FRECA rozważa wprowadzenie systemu push-to-pass na rok 2022

Aby przeciwdziałać brakowi widowiskowości i wyprzedzaniu, zwolennicy Formuły Regionalnej m.in Alpine rozważają wprowadzenie w przyszłym sezonie systemu push to pass.

opublikowany 08/10/2021 à 22:30

Jeremy’ego Satisa

0 Zobacz komentarze)

FRECA rozważa wprowadzenie systemu push-to-pass na rok 2022

Hadrian David w Mugello. ©FRECA

Nie jest tajemnicą, że spektakl wpisany w Formułę Regionalną im Alpine jest niewystarczające. I nie oznacza to wrzucenia klucza do stawu, gdy to powiem. Kierowcy, zespoły, widzowie i promotorzy podzielają tę obserwację. Przyczyną są ciężkie samochody obciążone aerodynamiką, która utrudnia wyprzedzanie. „Regularnie i wiedząc, że nie mamy DRS, potrzebujesz delty półtorej sekundy na okrążeniu, aby wyprzedzić przeciwnika” słyszymy regularnie na padoku od kierowców.

W Walencji podczas ostatniego weekendu wyścigowego (25–26 września) w ciągu całych dwóch wyścigów zarejestrowano tylko pięć manewrów poza pierwszym okrążeniem. Kwalifikacje i starty mają zatem ogromne znaczenie, ponieważ to one decydują, ogólnie rzecz biorąc, o końcowych rankingach wyścigów. Przykładowo, jeśli weźmiemy pod uwagę wyniki z bieżącego roku, wszyscy kierowcy, którzy w szesnastu wyścigach startowali z pole position, dotarli do mety na czele. Tylko Grégoire Saucy w Castellet i Franco Colapinto w czerwony Byk Ring nie wygrał, ale to tylko dlatego, że został pozbawiony sukcesu po dyskwalifikacji po stronie Szwajcarii i karze dla Argentyńczyka.

FIA nie jest przeciwna temu pomysłowi

Jednak wina wcale nie leży po stronie organizatorów mistrzostw, którzy nimi są Alpine i ACI. Ci ostatni są bowiem zobowiązani do wystawienia jednomiejscowych samochodów Tatuus T-318 zgodnie z przepisami technicznymi FIA dla regionalnej F3, które nie przewidują systemu ułatwiania wyprzedzania. Ale faktem pozostaje, że po wspaniałym sukcesie fuzji Formuły Renault Eurocup i Formula Regionale Europe, brak manewrów na torze może stanowić ogromną przeszkodę w powodzeniu tych nowych mistrzostw w czasie, gdy niektórzy kierowcy przechodzą bezpośrednio z Formuły 4 do Formuła 3. Utworzenie DRS byłoby rozwiązaniem zbyt kosztownym, a jego stałe użytkowanie jak ww F2 a w F3 nie byłoby zgodne z duchem tego poziomu piramidy, w którym przeciwstawiają się niedoświadczeni kierowcy, którzy muszą nadal koncentrować się na swoich postępach w prowadzeniu, zanim będą musieli zmagać się z ciągłymi walkami w plutonie. 

Pozostaje zatem możliwość skonfigurowania systemu przycisków typu push-to-pass, którego zaletą jest to, że nie jest zbyt skomplikowany w opracowaniu na poziomie technicznym i który nie byłby tak kosztowny jak DRS. FIA, która oczywiście jest decydentem w tego typu sprawach, życzliwie przyjęła ten pomysł, wspierany przez samą FRECA, próbując poprawić atrakcyjność mistrzostw. Komisja jednomiejscowy organu międzynarodowego faktycznie zwróciła się do promotora FRECA o pracę nad tym tematem i przedstawienie kompletnego projektu w celu oceny wykonalności systemu. 

Brak walki na właściwym torze skłania promotorów FRECA do kwestionowania możliwości wdrożenia systemu „push to pass”.

Z naszych informacji wynika, że ​​główne rozważania skupiają się głównie wokół sposobów jej ustanowienia. Ile zastosowań byłoby dozwolonych? Czy liczba będzie ograniczona? Czy to drugie byłoby obliczane na wyścig? Przez spotkanie? Czy powinna istnieć strefa aktywacji? A jeśli tak, jak sprawić, by system działał? Czy powinniśmy ograniczyć to tylko do samochodów, które są w drugiej kolejności? Krótko mówiąc, jest to cały system, nad którym trzeba pomyśleć. Organizator jednak zdaje sobie sprawę z zainteresowania i konieczności działania, aby przeciwdziałać temu poczuciu nieuchronności, które czasami panuje w wyścigach w tej kategorii. Nic nie zostało jeszcze przesądzone, ale myśli zmierzają w dobrym kierunku, a to już doskonała wiadomość dla serialu. Przyszłość serii z pewnością przez to przejdzie. 

Jeremy’ego Satisa

Świetny reporter F1 i pasjonat formuł promocyjnych

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz