Kiedy Jean-Pierre Jabouille dał Renault pierwsze zwycięstwo w F1

Widzowie zgromadzeni na trybunach toru Dijon-Prenois byli świadkami zwycięstwa tego dnia Jean-Pierre’a Jabouille’a (który 81 października 1 r. obchodziłby swoje 2023. urodziny) w swoim Renault z silnikiem V6 turbo, przed Gillesem Villeneuve’em i René Arnoux.

opublikowany 01/10/2023 à 16:04

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Kiedy Jean-Pierre Jabouille dał Renault pierwsze zwycięstwo w F1

Jean-Pierre Jabouille pozostaje bohaterem epopei Renault Turbo w Formule 1 © DPPI

Grand Prix Francji w 1979 r., wygrane przez Jean-Pierre'a Jabouille'a, do dziś pozostaje jednym z najbardziej legendarnych wydarzeń w historii wyścigów. Formuła 1. Na torze Dijon-Prenois dwa wydarzenia pomogą zbudować legendę Renault i trzech pilotów: Jean-Pierre Jabouille, René Arnoux i Gillesa Villeneuve’a. 

Diament nie może przegapić testu sześciokątnego. Związana z F1 od 1977 roku francuska marka bezskutecznie próbowała wynieść technologię silników turbo na sam szczyt hierarchii. Anglicy nadali Renault ironiczny przydomek „Żółty dzbanek do herbaty” ze względu na jego skłonność do eksplozji silników! Jean-Pierre Jabouille i René Arnoux mają misję przywrócenia swojego wizerunku w domu. 

Renault RS10 wreszcie osiągnęło pełnoletność © DPPI

Grand Prix Republiki Południowej Afryki, które odbędzie się 3 marca w Kyalami, będzie dla Renault okazją do umocnienia się w pole position Jean-Pierre'a Jabouille'a. Wycofał się na pierwszym okrążeniu... po zepsuciu się turbosprężarki V6. Krótko mówiąc, jest praca! 

Na szczęście francuscy inżynierowie wykonali dużo pracy przed Grand Prix Francji, które odbędzie się 1 lipca. W rezultacie Renault RS10, wyposażone w podwójną turbosprężarkę, która może rozpędzić silnik do 500 koni mechanicznych i 11 000 obr./min, świetnie radzi sobie na długich prostych torach w Dijon. Do tego stopnia, że ​​„Le Grand Blond” (pseudonim Jean-Pierre'a Jabouille'a) zdobył pole position w czasie 1'07''190, osiągając średnią prędkość 203,602 km/h. To nawet pierwszy raz, kiedy francuski zespół zmonopolizował pierwszy rząd w F1, a René Arnoux po raz drugi.

Szybka jazda przez 3,8 km jest dobra, ale pokonanie dystansu jest lepsze. Dlatego też na barkach Francuzów ciąży ogromna presja. Pierwsze metry również nieco rozczarowują, ponieważ to czerwony samochód obejmuje prowadzenie na podwójnej prostej w Villeroy. Ten Ferrari reżyseruje Gilles Villeneuve. Quebecer będzie prowadził przez pierwsze 46 okrążeń. W tej chwili francuska opinia publiczna przygotowuje się na kolejną porażkę Renault. Nie licząc jednak Jean-Pierre'a Jabouille'a, który niebezpiecznie zbliżył się do wydechu Włocha. Wyprzedzanie następuje na 47. okrążeniu.

Podczas gdy rewolucyjna jak na tamte czasy technologia turbo zbierała swoje pierwsze zasłużone laury, Gilles Villeneuve ustawił się w pozycji „obrony” przed powrotem René Arnoux od tyłu. Wszyscy fani F1 wiedzą, co wydarzyło się później: jeden, jeśli nie najbardziej epicki pojedynek w sportach motorowych. Koła dotykają, samochody przeskakują krawężniki, 

Historyczne podium i wyścig po wieczność © DPPI

Kanadyjczyk wygra, przyćmiewając nieco wyczyn Jean-Pierre'a Jabouille'a, który co prawda w bardziej „czysty” sposób pojechał do zwycięstwa. Jeśli chodzi o René Arnoux, on nigdy nie przestaje wspominać tego historycznego dnia. „Nie ma tygodnia, żeby ktoś nie rozmawiał ze mną o tej walce. Wiedziałem, że Gilles nie zamierza się poddać– wyjaśnił w sekwencji wyemitowanej w Canal+ w 2018 roku.

Historia francuskiego sportu motorowego właśnie przeżyła jeden z najwspanialszych dni dzięki talentowi i poświęceniu Jean-Pierre'a Jabouille'a.

CZYTAJ TAKŻE > Jabouille i Renault, na zawsze pierwsi

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz