Czy WRC powoli umiera?

W każdy wtorek dwóch naszych dziennikarzy porównuje swój punkt widzenia na jeden z aktualnych problemów. W tym tygodniu zastanawiamy się, czy upadek WRC jest nieunikniony.

opublikowany 29/11/2022 à 10:00

Artykuł wstępny

1 Zobacz komentarze)

Czy WRC powoli umiera?

Jaka przyszłość dla WRC? / ©DPPI

Fakty

Alors que des doutes persistants entourent l’implication à long-terme de Hyundai na szczycie rallye na świecie, że liczba podmiotów wchodzących na rynek kurczy się jak skóra, że ​​nowe regulacje dotyczące pojazdów hybrydowych z trudem przyciągają nowych producentów oraz że WRC cierpi na pewną tajemnicę medialną, zastanawiamy się, czy dyscyplina nie umiera po cichu piękną śmiercią.

TAK, Julien Billiotte

Dziecko z jednomiejscowy, nie jestem najlepszym obserwatorem ani najbardziej obiektywnym, jeśli chodzi o dyskusję na temat przyszłości WRC. Jednak najważniejsza kategoria światowych rajdów sprawia, że ​​mam wrażenie, że od lat przeżywam głęboki kryzys egzystencjalny.

Przyjmując po raz pierwszy w swojej historii przepisy dotyczące pojazdów hybrydowych w 2022 r., Rajdowe Mistrzostwa Świata miały nadzieję przyciągnąć nowych graczy lub przynajmniej przekonać starych producentów do ponownego podjęcia decyzji.

Avec seulement deux constructeurs officiels et demi engagés (Toyota, Hyundai avec un programme officiel, Ford via M-Sport), le compte n’y est pas. Et ce ne sont pas les rumeurs insistantes d’un retrait prochain de la marque coréenne qui sont de nature à rassurer les amoureux de la discipline…

Czy inni producenci czekają na przejście na pojazdy całkowicie elektryczne, zanim zdecydują się na taki krok? Czy rajdy, popularna i oldschoolowa dyscyplina, nie straciłyby części swojej duszy, odwracając się od termiki?

Jeśli chodzi o kierowcę, należy z zadowoleniem przyjąć pojawienie się Kalle Rovanperä, najmłodszego kierowcy, który zdobył tytuł WRC. Ale czy 22-letni Finn nie jest drzewem, które kryje las, gdy widzimy starych weteranów, takich jak nasi dwaj narodowi Sébastiens, Loeb et Ogier, naprzemiennie zwycięscy freelancerzy i urlopy naukowe? Nie chcąc oczerniać ich wyjątkowego talentu, czy ich zdolność do powracania co 3-4 miesiące do pracy na zlecenie innych konkurentów nie świadczy o okrutnym braku świeżej krwi?

Na koniec, co możemy powiedzieć o względnej poufności, w jakiej WRC znajduje się dziś na scenie medialnej? Z pewnością dyscyplina ta w dalszym ciągu cieszy się dużą popularnością wśród zagorzałych miłośników, jednak coraz częściej ma trudności z wyjściem poza granice tych zagorzałych fanów.

Jeśli nie nastąpi zbawienny szok, WRC wydaje się skazane na stanie się sportem niszowym.

NIE, autor: Loïc Rocci

Pasja oślepia, ale ponieważ były kolega z drużyny mistrza świata (w 2001 r.) twierdzi, że „ dom się nie pali " i to'" Kiedyś istniały mistrzostwa dwóch producentów, a WRC przetrwało „, dlaczego w to nie wierzyć?

Robert Reid jest zastępcą ds. sportu w FIA i musi wiedzieć, o czym mówi. Młode zrzędy, które przepowiadają śmierć WRC, prawdopodobnie nie zdają sobie z tego sprawy, ale tę perspektywę ogłaszano w przeszłości wiele razy… a wydarzenia nadal są organizowane z udziałem prawdziwych samochodów służbowych.

Nie doświadczyli okresu 1986/1987, kiedy po wypadkach trzeba było wymyślić tę dyscyplinę na nowo, zaczynając niemal od zera na poziomie technicznym. Czy nie nadszedł czas, aby w końcu zrozumieć, że WRC to nie rajd F1 i nigdy nie będzie? Powinniśmy zmienić dysk i całkowicie przestać chcieć, aby to, co dzieje się na torze, sprawdziło się w rajdach. Zupełnie inaczej wygląda promocja tych sportów.

W tej dziedzinie WRC poczyniła w ostatnich latach ogromny postęp. Kto by pomyślał, że pewnego dnia będzie można śledzić na żywo wszystkie czasy? Czy wystarczy przyciągnąć ludzi, którzy nie są fanami? Oczywiście, że nie, ale dla pewności wystarczy przejść się po parku serwisowym lub zejść na pobocze odcinków.

Podczas gdy wyścigi na torze w ramach tak zwanych mistrzostw „Świata” odbywają się przed nikim, WRC nadal fascynuje. Poziom zawodników jest krytykowany, ale jakie znaczenie ma porównanie z magikami takimi jak nasi dwaj narodowi Sébastien, Ott Tanak ou Thierry Neuville ?

Kalle Rovanperä nie kryje się za każdym kierowcą i nie należy spodziewać się, że takie zjawisko będzie pojawiać się co roku! Czy podczas 13 rajdów w 2022 roku nie było 5 różnych zwycięzców? Jaki będzie wynik gdzie indziej, gdzie zaplanowano znacznie więcej wyścigów? Oferowany spektakl pozostaje ogromny dzięki samochodom, które są nadal równie szybkie, a teraz bardziej ekologiczne.

Z pewnością wymaga to nadal postępu, ale wdrażanie jest dalekie od przewidywanego fiaska. Jeżeli, niestety, ptaki złych znaków miałyby jednak rację i jedna lub dwie strony wojujące wycofają swoje kulki, musielibyśmy zaufać przywódcom, że będą mieli odwagę postawić wszystko na właściwe tory i w ten sposób rozpocząć od nowa, mniej poważne podstawy, drogie, bardziej odpowiednie dla rynku i mogące przyciągnąć więcej marek. Kiedy pasja bierze górę...

1 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

1 Uwagi)

S

Patryk BAULARD

30 o 11:2022

WRC 2022 wygląda jak WTC, ale nie jest świetne; a kiedy zobaczymy ceny „wynajmu Toyoty”, możemy martwić się o przyszłość. Jeśli pomysł zakłada jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym, to tak, oznacza to śmierć mistrzostw. Na koniec grupy B powróciliśmy do samochodów bardziej dostępnych, zarówno pod względem napędowym, jak i finansowym. Jeśli w 2024 roku zniesiemy WRC, moglibyśmy mieć mistrzostwo świata z Toyotą, Hyundaiem, Fordem, Skodą, Citroënem i ewentualnie VW-Peugeot-Renault? Nazywa się WRC2, wystarczy usunąć 2 i show będzie gwarantowane.

Aby napisać komentarz
Paul Ricard – C2 PCCF 2024