Żegnaj Fordie Fiesta: spojrzenie wstecz na karierę tego modelu w zawodach

Impreza dla Forda Fiesty dobiega końca. Marka Oval ogłosiła zaprzestanie produkcji samochodu miejskiego na czerwiec 2023 roku na kontynencie europejskim.

opublikowany 27/10/2022 à 15:52

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Żegnaj Fordie Fiesta: spojrzenie wstecz na karierę tego modelu w zawodach

Mikko Hirvonen wygrał Rajd Monte Carlo w 2010 roku za debiut Fiesty S2000. ©DPPI

Od końca lat 2000-tych model ten był często stosowany w rallye i rallycross. Dla Marcusa Grönholma opracowano nawet wersję do wspinaczki górskiej!

Rajd samochodowy

Przełom lat 2010. zbiega się ze spadkiem atrakcyjności Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Producenci porzucają tę dyscyplinę, historyczne rundy zamieniają się w tańsze zawody, których sympatia wciąż rośnie, czyli Intercontinental Rally Challenge (IRC, któregoERC jest obecnym odległym potomkiem).

To właśnie te mistrzostwa, organizowane przez Eurosport Events, są właśnie takie M-Sport i Ford Europe chcą wprowadzić na rynek nowy produkt: Forda Fiestę Super 2000. Brytyjska firma nie jest głupcem. Gdy w 2010 roku WRC wykluczyło Monte-Carlo, powstała luka, w której można było zadać cios.

Do wsparcia debiutu modelu wyposażonego w silnik zmontowany przez francuskich inżynierów z Pipo na 4-cylindrowym bloku bazowym Duratec rozwijający moc 280 koni mechanicznych przy 8 obr/min, M-Sport pozyskał ustępującego wicemistrza świata Mikko Hirvonena. Fin zapewni najlepszy możliwy rozgłos, prowadząc debaty od pierwszego do ostatniego odcinka specjalnego.

Rok później WRC oparło się na przepisach S2000, ale zamieniło 2.0-litrowy silnik wolnossący na 1.6-litrowy turbodoładowany silnik. Forda Fiesty RS WRC odniósł tylko sześć zwycięstw w ciągu dwóch lat pod znakiem dominacji Citroëna. Wtedy Volkswagen zmiażdży konkurencję, a starzejące się Fordy zostaną zdegradowane do rangi arbitrów.

Na szczęście w 2017 roku wszystko się zmienia. M-Sport wykorzystuje bardziej liberalne przepisy, aby wrócić na właściwe tory. Fiesta RS WRC korzysta z rąk ekspertów Sebastian Ogier przywrócenie amerykańskiego producenta na szczyt klasyfikacji kierowców, coś, co nie miało miejsca od czasu Björna Waldegarda w 1979 roku! Z dziewięcioma zwycięstwami w WRC, model ten jest trzecim pod względem liczby zwycięstw Forda w Pucharze Świata.

© Francois Flamand / DPPI

Pikes Peak

W 2009 roku niedawno emerytowany zawodnik WRC, Marcus Grönholm, podjął próbę zdobycia szczytu Pikes Peak, aby wesprzeć promocję przyszłego modelu. W wyścigu Race to the Clouds król wspinaczki górskiej Kolorado, „Monster” Tajima, zmierzy się z dwukrotnym rajdowym mistrzem świata.

Ford Fiesta jest ozdobiony płetwami i wyjątkowo dużym tylnym spojlerem. Pod maską kryje się turbodoładowany, 4-litrowy, 2.0-cylindrowy rzędowy silnik Duratec Ford, który może dostarczyć ponad 800 koni mechanicznych... przynajmniej na linii startu ustawionej na 1 metrach! Kiedy powietrze wyschnie aż do mety na wysokości 440 metrów, ostatnie kilometry pokonuje się ze zmniejszoną mocą.

W tej dyscyplinie, którą odkrył, podobnie jak miało to miejsce w przypadku rallycrossu kilka miesięcy później, Marcus Grönholm uzyskał honorowy tytuł Debiutanta Roku dzięki piętnastemu najlepszemu czasowi 11'28''963. Czas, którego nie da się porównać z zapisami Sebastiena Loeba w 2013 r., a następnie Romain Dumas w 2018 r., ponieważ w 2009 r. pozostała jeszcze część ziemna.

Rallycross

Jakkolwiek kompaktowy, rozmiar Forda Fiesty odpowiada przepisom dotyczącym supersamochodów w Rallycrossie. Szwedzcy specjaliści Olsbergs MSE od 2005 roku wykorzystali Fiestę w wersji ST, aby uczynić ją pojazdem odpowiednim do wyścigów sprinterskich rozgrywanych na torach mieszanych (brud i asfalt).

Wersja Mk6, wprowadzona w 2009 roku, pozostanie najbardziej wydajną ze wszystkich. Wicemistrz Europy w tej specjalności w latach 2011 i 2012, zanim wyłonił się World RX, Tanner Foust był jej najlepszym reprezentantem, najczęściej w ekstrawaganckim stylu.

4-cylindrowy silnik Duratec (taki sam jak wersja Pikes Peak ale z mniejszym turbosprężarką) osiąga moc 550 koni mechanicznych przy całkowitej masie 1 kg, co pozwala mu osiągnąć prędkość od 200 do 0 km/h siodło 100'' 2.

Dzięki wsparciu Forda zespół Olsbergs posunął się nawet tak daleko, że w 2014 roku zdobył tytuł World Teams dzięki Andreasowi Bakkerudowi i Reinisowi Nittisowi.

Kevin Eriksson w swoich pracach w Portugalii w World RX w 2016. Marc de Mattia / DPPI

CZYTAJ TAKŻE > Ford prezentuje swojego przyszłego Mustanga GT3

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz