty ułatwiające życie. Na przykład jednym ruchem palca przeniesie Cię do domu lub pracy na ulubionych. Podobnie jak wszystkie Tesle, SUV Model Y to przede wszystkim komputer, którego użycie w kontekście motoryzacyjnym staje się łatwe, gdy zostanie dobrze skonfigurowane i zrozumie się jego świat.

Ponadto użytkowanie samochodu jest interesujące. Przejdźmy do bardzo dobrego poziomu osiągów (od 0 do 100 km/h w 5 sekund) i bardzo dobrego prowadzenia tego imponującego pojazdu. Z pewnością jest trochę mniej zwrotny niż Model 3, biorąc pod uwagę jego wysokość, daje odczuć wagę (dwie tony, w tym ponad 500 kg akumulatora), ale oferuje niezły poziom komfortu i mnóstwo przyjemności za kierownicą. Na pokładzie kierowca może odkryć szereg funkcjonalności, choć w tym wyrafinowanym uniwersum nie ma zbyt wiele do manipulowania: jedynie włącznik kierunkowskazów i drugi, który pełni funkcję dźwigni zmiany biegów. Cała reszta dzieje się na kierownicy (np. regulacja lusterek), ale przede wszystkim na ekranie.

Trzeba się też przyzwyczaić do tego, że Model Y nie posiada zestawu wskaźników. Kierowca nie ma nic do zobaczenia, nie ma też wyświetlacza przeziernego. Aby uzyskać dostęp do funkcji zgrupowanych na tym dużym panelu cyfrowym, należy zatem odwrócić wzrok od drogi, co jest dość łatwe.

Autopilot i jazda jednym pedałem

Kolejnym znakiem rozpoznawczym Tesli jest autonomiczny charakter jej samochodów. Urządzenie, które Model Y oferuje na trzech poziomach: standardowy Autopilot obejmuje adaptacyjny tempomat i aktywne centrowanie. Ulepszony autopilot (3 euro) zapewnia dodatkową pomoc przy wjeżdżaniu na pas i zmianie pasa. Wystarczy włączyć kierunkowskaz, a samochód zrobi resztę. Nie zwalnia to od trzymania rąk na kierownicy, ale manewr odbywa się w sposób całkowicie bezpieczny. Urządzenie to pomaga również w manewrach parkowania, a nawet może samodzielnie przesuwać samochód do przodu lub do tyłu. Za 800 euro (tj. o 7 euro więcej niż ulepszony autopilot) masz do dyspozycji drzwi do w pełni autonomicznej jazdy. Biorąc jednak pod uwagę wciąż restrykcyjne przepisy obowiązujące w Europie, lepiej unikać tej drogiej i nieodpowiedniej opcji, a wykorzystać to, co samochód potrafi najlepiej.

Pozostaje wówczas kwestia poeksperymentowania z nowym trybem „zaciskania”, który w zdecydowanej większości przypadków pozwala na jazdę na jednym pedale (hamowanie silnikiem kontrolowane do momentu zatrzymania), czy nawet oglądanie Netflixa w zaciszu własnego domu podczas ładowania samochodu.

nie lęk przed zasięgiem

Warto też zaznaczyć, że aplikacja, samochód i dedykowana mu sieć ładowania stanowią tryptyk, dzięki któremu możesz w pełni wykorzystać możliwości swojej Tesli, szczególnie podczas długich podróży. Samochód otrzymuje narzędzie do planowania trasy, które uwzględnia poziom naładowania akumulatora i samo wybiera, jakich ładowarek użyć do pokonania trasy. Można nawet przed przybyciem na stację dowiedzieć się, jakie gniazdka i moc są dostępne, a także oszacować czas przestoju. Na miejscu po podłączeniu samochód zostaje rozpoznany i ładowanie rozpoczyna się automatycznie. Nie ma nic do zrobienia, a koszt zostanie odliczony z konta właściciela na koniec miesiąca. Pod tym względem również nikt nie wie, jak to zrobić.

Podczas naszego testu zanotowaliśmy średnio 21,3 kWh/100 km, co stanowi doskonały wynik, pomimo intensywnej jazdy, ale po raczej płaskich drogach na północy Danii. W żadnym momencie nie było mowy o zasięgu, ponieważ podświadomie wiedzieliśmy, że Tesla jest jedną z najlepszych, jeśli chodzi o akumulatory i sieć ładowania. Również dlatego amerykański producent jest dziś jednym z wzorców w branży, pracując jednocześnie nad oprogramowaniem samochodowym i rozmieszczeniem sieci ładowania. Jest to zadanie, którego producenci samochodów historycznych wciąż nie byli w stanie wykonać, podczas gdy podaż gwałtownie rośnie, a brakuje infrastruktury.

Werdykt

Model Y to z pewnością jedna z najbardziej udanych Tesli i najlepiej dostosowana do potrzeb rodzin. Dobra autonomia, doskonałe warunki mieszkaniowe, potwierdzona przyjemność z jazdy – to wszystko spełnia wymagania modnego rodzinnego SUV-a. Jednak pozostaje drogi, a jakość wykonania, zwłaszcza wykończenia, odbiega od niemieckich referencji. Z pewnością nie przeszkodzi mu to w dążeniu do doskonałości zawodowej, która wydaje się być dla niego dostępna.

Karta danych

silnik

Typ: dwa silniki elektryczne, asynchroniczne
Pozycja: na każdej osi
Moc: 215 KM z przodu, 300 KM z tyłu
Moment obrotowy: 240 Nm z przodu, 350 Nm z tyłu

Transmisja

Tryb: cztery koła
Skrzynia biegów: pojedynczy bieg
Uciąg: 1 kg

podwozie

Typ: aluminiowy monocoque
Hamowanie przednie: tarcze wentylowane
Hamowanie tylne: tarcze wentylowane
Zawieszenie przednie: pseudo McPherson
Zawieszenie tylne: wielowahaczowe
Sterowanie: elektryczne

Wymiary

Długość / Szerokość / Wysokość: 4,75/1,92/1,62 m
Rozstaw osi: 2,60 m
Rozstaw kół przednich/tylnych: 1/589 mm
Pneumatiques : 245X45R18 (AV) ; 255x45R18 (AR)
Pojemność bagażnika: 854 l z tyłu; 117 l z przodu

Wydajność

Prędkość maksymalna: 217 km/h
0 do 100 km/h: 5 s
Zużycie mieszane (WLTP): 16,9 kWh/100 km
Pojemność baterii: 74 kWh
Autonomia WLTP: 538 km w 19 calach, 507 km w 20 calach
Czas ładowania: 30 minut od 0 do 80% na terminalu o mocy 250 kW, 6 godzin i 45 na stacji Wallbox o mocy 11 kW

Waga

Pusty: 2 kg

Cena

Od 59 990 euro
Premia: 2 €

 

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz