Co by było, gdyby M-Sport był nieobecny w 2024 roku?

Czy kultowy angielski zespół wkrótce zakończy swoje zaangażowanie w WRC? Czy będzie musiała się wycofać w oczekiwaniu na odzyskanie przez dyscyplinę spójności finansowej? Potwierdzenia nie ma, ale pogłoski są coraz bardziej niepokojące. Pozostało kilka miesięcy, aby zapobiec temu odejściu, które byłoby dramatyczne dla tego sportu.

opublikowany 02/09/2023 à 09:45

Loïc ROCCI

0 Zobacz komentarze)

Co by było, gdyby M-Sport był nieobecny w 2024 roku?

Czy M-Sport może opuścić WRC? © Nikos Katikis / DPPI

M-Sport sera-t-elle présente au Monte-Carlo ? Combien de fois déjà par le passé cette question a-t-elle été posée quelques jours avant qu’une saison ne commence ? A la longue, c’est devenu une sorte de rengaine. Comme la réponse a, jusqu’ici, toujours été positive, plus personne n’y prêtait attention étant persuadé de trouver les camions badgés M-Sport sur le parc d’assistance. La différence cette fois est que l’interrogation tombe à la fin de l’été alors qu’il reste 4 courses et surtout que la situation ne prête pas du tout à l’optimisme.

Rally1 są za drogie?

Jak zespół, który przetrwał tak wiele burz, dotarł do tego punktu? Malcolm Wilson nie do końca odniósł sukces w swoim zakładzie. Był jednym z zagorzałych zwolenników zmian technologicznych. Miało to umożliwić przybycie innych producentów podczas produkcji WRC bardziej zielone i bardziej widoczne. Był to także sposób na pozbycie się wyścigów WRC z 2017 r., które stały się niestrawne w terenie. Jednak angielski szef szybko zrozumiał, jak drogie jest utrzymanie hybrydy Rally1. Sam samochód może i po wymontowaniu wszystkiego będzie tańszy od poprzedniego, ale obecność jednostki hybrydowej powoduje eksplozję ceny.

Szef Dovenby Hall wierzył również, że pojawienie się nowych technologii pozwoli jego zespołowi wrócić na szczyt, zanim dogonią je inne marki. Sprawdziło się to w 2017 roku z trio Ogier/Ingrassia/Fiesta. Tym razem, pomimo sportowego wyrzeczenia 2019 roku, wynik jest rozczarowujący. Zwycięstwo Sebastiana Loeb w Monte-Carlo 2022 podczas pierwszego wyścigu samochodu rallye hybryda była zarówno magicznym momentem dla M-Sportu, jak i mirażem niemożliwym do odtworzenia. Pumie nigdy więcej nie udało się osiągnąć tego poziomu, z wyjątkiem Szwecji w 2023 r., gdzie panuje wściekłośćOtt Tanak który „niósł” samochód. Tym razem talent i szybkość reakcji kumbryjskiego komandosa nie wystarczyły. Z pewnością brakowało mu też silniejszych finansów. Choć może to być zwycięskie, przejście Sebastian Ogier w Fiestie było drogie, po czym nastąpiły epizody pandemii i wojny na Ukrainie, z którą obiekt borykał się. Przekonany, że było warto, Malcolm ponownie podjął ryzyko w tym sezonie, aby zapewnić Ottowi Tänakowi jak najlepsze warunki. Skutkowało to w szczególności faktem, że wjechały tylko dwa samochody, z czego jeden zapłacił za swoje miejsce.

W M-Sport zrobiono wszystko, aby zaoszczędzić pieniądze. Na przykład Richard Millener, niezwykle ofiarny kierownik zespołu, zaproponował w Finlandii dalsze zmniejszenie liczby dni testowych w celu ograniczenia wydatków. Ten ostatni też często twierdzi, że Puma nie musi ewoluować, że pozostaje konkurencyjna, ale czy wyniki uzyskane po 22 wyścigach jednostką hybrydową na świecie udowadniają, że ma rację? Jeśli finanse już nie nadążają, jeśli obecność w WRC stanowi zbyt duże zagrożenie dla rentowności firmy, jak długo Malcolm Wilson może sobie pozwolić na to? Wydaje się, że jest to coraz trudniejsze. Do tego stopnia, że ​​rozważałeś wycofanie się z WRC? Z jakimi konsekwencjami?

Czy rozmowy z Robertem Reidem, zastępcą dyrektora sportowego FIA (po prawej stronie Wilsona) i Andrew Wheatleyem, szefem rajdów w FIA (po lewej), przekonają Malcolma Wilsona do pozostania w WRC? (Fot. Nikos Katikis / DPPI)

Jakie konsekwencje dla mistrzostw?

We wszystkich konkursach samochodowych producenci przychodzą i odchodzą zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, nie martwiąc się o to, co po sobie pozostawią. To byłoby to samo. Byłoby (wciąż) dwa samochody mniej, ale sezon mógłby zostać wznowiony. Niektórzy menedżerowie zasłaniali się już twierdzeniem, że gdyby tak się stało, nie byłby to pierwszy raz, kiedy o mistrzostwo rywalizowałyby tylko dwie marki i że nie byłoby problemu, że byłoby to objęte. Ten brak ambicji jest godny ubolewania. Musimy mieć nadzieję, że niektórzy nadal będą czuć się winni, że doprowadzili WRC do tego impasu.

Dès le lancement de ces Rally1 hybrides, leur prix de fabrication et le coût au kilomètre avaient en effet été dénoncés. Avec un acteur du calibre de M-Sport sur la touche, qui pourra encore prétendre que tout va bien ? Cela fera un peu plus perdre de la valeur au WRC et surtout cela le mettra sous la menace d’un départ de Hyundai qui sera probablement le prochain à quitter le navire. Alors que la présence limitée des Rally1 cette année est déjà critiquable, qu’en sera-t-il avec seulement 6 voitures, 7 dans le meilleur des scénarios ? Cela se fera au détriment des espoirs de ce sport qui ne trouveront plus aucun débouché dans l’élite. Aujourd’hui, tout le monde se pâme devant le niveau du WRC2, mais il n’est que le résultat du manque de baquet à l’étage au-dessus et cela ne pourra pas durer. Se « planquer » derrière un WRC2 qui déborde de prétendants pour affirmer que tout va bien ne fonctionnera plus très longtemps. La situation n’est cependant pas encore complètement figée. Il demeure des espoirs pour que M-Sport ne parte pas.

Czy w obliczu rozwoju nowego programu Dakar M-Sport może zdecydować się na opuszczenie Rally1? (Paulo Maria / DPPI)

Czy da się jeszcze odwrócić ten trend?

Czy wysyłanie takich negatywnych sygnałów, gdy za ponad 4 miesiące rozpocznie się kolejny sezon, nie daje władzom szansy na znalezienie rozwiązań? Jeśli zostaną ostatecznie podjęte, powinny one być korzystne dla M-Sportu, ale także dla reszty graczy. Czy jest jakiś sposób na obniżenie kosztów jednostki hybrydowej? Czy Compact Dynamics może zgodzić się na rewizję swoich cen? Czy FIA lub promotor mają narzędzia umożliwiające te cięcia budżetowe? Czy powinniśmy rozważyć wyeliminowanie hybrydy na okres przed pojawieniem się nowej technologii? Organizacja wydarzeń to kolejny sposób na zmniejszenie wydatków, ale wydaje się, że potrzeba czasu, aby wszystko się udało, a nadawca nie chce rezygnować z trzech dni wyścigów, co jest zrozumiałe. Czy „rozwiązanie” może pochodzić również od M-Sportu?

Wystawienie samochodów na szkolenie lub płacenie kierowcom być może umożliwiłoby nam dalsze oglądanie wyścigów Pumy. Pytanie o znaczenie sportowe nadal będzie się pojawiać. Czy pozostanie w drużynie, aby nadrobić liczby, może ekscytować kogoś takiego jak Malcolm Wilson, któremu zależy na wygranej? WRC bardziej potrzebuje M-Sportu niż odwrotnie, zwłaszcza że Anglicy będą uczestniczyć w Dakarze z Fordem, co zagwarantuje pracę w warsztacie obok tej prowadzonej dla klientów jeżdżących wszystkimi sprzedanymi Fiestami. Choć nieobecność jego zespołu byłaby ogromnie szkodliwa dla tej dyscypliny, Anglik zna ten sport lepiej niż ktokolwiek inny i jest pewien, że ten zawodnik zrobi wszystko, co w jego mocy, aby jego firma w 2024 roku nadal znajdowała się w wykroczeniu na WRC. mamy nadzieję, że to kolejny fałszywy alarm, że pogłoski są zbyt alarmistyczne i że ciężarówki M-Sport pojawią się w parku serwisowym Gap w styczniu, aby rywalizować w Monte-Carlo.

CZYTAJ TAKŻE > Ogier i Rovanperä w Hyundaiu, Tänak w Toyocie… rzeczywistość czy złudzenia po powrocie z wakacji?

Loïc ROCCI

Dziennikarz specjalizujący się w łączeniu przeszłości, teraźniejszości i przyszłości... z południowym akcentem

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz