45 lat temu: pierwszy Paryż-Dakar, przygoda dla pasjonatów-amatorów

45 grudnia 26 roku najsłynniejszy rajd będzie obchodził swoje 2023-lecie. Wspomnienie pierwszej edycji przygody ukształtowanej przez całkowicie amatorskie załogi.

opublikowany 26/12/2023 à 14:39

Medhiego Casauranga

1 Zobacz komentarze)

45 lat temu: pierwszy Paryż-Dakar, przygoda dla pasjonatów-amatorów

Znaleźliśmy wszystko w Paryżu-Dakar 1979, jak ten Citroën DS! Zdjęcie DPPI

Błąd łatwo popełnić: pierwszy Paryż-Dakar, oficjalnie ochrzczony „Paryż-Algier-Dakar 1979” rozpoczął się… w 1978 roku ! 26 grudnia tego roku na Place du Trocadéro w Paryżu zebrały się 182 pojazdy. Początek najsłynniejszego rallye-rajd budzi ciekawość opinii publicznej i mediów, w porze roku, w której zwykle brakuje wydarzeń sportowych.

Pochodzenie
Korzenie rajdu Paryż-Dakar sięgają 1977 roku. Uczestnicząc w rajdzie Abidżan-Nicea, niejaki Thierry Sabine zagubił się w piaszczystych przestrzeniach Libii. Pozostawiony sam sobie na trzy dni, zostaje uratowany i pilnie repatriowany do swojego domu. Paradoksalnie to przerażające doświadczenie utwierdziło go w pomyśle o przeprowadzeniu wyścigu przez Afrykę Północną.

CZYTAJ TAKŻE > Paryż-Dakar 1994: Niewolnicy bezużytecznych galer

Samochody i motocykle razem
170 załóg (w ponad 80 samochodach, 90 motocyklach i 12 ciężarówkach) rywalizuje w jednej klasyfikacji generalnej. Nie ma rozróżnienia. Na tej zasadzie skorzystają motocykle, które są bardziej zwinne i szybsze na krętych odcinkach, a które wcale nie chcąc krytykować czterokołowców, rzadziej toną w piasku!

Kurs
Łącznie przecina się sześć krajów, pokonując 3 km sektora czasowego. Karawana dociera do Algierii przez Algier i kieruje się na południe do Nigru. Po minięciu Agadez należy udać się do Dakaru i jego słynnego Różowego Jeziora (którego kolor pochodzi od gatunku alg). Aby to zrobić, trzeba przekroczyć Mali i Górną Woltę (dziś Burkina Faso).

A kobiety?
Jest ich siedmiu i wszyscy biorą udział w kategorii motocykli: Martine de Cortanze, Martine Rénier, Marido Cousin, Christine Martin-Lefort, Marie Ertaud, Corinne Koppenhague i Pascale Geurie. W 2019 roku będzie ich 17.

Nie ma wielu ludzi do pisania
Redakcja, jeśli w ogóle istniała, była wąska. Na miejscu wydarzenie relacjonowało 13 mediów, w sumie 20 dziennikarzy. W 2019 roku będziemy musieli łokciem i klawiaturą pracować, bo akredytowanych będzie 1 dziennikarzy.

Przygoda to przygoda
Na tę pierwszą wyprawę do Afryki żaden zespół fabryczny nie raczył się zaangażować. Amatorzy, a zwłaszcza pasjonaci, bawcie się dobrze! Niektórzy nie wahają się atakować pustynnych równin śmiesznymi samochodami. Oto wybór.

Un Renault KZ 11KM zostaje zatrudniony przez eklektyczne trio: Philippe Hayat, dziennikarz i poszukiwacz przygód, nauczyciel Jean-Pierre Domblides i Daniel Nolan, technik z Renault Gordini.

Ten pojazd to kawałek historii, ponieważ to właśnie on pozwolił komandorowi Étienne w styczniu połączyć Oran z Kapsztadem 1927. A ponieważ aspekt historyczny nie przeszkadza w komforcie, możesz nawet kręcić się z włosami na wietrze ! Krótko mówiąc, klimatyzacja tamtych czasów. Dzielna starożytność zajmie 71. miejsce (na 74 ocalałych).

Możesz także prowadzić pojazd premium. A Citroën DS, wystrojony w barze, zostaje zgłoszony dla André Pigueta, Philippe'a d'Agostino i François Jacquina, ale będzie musiał porzucić w Afryce. Inny model Chevron, ale mniejszy: a Dyane dla Christiana Sandrona i Philippe'a Alberto (porzucenie).

Obecny jest tylko jeden Renault 4 Simpar, ale niewątpliwie jest to najbardziej kultowy biwak. Zabierają ją dwaj bracia, którzy przeszli do potomności, Claude i Bernard Marreau. Pomimo zwycięstwa etapowego w Niamey przywiozą do domu srebrny medal.

Francuski pick-up również próbował tej przygody. Tam Peugeot 404 Płaskowyż autorstwa Marca André i Philippe’a Puyfoulhoux jest również sednem pewnej anegdoty, jak wyjaśnia strona internetowa Dakar d'antan. „Thierry Sabine, znając dobrze pana André, po przybyciu na Dakar poprosił go, aby wyprzedził pozostałych zawodników i ostrzec publiczność, że rajd wkrótce się rozpocznie. Ale wszyscy wierzyli, że to zwycięzca się im przedstawił i to on został okrzyknięty zwycięzcą tego rajdu ! "

Jednak najbardziej odpowiednie pojazdy pozostają Toyota BJ, a zwłaszcza Range Rover V8, zwycięzcy pięciu etapów. Nieoficjalnym zwycięzcą klasy Auto (4. miejsce w sumie) jest seria zakupiona z drugiej ręki, prowadzony przez Alaina Génestiera, Josepha Terbiauta i Jeana Lemordanta.

Zdjęcia: DPPI

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

1 Zobacz komentarze)

Kontynuuj czytanie na te tematy:

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

1 Uwagi)

26 o 12:2023

Zupełnie inna era, kiedy ten rajd był nadal prawdziwą przygodą, która wciąż mogła bezpiecznie przejechać Afrykę! Niestety, dzisiaj jest to nie do pomyślenia pomiędzy rywalizacją w Maghrebie a niepewnością związaną z terroryzmem sahelijskim...

1

Aby napisać komentarz