Czy Ott Tänak jest teraz głównym faworytem do tytułu?

W każdy wtorek dwóch dziennikarzy AUTOhebdo konfrontuje się ze swoimi sprzecznymi opiniami na temat gorącej debaty. W tym tygodniu zastanawiamy się, czy Ott Tänak po zwycięstwie w Szwecji stał się faworytem numer 1 do tytułu?

opublikowany 14/02/2023 à 10:00

Artykuł wstępny

1 Zobacz komentarze)

Czy Ott Tänak jest teraz głównym faworytem do tytułu?

© Montaż AUTOhebdo

Fakty : Po zaciętym zwycięstwie w Rajd samochodowy ze Szwecji, Ott Tanak (M-Sport Ford) occupe la première position du championnat Pilotes en WRC. De retour dans l’équipe qui a détecté son potentiel il y a plus de 10 ans, l’Estonien a démontré que la Ford Puma hybride pouvait être au niveau des Toyota et Hyundai. Est-il devenu le favori numéro 1 pour le titre ?

TAK, autorstwa Medhiego Casauranga

Wychodząc ze szwedzkiego mrozu, wszyscy byli szczęśliwi. Zapowiadane (i budzące obawy) panowanie Kalle Rovanperä po jego koronacji w 2022 r. nie przynosi efektów, przynajmniej w dwóch pierwszych rundach sezonu. Wreszcie w tym roku nie powinniśmy się nudzić! A to zasługa Hyundaia, którego samochód wydaje się równie wydajny jak Toyota, ale przede wszystkim dzięki Ottowi Tänakowi.

Nie można jednak powiedzieć, że Estończyk korzysta z najlepszego materiału na boisku. Jego zespół, M-Sport, ma jedynie półoficjalne wsparcie ze strony Forda i wykonał mniej prac rozwojowych od czasu wprowadzenia w zeszłym roku przepisów dotyczących pojazdów hybrydowych Rally1 w porównaniu z pozostałymi dwiema zgłoszonymi markami. Jednak to właśnie on znajduje się na szczycie mistrzostw!

Wydaje się, że mistrz świata 2019 wraca do życia i odzyskuje całą wigor, jaki miał przed podpisaniem kontraktu z Hyundai Motorsport poza sezonem 2019–20. Spokojny przed mikrofonami, nawet nudny, bo jego wypowiedzi są krótkie i zimne, Nordyk słabo wpasował się w południowokoreańską drużynę, która zdecydowała się podzielić przywództwo między nim a Thierry Neuville. Majonez nie przyjął, a w 2022 roku trudny początek sezonu dla Hyundaia, a także osobiste obawy przekonały Otta Tänaka, że ​​musi znaleźć wyjście.

Zamówienie zostało uporządkowane, odwracając się od Hyundaia, aby wrócić do M-Sportu. Bo tak, Malcolm Wilson, szef brytyjskiej drużyny, bardzo dobrze zna Otta Tänaka. Bez niego Estończyk prawdopodobnie nigdy nie byłby tak wspaniałym pilotem. Via Markko Märtin, Estończyk i były kierowca Forda WRCOtt Tänak został kierowcą rozwojowym M-Sport na przełomie lat 2010. Malcolm Wilson wspierał jego postępy w S2000, a następnie pod koniec 2011 roku zaproponował mu pierwsze przejażdżki za kierownicą WRC.

Ott Tänak w 2017 roku już w M-Sport Ford

Ott Tänak w 2017 roku już w M-Sport Ford

To kolejny Malcolm Wilson podpisał kontrakt na cały sezon w 2012 roku, po czym dobrowolnie zdegradował go, aby dokończyć treningi w 2013 roku. Wracając do Pucharu Świata w 2014 roku, cierpliwie dojrzewał, aż w 2017 roku wywalczył tytuł mistrzowski drużyny Sebastian Ogier.

Podpisując kontrakt w 2023 roku Ott Tänak powiedział: „M-Sport to miejsce, które wychowało mnie na kierowcę i miejsce, które nauczyło mnie wszystkich trudnych lekcji i doświadczenia potrzebnego, aby zostać czołowym kierowcą WRC. » Parę Tänak-M-Sport łączy bardzo silna i głęboka relacja, która pozwala nam utrzymać kurs nawet wtedy, gdy łódź będzie się kołysała przez ponad rok, co nieuchronnie przyniesie rozczarowania. Powiecie mi, to samo dotyczy Rovanperä i Toyoty. Ale Ott Tänak ma jedną zaletę: doświadczenie. Dlatego uważam go za mojego faworyta w tym sezonie, nawet jeśli trzeba mieć nadzieję, że WRC odzyska napięcie i niezdecydowany charakter wspaniałych lat!

TAK, przez Gonzalo Forbes

Widok Otta Tänaka na najwyższym stopniu podium w Rajdzie Szwecji z pewnością wywołał u nas uśmiech, jako że on, który w zeszłym roku tak wiele wycierpiał wewnętrznie po stronie Hyundaia. Ale czy nie ekscytujemy się zbyt szybko? Bardzo prawdopodobne. Kandydatem do tytułu, Estończyk bez wątpienia nim jest. Powiedzieć, że tak nie jest, byłoby obrazą dla kogoś, kto jest jednym z wielkich nazwisk. Powiedzieć, że jest faworytem, ​​jest nieco bardziej skomplikowane.

Chociaż Ott Tänak wrócił do M-Sport, zespołu, który wrzucił go na głęboką wodę WRC, startuje z daleka, być może nawet za daleko. W epoce pojazdów hybrydowych Ford Puma pozostaje o ton lub dwa gorszy od Toyoty Yaris i Hyundaia i20. Rajd Szwecji jest być może wyjątkiem, ale w okresie od 2022 r., poza błyskiem geniuszu Sébastiena Loebi Monte-Carlo w zeszłym miesiącu, Puma nigdy tak naprawdę nie stawiła czoła swoim rywalom. Czy zwycięstwo na szwedzkim śniegu pozwoli mu wrócić na właściwe tory? Być może, ale nie powinniśmy zapominać o niejakim Kalle Rovanperä, zanim pomyślimy, że Estończyk jest faworytem do tytułu.

Ponieważ faworytem do następcy Kalle Rovanperä jest nikt inny jak sam Kalle Rovanperä. To nie jest tajemnica. Aktualny mistrz świata Fin nie miał dotychczas szczęścia, odkąd przejechał trasę w Monte-Carlo, gdzie nadal zajął 2. miejsceeoraz w Szwecji, gdzie do podium wyprzedził go zaledwie 5 sekund. W takim razie należy też dodać, że Puma często była w dobrej kondycji na mrozie, kiedy była... Zobaczymy, czy w Meksyku za nieco ponad miesiąc znów będzie obecna, bo na otwarcie sezonu na południu Francji tego nie zrobiła. Musimy więc dać Finnowi czas na wystartowanie na dobre. Start, który mógłby odbyć się na meksykańskim żwirze, gdzie pierwszego dnia nie przetnie ścieżki, oraz na nawierzchni, która od nieco ponad roku nie była udana dla mocowania M-Sport. Mógłby wtedy spokojnie rozpocząć swoją drogę do nowej korony światowej.

1 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

1 Uwagi)

M

Mauro Caldiego

14 o 02:2023

To jest kolumna Oui-Oui... AH nie wymyśliło ponownego czytania...

Aby napisać komentarz