Mads Østberg: „WRC2 to nie gra”

Mimo że wystartował o jeden wyścig mniej od swoich rywali, Norwegowi udało się zdobyć tytuł WRC2 na torze Monza pod koniec bardzo dobrze przeprowadzonego rajdu. Doświadczony, rozważny i zaangażowany gadatliwy Wiking również kwestionuje decyzje podjęte w tym sezonie i przyszłość swojego sportu.

opublikowany 05/01/2021 à 10:35

Pierre Tassel

0 Zobacz komentarze)

Mads Østberg: „WRC2 to nie gra”

W obliczu Covid-19 i kalendarza wywróconego do góry nogami, jak przeżyłeś ten rok?

Po Meksyku pierwsze tygodnie były dziwne, ale potem bardzo się ucieszyłem, że mogę spędzić więcej czasu w domu. Miło było nie myśleć o następnym wyścigu, o testach…

Do tego stopnia, że ​​chcesz zmienić swoje życie?

Udało mi się nie myśleć o konkurencji i żyć jak normalna rodzina. Wiedziałem jednak, że to zamknięcie nie odpowiada „prawdziwemu życiu”. To był bonus! Jeśli przestanę biegać, będę potrzebować pracy… i nie będę cały czas w domu!

Jaki jest Twój stan umysłu po zdobyciu tytułu WRC2?

To ogromna satysfakcja. Okoliczności i postęp ostatniego rallye jeszcze bardziej utwierdziły mnie w radości z wygranej.

Jak przeżyłeś Monzę, gdzie wyglądałeś na spiętego i zmęczonego?

Psychicznie było to bardzo wymagające. Nie możemy zapominać, że półtora miesiąca wcześniej nie byliśmy pewni, czy przed nami jeszcze wyścig o obronę naszych szans. Były więc wzloty i upadki. Kiedy Monza została potwierdzona, zdaliśmy sobie sprawę, że wynik mistrzostw wciąż jest w naszych rękach. Musieliśmy wygrać, pokonując Pontus Tidemand.

Łatwo było powiedzieć, że wystarczyło do zwycięstwa, ale czy rajd nie był ogromnym wyzwaniem?

Do samego końca była to wielka walka. Dobrze wynegocjowaliśmy tę rundę. Pod koniec takiego wyzwania poczucie wygranej było jeszcze lepsze. Pokonanie dwóch Skod, w tym tej Jana Kopeckiego, którą ustawili nasi przeciwnicy, aby uniemożliwić nam zdobycie mistrzostwa, było bardzo przyjemne. Dziś mogę im tylko podziękować za uczynienie tego wyścigu tak interesującym! Na pewno dało mi to dodatkową motywację.

Byłeś zły po Sardynii i zmianie przepisów. Mając tytuł w kieszeni, co myślisz o tej sytuacji? (Na Sardynii podjęto decyzję, że kierowcy będą mogli przejechać więcej niż normalnie dozwolone 5 wyścigów. Tidemand lub Fourmaux zakończyli rok, ale nagle nadal mieli 2 szanse w Ypres i Monza, podczas gdy Ostberg miał wtedy 4 wyniki. Nota redaktora)

Radzenie sobie z tym było stresujące. Zdając sobie sprawę, że moi przeciwnicy mają nade mną przewagę, wziąłem pod uwagę możliwość, że możemy nie zostać mistrzami. Jak powiedziałem przed Monzą, uważam, że to niesprawiedliwe. To dziwne i nie wiem jak to wytłumaczyć. Nie boję się powiedzieć, że byłem bardzo rozczarowany zachowaniem władz rajdu, które dokonały tej zmiany… i które trzymały to w tajemnicy! Wprowadzili zmiany, mimo że 90% zawodników ukończyło rok. Stwierdzono, że istnieje możliwość wykonania dodatkowych badań, co zostało utrzymane w tajemnicy. Uważam to za bardzo godne ubolewania, ale nadaje to mojemu tytułowi jeszcze większą głębię.

Teraz już wiesz, że zasady mogą zmienić się w ostatniej chwili…

Mam nadzieję, że to się nigdy więcej nie powtórzy, bo to niedopuszczalne! Musimy przetrwać rok bez zastanawiania się, czy przed końcem wszystko nie zostanie zakwestionowane. Musimy w to wierzyć, aby móc układać plany na sezon. Dotyczy to na przykład przyszłego roku.

W jaki sposób?

Zgodnie z przepisami na rok 2021 będziemy musieli odbyć siedem rajdów. Szczerze mówiąc, czy możemy wierzyć, że tak pozostanie? Naprawdę czujemy, że musimy się spieszyć z tymi siedmioma wyścigami i poczekać, co wydarzy się pod koniec roku... Jednak nie powinno tak być. WRC2 to nie gra! Producenci też mają interesy i muszą mieć możliwość wyboru nabojów, w których chcą się pojawić. FIA musi to uszanować. Jeśli w 2021 roku ponownie wezmę udział w tych zawodach, będę jedną z osób, które poproszą o wyjaśnienie sytuacji przed pierwszą imprezą w roku.

WRC2, WRC3, trzeba być specjalistą, żeby zrozumieć różnice. Czy nie byłoby łatwiej, gdyby był tylko jeden mistrz Rally2?

Absolutnie ! Całkowicie się z tym zgadzam, ale to nie jest takie proste. Wygląda na to, że FIA ​​chce móc skorzystać z praw wjazdu producentów, a żeby je otrzymać, trzeba zorganizować zawody zarezerwowane dla marek. To po prostu polityczne.

Co zainspirowało Cię, mimo że skupiałeś się na WRC2, decyzja Esapekki Lappiego o zaprzestaniu ścigania się za darmo w 2021 roku?

M-Sport n’est pas un team usine, c’est un business. Il est connu que M-Sport demande à ses pilotes de payer pour rouler et Esapekka ne le souhaite plus. La situation de l’équipe a été compliquée avec la Covid-19 et le sera peut-être encore plus en 2021. Cela explique pourquoi il a pris cette décision. S’il veut revenir dans le futur, ce n’était peut-être pas une mauvaise chose de ne pas abîmer son image.

Nie jesteś już juniorem, ale nie jesteś też bardzo stary. Czy jednak Twój wiek nie jest przeszkodą w obliczu rosnących nadziei?

Mam 33 lata Ott Tanak. Thierry Neuville ma 32 lata. Młodych kierowców nie jest jeszcze zbyt wielu, są też tacy, którzy są znacznie starsi (śmiech). Początek trzydziestki to często najlepszy czas w karierze i czuję, że posiadam pełną władzę. Naprawdę chciałbym mieć szansę, żeby to pokazać.

Nadszedł sezon prezentów: o co prosiłeś „Julenissen”? (Święty Mikołaj po norwesku. Nota wydawcy)

(śmiech) Myślę, że to, czego chcę, będzie trochę inne od tego, co dostanę! Najbardziej realistycznym prezentem 24 grudnia byłaby kontynuacja naszej doskonałej współpracy z Citroënem.

Gdzie dokładnie jesteś?

Próbujemy znaleźć dobre rozwiązanie. Mogę tylko powiedzieć, że jestem pewien możliwości powtórzenia tej samej organizacji, co w tym roku. Jednak dopóki nic nie zostanie potwierdzone i umowa nie zostanie podpisana, nigdy nie wiadomo…

Nie masz szans zobaczyć Cię rywalizującego w Rally1?

WRC2 to tylko siedem wyścigów… normalnie (śmiech)! Jest więc jeszcze kilka rajdów, ale nie sądzę, że zrobię je w Rajdzie 1. Jestem bardzo zmotywowany, aby wrócić na ten poziom. Mam jednak bardzo dobre relacje z Citroënem. To naprawdę lepsze niż nic nie robić, zwłaszcza, że ​​nie muszę płacić za bieganie. Jestem bystry i szybki, a jeśli pojawi się ciekawa szansa na dołączenie do elity, skorzystam z niej. Moim marzeniem byłoby zrobić to z Citroënem.

Hybryda może być Twoją przyszłością wraz z pojawieniem się innych producentów. Jak oceniasz ten rozwój?

Nie mogę powiedzieć, że jestem największym fanem hybrydy, ale tak musiało być WRC fasse quelque chose. Cela semble être une bonne direction et je soutiens ce changement. Je pense cependant qu’il faut faire plus et que la proposition actuelle n’est pas suffisante, notamment face aux conséquences de la pandémie. Pour être capable de sauvegarder notre sport, ne faudrait-il pas s’orienter vers des « Rally2 + » plutôt que vers des Rally1 dégradées ? Une auto du WRC 2 pourrait être plus rapide et plus agressive d’un point de vue aéro dans le style des WRC de 2011, pour une faible augmentation des coûts. Si cela arrive, de nouveaux constructeurs viendront. Si nous restons sur le règlement proposé, il n’y aura que Toyota et Hyundai… et peut-être même pas. Ils doivent faire quelque chose.

Czy jest szansa, że ​​Norwegia zajmie miejsce Szwecji w kalendarzu na 2021 rok?

W zeszłym roku w Rajdzie Szwecji brakowało śniegu, a na miesiąc przed imprezą rozważano wykorzystanie w jego miejsce Rajdu Górskiego. Akcja rozgrywa się w regionie Geilo (220 km na północny wschód od Oslo. Przyp. red.). Ostatecznie woleli trzymać kciuki i mieć nadzieję na śnieg… co nie do końca się udało. To może być opcja. Może powinienem zaproponować to FIA? Byłoby wspaniale mieć rundę w Norwegii, ale prawdopodobnie będzie lepiej, jeśli nie będę się w to angażować osobiście (śmiech).

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz