Andrew Wheatley nie chce więcej niż pięciu producentów w WRC

Choć FIA ma nadzieję, że kolejne doprecyzowanie przepisów technicznych przyciągnie nowych zawodników, szef rajdu uważa, że ​​poza 5 markami nie byłoby to dobre dla WRC.

opublikowany 22/09/2023 à 09:16

Loïc ROCCI

0 Zobacz komentarze)

Andrew Wheatley nie chce więcej niż pięciu producentów w WRC

Życie Andrew Wheatleya, dyrektora rajdowego FIA, nie jest obecnie łatwe © Nikos Katikis/DPPI

Podczas Akropolu Andrew Wheatley był bardzo zajęty. Dla dyrektora rajdu FIA konieczne było znalezienie wspólnej płaszczyzny porozumienia między trzema zaangażowanymi zespołami (Toyota, Hyundai et M-Sport) i Compact Dynamics, dostawca jednostki hybrydowej. Pomimo napiętego harmonogramu English nadal znalazł chwilę, aby przedstawić swój punkt widzenia na temat jednego z wyzwań związanych z WRC : pojawienie się innych producentów.

„Dziś mamy trzy marki w Rally1, Wheatley wymieniony. Są też 2 w Rally2 z Citroënem i Skodą oraz jeden w Rally3 z Renault. " Kiedy zapytano go, czy nie byłoby lepiej, gdyby cała szóstka aktorów grała w tej samej kategorii, otrzymał zaskakującą odpowiedź. – Myślisz, że byłoby tak dobrze?, uśmiechnął się. Czy sądzisz, że posiadanie 6 producentów byłoby dobrym rozwiązaniem? Myślę, że mielibyśmy problemy odwrotne do tych, które mamy dzisiaj. Pracowałem w zespole, gdy było nas 7. Doskonale zdaję sobie sprawę, że był to wspaniały czas dla mediów, w których było wiele historii do opowiedzenia. Minusem było to, że wiele zespołów nie mogło uzasadnić dokonanych inwestycji. Przy 16 lub 18 samochodach na starcie, jeśli ukończysz wyścig pomiędzy 13. a 15. miejscem, to nie wystarczy i staje się to skomplikowane. »

Były członek M-Sport wspomina lata, gdy Citroën, Peugeot, Subaru, Ford, Seat, Skoda, Mitsubishi… ustawili w kolejce WRC oferując pola z około dwudziestoma samochodami służbowymi, wśród których, co prawda, był niewielki udział zwycięstw. Producenci jeden po drugim opuścili scenę, aby dojść do obecnej sytuacji, w której krążą pytania dotyczące obecności M-Sportu w przyszłym roku i Hyundaia w mniej lub bardziej długoterminowej perspektywie.

Maksymalnie 5 producentów w WRC

« Dla mnie idealna liczba to 4, zapewnia ten, który zastąpił Yvesa Mattona. Spójrzcie tylko, co wydarzyło się w 2017 roku. Cztery samochody (Yaris, Fiesta, C3 i i20, przyp. red.) mogą wygrać i każdemu udało się stanąć na podium. Zdobycie mistrzostwa było niezwykle trudne. Gdybyśmy mieli 5… byłoby cudownie. Tak, byłoby wspaniale mieć do czynienia z tego typu „problemem”. Posiadanie 6 byłoby zbyt skomplikowane. Ważne jest, aby dotrzeć do jednego z trzech pierwszych etapów, bo wtedy nie da się zadowolić wszystkich graczy. »

Wheatley często zaskakuje swoją zdolnością do ciągłego bycia pozytywnym i nie zawsze można się z nim zgodzić, zwłaszcza gdy mówi: „ że WRC przeżywa dobry okres. » Łatwiej trzymać się jego obrony obecnego sezonu: „ W tym roku spędziliśmy dużo energii, zastanawiając się, jak ulepszyć WRC, analizuje, ale nie na tyle, aby podkreślić fakt, że wszystkie trzy zespoły wygrały i że było 6 różnych zwycięzców, podczas gdy my mamy 8 stałych kierowców. »

Kiedy zwrócono mu uwagę, że jest to właśnie jeden z problemów mistrzostw, przyznał, że rzeczywiście brakuje Rajdu 1 i że gdyby zaangażował się czwarty producent, być może umożliwiłoby to osiągnięcie miejsca na 4. Rally12 na początku wszystkich rund, co dałoby lepszy wizerunek WRC. Wyzwanie jest znaczące, ale stabilność przepisów technicznych po 1 r., a następnie 2024 r. może być może stwarzać perspektywy.     

 CZYTAJ TAKŻE > Promotor WRC wprowadza zmiany

Loïc ROCCI

Dziennikarz specjalizujący się w łączeniu przeszłości, teraźniejszości i przyszłości... z południowym akcentem

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz