Dakar 2023 – Neutralizacja, kolejność startu, moc: zmiany w regulaminie sportowym

Brak neutralizacji na scenie powinien uwypuklić widowisko wśród Samochodów. Audi, Toyota i BRX odnotowują spadek mocy przed Dakarem 2023.

opublikowany 30/12/2022 à 11:01

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Dakar 2023 – Neutralizacja, kolejność startu, moc: zmiany w regulaminie sportowym

Kolejność startu zmieni się w 2023 roku w W2RC. © DPPI / Julien Delfosse

Le Dakar Rok 2023 (31-2022) przynosi swoje zmiany w regulaminach sportowych, stosowanych w ramach Mistrzostw Świata rallye-raid, W2RC.

Na kilka zmian warto zwrócić uwagę przede wszystkim w kolejności startu specjałów. Obszar ten jest kluczowy w tej dyscyplinie, gdyż zawodnik odpowiedzialny za otwarcie toru nie korzysta z podpowiedzi wizualnych innych samochodów, przez co jest narażony na większe ryzyko utraty czasu na odnalezienie właściwej ścieżki na pustyni.

Z kolei zawodnik startujący z serca peletonu musi przedostać się pomiędzy wolniejszymi pojazdami, które generują pył. Strata czasu może być znacząca. Chodzi zatem o to, aby nie spaść z kolejności startowej, ale nie znaleźć się na szczycie listy.

Zatem kolejność startu w drugim etapie każdej rundy W2RC będzie następująca:
-Top 10 w rankingu poprzedniego etapu (łącznie T1/T2/T3 i SSV), z trzyminutową przerwą pomiędzy każdym pojazdem
-Dwuminutowa przerwa pomiędzy każdym pojazdem od 11. do 20. zawodnika poprzedniego etapu
-Jednominutowa przerwa pomiędzy każdym pojazdem od 21. do 40. zawodnika poprzedniego etapu, następnie pięciominutowa przerwa po 40. zawodniku

Ta kolejność startu nie dotyczy pierwszego etapu Dakaru 2023, ponieważ 10 najlepszych zawodników z prologu może dowolnie wybrać miejsce startu wieczorem w dniu prologu.

Następnie usuwa się neutralizację w środkowym etapie dla T1 i T2. W edycji 2022 przeprowadzono eksperyment, narzucając wszystkim załogom samochodów stałą, 20-minutową przerwę na stacji tankowania.

Zdaniem organizatorów minimalne korzyści w zakresie powrotu do zdrowia ujawniły konsekwencje sprzeczne z duchem dyscypliny na poziomie strategicznym. Postój umożliwił czołowym samochodom uzyskanie informacji o czasach uzyskanych przez pościgów, a co za tym idzie możliwość dostosowania taktyki na drugą połowę etapu.

Na przykład, jeśli kierowca widząc, że na początku odcinka specjalnego zwiększył przewagę nad przeciwnikiem, mógłby później zmniejszyć tempo. Kierowca, którego celem było awansowanie w hierarchii, również mógł po południu odetchnąć. Odpoczynek jest już historią! Może to mieć wpływ na wygląd wydarzenia.

Jeśli chodzi o kary, utrata koła będzie niezmiennie karana dodatkowymi 10 minutami w rankingu. Przekroczenie prędkości nie będzie już skutkować karami finansowymi. Szkoda dla kont FIA!

Przepisy techniczne

Sur le plan mécanique, la FIA et ASO ont décidé de prendre des mesures censées équilibrer les chances de chaque motorisation en catégorie Auto au Dakar 2023. Les T1U, à laquelle seules participent les Audi RS Q e-tron E2 hybrides, voient leur poids minimal passer à 2 100 kg. À titre de comparaison, les Toyota Hilux et les BRX Hunter construits par Prodrive affichent 2 000 kg tout rond.

Pod względem mocy Audi (trzy silniki elektryczne o Formuła E i silnik benzynowy z turbodoładowaniem DTM) podobnie jak Toyota i BRX (silniki benzynowe V6 z turbodoładowaniem) ulegają identycznej redukcji mocy, rzędu 42 koni mechanicznych (30 kW).

Ponadto w przypadku silników benzynowych T1+ nie będzie już korekcji mocy w oparciu o wysokość. Mały cios dla Toyot i BRX na trasie Dakar 2023, która w pierwszym tygodniu czterokrotnie przekroczy symboliczną barierę 1 metrów (etapy 000, 2, 3, 4).

CZYTAJ TAKŻE > Przewodnik po Dakarze 2023 – Nasi ulubieńcy

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)