Czy Kalle Rovanperä zdominuje sezon WRC 2023?

W każdy wtorek dwóch naszych dziennikarzy porównuje swój punkt widzenia na jeden z aktualnych problemów. W tym tygodniu zastanawiamy się, czy Kalle Rovanperä zdominuje sezon WRC 2023.

opublikowany 17/01/2023 à 10:00

Artykuł wstępny

0 Zobacz komentarze)

Czy Kalle Rovanperä zdominuje sezon WRC 2023?

Czy Kalle Rovanperä zdominuje sezon WRC 2023? (Fot.: DPPI / Redakcja: AUTOhebdo)

Fakty

Kalle Rovanperä został w 2022 roku najmłodszym mistrzem w historii WRC, w wieku 22 lat i 1 dnia. Tytuł zdobyty w wielkim stylu, początek sezonu prowadzony w piekielnym tempie, wygrywając pięć z pierwszych siedmiu rajdów roku. W połowie sezonu cudowny fiński geniusz rozwiał już napięcie związane z tytułem. Gdy zbliżają się nowe ćwiczenia WRC Rajd samochodowy Monte-Carlo (19-22 stycznia) zastanawiamy się, czy Kalle Rovanperä zdominuje sezon WRC 2023?

Tak, przez Gonzalo Forbes

Po okresie skandalicznie zdominowanym przez Sébastiena Loeb et Sebastian Ogier mając 17 tytułów w ciągu 18 lat, wydaje się, że w WRC rozpoczęła się nowa era. Era prowadzona w szczególności przez Kalle Rovanperä, nowego silnego człowieka w mistrzostwach.

Fin, najmłodszy mistrz świata w historii WRC, mający zaledwie 22 lata i 1 dzień, ma przed sobą świetlaną przyszłość. Sezon po sezonie młody dzieciak z Jyväskylä nadal bije rekordy wczesności. Logicznie rzecz biorąc, w tej nowej kampanii jest on głównym faworytem do własnej sukcesji. Trzeba powiedzieć, że elementy wyraźnie działają na jego korzyść.

Sébastien Ogier désormais dans un rôle de pigiste au sein de Toyota, Kalle Rovanperä se retrouve presque démuni de rivalité si l’on se fie à la précédente campagne. Parmi ses coéquipiers, Elfyn Evans ne semble plus avoir la même compétitivité qu’il y a quelques années alors Takamoto Katsuta parait encore trop juste. Du côté de Hyundai, Thierry Neuville semble plus proche de la fin que du début de sa carrière tandis qu’Esapekka Lappi va progressivement retrouver les sensations de disputer une saison complète et surtout découvrir une nouvelle voiture avec la i20. Enfin chez M-Sport, Ott Tanak wydaje się być wybawicielem dzieci, ale Ford Puma musi być nadal obecny od początku do końca, czego nie był w stanie zrobić w roku finansowym 2022.

Obecnie Kalle Rovanperä ma najlepszy samochód w stawce. Nie ma wątpliwości. Trudno też uwierzyć, że zarówno Hyundaiowi, jak i M-Sportowi udało się zmniejszyć różnicę w czasie przerwy zimowej, zwłaszcza że w ramach przygotowań do sezonu 2023 zmniejszono liczbę dni testowych.

Po niemal 20 latach dominacji Sebastianów WRC wkracza w nowy okres zdominowany przez jednego kierowcę. W tym przypadku jest to Kalle Rovanperä, który w wieku 22 lat jest gotowy panować nad światowymi rajdami, tak jak robiło to dwóch trójkolorowych zawodników przez ostatnie dwie dekady.

SAMOCHÓD - WRC - RACC RALLY CATALUNYA DE ESPANA 2022

Czy Kalle Rovenperä nadal będzie dominował w 2023 roku? (Fot. Nikos Katikis / DPPI)

Nie, przez Valentina Glo

Dla Kalle Rovanperä zaczyna się najtrudniejsza część. Finn będzie musiał zostać najmłodszym mistrzem świata w historii WRC w 2022 r. w 2023 r. A to nigdy nie jest najbardziej oczywiste, ponieważ po zdobyciu Graala trzeba być w stanie utrzymać motywację. Ilustrują to statystyki: spośród 19 kierowców, którzy zdobyli tytuł, 10 nigdy nie podwoiło stawki. Kalle również nieco zwolnił po szybkim rozpoczęciu ćwiczenia.

Pochodzący z Jyväskylä (Finlandia) miniony sezon w dużej mierze zdominował, ale sam ma świadomość, że w 2023 r. zadanie zapowiada się trudniejsze, ponieważ konkurencja wykorzystała okres pozasezonowy do zorganizowania kontrataku. W M-Sport Ott Tänak powraca jako mistrz świata 2019, a przede wszystkim z nowo nabytą pewnością siebie dzięki drugiej części sezonu, podczas której odniósł trzy zwycięstwa, w tym jedno na ziemi przyszłego mistrza. 

Szereg sukcesów zdobytych w pięciu rajdach, co stanowi ponad połowę jego zwycięstw w ciągu trzech sezonów na i20 o wadliwej niezawodności i do którego jego adaptacja była skomplikowana. W M-Sport Tänak ma nadzieję znaleźć samochód, który będzie odpowiadał jego ambicjom zdobycia tytułu mistrza świata, czyli Fordowi Pumie.

Poza sprzętem Estończyk szczególnie wyszedł z kryzysu, w jaki wpadł w Hyundaiu, gdzie nigdy nie wyszedł z dominacji Thierry'ego Neuville'a. Najlepszym tego przykładem jest przypadek ostatniego Rajdu Akropolu, kiedy o ile Tänak miał szansę utrzymać się w wyścigu o tytuł wygrywając, południowokoreański sztab generalny pozostawił zwycięstwo Belgowi.

Hyundai również przygotowywał swoją broń na zimę. Wraz z odejściem Estończyka Thierry Neuville jest obecnie jedynym przywódcą na pokładzie statku. Ten ostatni wreszcie znalazł kapitana w osobie Cyril Abiteboul którego misją będzie poprowadzenie swoich żołnierzy w pierwszej kolejności jako pilotów, tchnąc nowe życie. W tym celu zespół będzie mógł liczyć na wersję 2023 swojego i20 N Rally1, w której mamy nadzieję pozbyć się problemów z niezawodnością.

Ponieważ rywale w dwóch konkurujących ze sobą zespołach Toyoty są rozdzieleni, Kalle Rovanperä będzie musiał w nowym sezonie zachować podwójną czujność.

CZYTAJ TAKŻE > Czy WRC powoli umiera?

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz