Dakar 2024 prezentuje swoją trasę w Arabii Saudyjskiej i jej nowości

Organizowany w dniach 2024–5 stycznia w Arabii Saudyjskiej Dakar 19 będzie oferował 60% nowych porcji. Zostanie utworzona nowa kategoria i pojawi się nowa koncepcja etapu maratonu.

opublikowany 03/06/2023 à 19:45

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Dakar 2024 prezentuje swoją trasę w Arabii Saudyjskiej i jej nowości

Skaliste terytorium AlUla będzie początkiem Dakaru 2024. © DPPI / Eric Vargiolu

Le Dakari szerzej świat rallye-raid, wyróżnia się na tle innych form sportów motorowych ludzkim ciepłem panującym na biwaku. Po kilku latach zadowalania się wiosennym wideo na żywo w Internecie, ze względu na skutki Covid-19, Amaury Sport Organisation (ASO) zdecydowała się powrócić do bardziej przyjaznej prezentacji, aby ogłosić główne kierunki Dakaru 2024.

Mapa Dakaru 2024 w Arabii Saudyjskiej.

Mapa Dakaru 2024 w Arabii Saudyjskiej.

Organizatorzy Dakaru zorganizowali w tę sobotę, 3 czerwca, dzień spotkań z francuskimi i hiszpańskimi zawodnikami w bazie Château-Lastours (Aude), aby uczcić otwarcie rejestracji i zaprezentować główne założenia 46. edycji. Zaplanowano je na od 5 do 19 stycznia 2024 r.

Cała trasa, tak jak ma to miejsce od 2020 roku, odbędzie się w Arabii Saudyjskiej. Start odbędzie się w AlUla, na bazie obozu startowego zaplanowanego na zimę 2023 roku nad brzegiem Morza Czerwonego.

Tysiącletnie miasto AlUla, przez które od 2020 roku przemierzają pojazdy Dakar, ustąpi wówczas miejsca 12 etapom, na dystansie odpowiadającym 5 km na odcinkach specjalnych, w tym 000% nowych odcinków. W sumie na bardzo szerokim pasie rozmieszczonym na osi zachód-wschód, przecinającym się tam i z powrotem, zostanie ustawionych dziewięć biwaków, aż do ostatecznego przybycia do Yanbu, nad brzegiem Morza Czerwonego.

Zaplanowane jako sędzia pokoju w edycji 2023, przejazd przez pustynię Pustej Dzielnicy (Quart-Vide) po raz kolejny będzie częścią imprezy Dakaru 2024. Z tej okazji ogromna przestrzeń piasku i wydm będzie przedmiotem dwóch odrębnych kursów dla motocykli/quadów i samochodów/ciężarówek. Dzięki temu wielkie nazwiska w kategorii Auto nie będą miały ani śladu dwóch kół, aby znaleźć drogę! Na tym etapie zostanie wobec nich zastosowany system premiowy.

Jedną z nowości sportowych jest dodanie nowego „48-godzinnego” etapu, który odbędzie się w tej Pustej Dzielnicy. Wymagane będą ograniczenia etapu maratonu (wieczorem nie będzie tolerowana pomoc z zewnątrz). Tym razem jednak załogi nie będą mogły poznać swojego występu w nocy! W rzeczywistości piloci i załogi będą rozmieszczeni na ośmiu różnych biwakach. Kiedy zegary wskażą 16:00, wszystkie pojazdy będą musiały zatrzymać się w następnym napotkanym obozowisku. Bez połączenia, a tym samym bez wglądu w osiągnięcia rywali, kierowcy rozbiją obóz, a następnie o 7 rano wznawiają podróż następnego dnia, aby dokończyć pozostałą do przebycia część trasy. Liczniki zostaną wówczas odczytane po przejechaniu około 600 kilometrów specjalnych.

Kategoria T1U, w której Audi bierze udział ze swoim hybrydowym RS Q e-tron, zostaje odnowiona, a ASO wprowadza na rynek Dakar Future Mission 1000. Na trasie skróconej do około stu km dziennie, poza oficjalnym torem, innowacyjne samochody (na wodorze, w 100% elektryczny lub hybrydowy) będą w stanie zebrać jak najwięcej danych. Nie zostanie utworzony żaden ranking, który umożliwiłby technologiom wyrażanie się bez presji. Jednakże ich działanie pod względem niezawodności technicznej, zużycia energii i śladu węglowego zostanie ocenione przez jury złożone z ekspertów.

CZYTAJ TAKŻE > Dakar 2023 – Liczby godne zapamiętania z 45. edycji

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)