Paddon: „Są decyzje, które po prostu trzeba zaakceptować”

Z drugiego końca planety Nowozelandczyk wspomina swoją podróż. Ignorowany przez Hyundaia i obawiający się końca swojej kariery, ma nadzieję, że występ z M-Sportem na fińskiej zjeżdżalni pomoże mu wrócić na właściwe tory.

opublikowany 16/07/2019 à 15:05

Sarah_Slimani

0 Zobacz komentarze)

Paddon: „Są decyzje, które po prostu trzeba zaakceptować”

Zanim zaczniesz mówić o swoim kolejnym udziale w rallye z Finlandii (1-4 sierpnia), wracamy. Dlaczego wybrałeś rajdy zamiast rugby czy żeglarstwa, które są bardzo popularne w Nowej Zelandii?
To całkiem proste: mój ojciec był pilotem i odkąd pamiętam, zawsze chciałem to robić. Od najmłodszych lat byłem zanurzony w tym środowisku. Dla mnie rajdy są sposobem na życie.

Skoki na bungee nigdy Cię nie kusiły?
(Rozbawiony) Zwłaszcza nie! Mam zawroty głowy, więc...!

Pochodzisz z Geraldine, wioski położonej 130 km na południowy zachód od Christchurch na Wyspie Południowej w Nowej Zelandii. Jakie miałeś szanse zostać kierowcą rajdowym?
Na papierze nie było to najłatwiejsze miejsce, ale z drugiej strony to mała społeczność i wszyscy się znają. Szybko nauczyłem się jeździć po okolicznych drogach. Potem, gdy musiałam szukać wsparcia, zawsze otrzymywałam pomoc od ludzi z tego regionu. Dorastanie w mieście tej wielkości nie było złe.

Byłeś fanem rajdów? Czy znasz zwycięzców, listy nagród… a może po prostu jesteś entuzjastą jazdy?
Myślę, że podobał mi się rajd jako całość. W szczególności miałem kasetę ze zdjęciami tytułu mistrzowskiego Colina McRae (w 1995 r., przyp. red.). Nie wiem, ile razy to oglądałem! Sytuacja różniła się od dzisiejszej, jeśli chodzi o przekaz medialny. Źródeł informacji nie było zbyt wiele. Teraz można obejrzeć rundę na żywo i uzyskać natychmiastowe wyniki. Kiedy miałem 10–12 lat, na zdjęcia z wiecu trzeba było czekać 2–3 tygodnie. W moim dzieciństwie był też Rajd Nowej Zelandii. To było wydarzenie cieszące się dużą frekwencją.

Wydarzenie to odbyło się głównie na Wyspie Północnej. Czy udało Ci się odbyć tę podróż?
Myślę, że pojechaliśmy tam trzy razy.

Czy wyobrażałeś sobie wtedy siebie za kierownicą?
(Myśląc) Wyobraziłem sobie siebie w samochodzie, biorącego udział w rajdzie, ale nie widziałem siebie ewoluującego WRC. To było trochę jak dziecko, które marzy o zostaniu astronautą. Wydawała się odległa, niedostępna. To było dla mnie marzenie.

Czy nie byłeś jak wszyscy początkujący, którzy dążą do tytułu mistrza świata?
Jeśli ! Zwłaszcza po obejrzeniu wideo Colina McRae. Jednak wydawało się to bardzo odległe.

 

 

Gdybyś nie zarabiał na życie rajdami, jaka byłaby twoja praca?
Nigdy nie miałem prawdziwej pracy! Pracowałem przez rok w sklepie motocyklowym, ale odkąd skończyłem 12 lat, chyba zdecydowałem, że chcę być kierowcą wyścigowym. Skupiam się na tym celu, pracuję nad samochodem, spotykam się ze sponsorami... Całe moje życie jest wokół tego zorganizowane i nie mam pojęcia, co mógłbym zrobić. Nie wiem jak zrobić coś innego! Jak już mówiłem, to nie tylko sport czy hobby, to sposób na życie.

Czy przed Twoim pierwszym światowym udziałem w Walii 2007 (emerytura) brałeś już udział w jakimś wydarzeniu?
NIE. Pierwszy raz przyjechałem do Europy na wiec, żeby wziąć w nim udział.

Jakie masz z tego wspomnienia?
Byłem bardzo zdenerwowany… i bardzo zdenerwowany.

Wlać raison quelle?
Przez poprzednie dwa sezony w Nowej Zelandii byłem na szczycie rankingów. Myślałem, że te wyniki sprawią, że będę konkurencyjny w Walii, ale wcale tak nie było! Myślę, że mój najlepszy występ w tej kategorii to 12. występ. Miałem duże ambicje, ale ich nie zrealizowałem. Wszystko było zbyt inne! Przeciwnicy, rywalizacja, etapy, które nie przypominały niczego, czego doświadczyliśmy wcześniej…

Czy to nie zniechęciło Cię do powrotu?
Wtedy było to bardzo rozczarowujące, ale potem powiedziałem sobie, że muszę pracować jeszcze ciężej, aby to osiągnąć. Celem był powrót, zrobienie czegoś inaczej i lepiej.

Zanim jednak ponownie spotkaliśmy się na Pucharze Świata, musieliśmy poczekać dwa lata. Dlaczego ?
Głównie ze względu na brak budżetu. W 2009 roku skupiałem się na możliwości dołączenia do Pirelli Star Driver. To właśnie udało nam się osiągnąć w 2010 roku. Myślę, że bez tej operacji nigdy bym nie zagrał w WRC. Dzięki temu mogłem mieć kontakt z konkurencją, poznać wydarzenia i nie tylko. Nawiązałem także kontakty z partnerami.

 

 

Od 2010 r. Twoja podróż i postęp wydają się liniowe, najpierw w przypadku Gr. N, a następnie Fabii S2000. Czy to tylko uczucie?
W rzeczywistości rzeczywiście tak się stało. Ale ten okres był niezwykle trudny, bo ciągle musieliśmy walczyć, żeby uciec. Nie pochodzę z zamożnej rodziny. Nie mam majątku osobistego i musiałem znaleźć sponsorów i pomoc. Niekiedy suma ta sięgała ponad trzech milionów dolarów nowozelandzkich (około 1,8 miliona euro. przyp. red.). Mój postęp był zatem podyktowany budżetem, jaki posiadałem. W 2011 roku udało mi się wystartować w sześciu wyścigach w grupie N.

W następnym roku mój program obejmował siedem rajdów, ale wyniki nie były dobre, więc w 2013 przejechałem tylko trzy rundy. Ściganie się w takich warunkach wymaga pewnego stanu ducha. Nie byłem na początku wyścigów, żeby grać bohatera i zjeżdżać z trasy w SS1. Zawsze starałem się coś z tego wyciągnąć, czegoś się nauczyć. Z cierpliwością umawiałam spotkania jedno po drugim. Na szczęście doszło do skutku, choć ten okres był skomplikowany.

Quand vous dites « concrétisé », vous pensez à votre participation au Catalunya 2013 sur une Ford Fiesta WRC ? Déjà chez M-Sport !
Tak i nie. Na początku musieliśmy wydać pieniądze, żeby być w Hiszpanii. To była jedna z moich ostatnich okazji, aby pokazać zespołom, że mogę ubiegać się o miejsce w WRC w sezonie 2014. Gdyby to się nie udało, wyobrażam sobie, że moja kariera by się zakończyła. Wiedząc wszystko, co trzeba było zrobić, aby się tam dostać, myślę, że świetnie się bawiłem, nie biorąc pod uwagę, że dotarłem na szczyt.


Hayden Paddon na Rajdzie Katalonii 2013 w Fordzie Fiesta WRC.© DPPI / F. Baudin

Dla mnie był to nadal „normalny” krok w rozwoju. Przeprowadziliśmy sesję testową na asfalcie i nasze osiągi podczas testów były prawidłowe. Z drugiej strony, odkrywając samochód na błocie, nie miałem punktów odniesienia, a moje czasy nie były zbyt dobre.

Finalement, vos sacrifices ont fini par payer avec le contrat signé avec Hyundai. C’est avec ce constructeur que vous avez décroché vos premiers podiums et votre première victoire en Argentine 2016…
Po tak długiej pracy i tak długim czasie to zwycięstwo pozostaje niesamowitym wspomnieniem. Jak już mówiłem wcześniej, marzeniem było wygrać w WRC, ale wydawało mi się to tak niedostępne, tak niemożliwe do osiągnięcia tego poziomu, że było dużo emocji. Może nie cieszyłem się tą chwilą tak bardzo, jak powinienem. W niedzielny wieczór byłem już w samolocie, skupiony na kolejnym rajdzie, myśląc o tym, co mógłbym poprawić…

 

 

Na początku następnego sezonu miałeś wypadek w pierwszym odcinku specjalnym Monte-Carlo. Wtedy wygląda na to, że potrzebowałeś czasu, żeby odzyskać pewność siebie…
Pewne jest, że po Monte Carlo potrzebowałem kilku wyścigów, aby znów być na 100%.

Reszta roku 2017 nie zawsze była łatwa...
Mój sezon 2017 nie był udany, ale z kilku powodów, których nie znam. Popełniałem błędy i przyznaję, że te dwanaście miesięcy było skomplikowane, ale miałem też sporo problemów z Hyundaiem. Było więcej problemów z samochodem, niż popełniłem błędy. Czasami istnieje łańcuch negatywnych rzeczy. Miałem tylko jeden zły rok w mojej karierze. Był rok 2017 i zostałem za to ukarany.

Czy myślisz, że dlatego w 2018 roku Hyundai zaoferował Ci tylko częściowy program?
Tak, właśnie w to wierzę.

Grając tylko siedem rund w 2018 roku, mimo to udało Ci się osiągnąć dobre wyniki!
Dla mnie był to sezon odbudowy. Musiałem wykazać się konsekwencją, aby móc kłócić się i omawiać kontrakt na przyszłość. Ponieważ nie mogłem grać w mistrzostwach kierowców, było dla mnie jasne, że Thierry (Neuville. Przyp. red.) był numerem 1 w zespole. Dlatego skupiłem się na moim celu, którym była wydajność i niezawodność. Nigdy nie atakowałem powyżej pewnego limitu, aby mieć pewność, że dojadę do mety i przyniosę zespołowi duże punkty. Osiągnąłem to, z wyjątkiem Portugalii.

Co stało się z Hyundaiem po udanym roku przerywanym dwoma miejscami na podium?
Otrzymałem ofertę na rok 2019. Polegała ona na wzięciu udziału w programie częściowym. Niestety, w Boże Narodzenie, Sébastien Loeb znalazło się na rynku i propozycja ta zniknęła. Dla mnie mieliśmy umowę…


Hayden Paddon na Rajdzie Finlandii 2018. © DPPI / T. Fenêtre

Co sądzisz o wynikach Sébastiena Loeba od początku sezonu?
Kiedy patrzy się na pewne sprawy z daleka, bardzo łatwo jest je krytykować. Wiem jednak, że czasami jest to skomplikowane. Nie mam jednak prawa komentować. Mogę jednak powiedzieć, że śledzenie wyścigów z daleka jest bardzo frustrujące. Jestem pewien, że mogliśmy wykonać świetną pracę z zespołem lub jakimkolwiek innym zespołem. Czuję, że mam dobry rytm podczas jazdy i frustrujące jest to, że nie mogę tego zademonstrować.

Czy od początku sezonu kontaktowałeś się z Andreą Adamo w sprawie ewentualnych występów?
Tak dużo jak to możliwe. Starałam się to zachować, żeby pokazać, że nadal jestem zaangażowana i dostępna.

Co myślisz o wybór Hyundaia do wystawienia Craiga Breena w Finlandii ?
To wielka szansa dla Craiga, który jest dobrym człowiekiem. Osobiście powiedziałbym, że ta decyzja jest dla mnie smutna. Przez ostatnie kilka lat naprawdę zrobiłem wszystko, dałem z siebie wszystko dla tego programu, a nawet nie byłem brany pod uwagę.

 

Znając samochód, zespół i wydarzenie, czy rozumiesz ten wybór?
Myślę, że nasze wyniki w 2018 roku nie były złe. Dlatego trudno wiedzieć, co jeszcze trzeba zrobić, aby być poszukiwanym. Byłem zaskoczony, ale to jest sport profesjonalny i czasami trzeba podjąć decyzje, które trzeba zaakceptować. Nie rozumiem tego wyboru, ale zrozumienie go nie jest moim zadaniem. Nie jestem menadżerem zespołu, jestem tylko kierowcą i jestem pewien, że jest wiele rzeczy, które wyjaśniają tę decyzję, ale ich nie znam.

Czy domagałeś się wyjaśnień od Hyundaia, dlaczego nie zostałeś wybrany?
Nie.

Może uda się to zrobić w Finlandii?
Może lepiej poczekać do końca rajdu.

Jak nawiązano kontakt z M-Sport for Finland?
Po ogłoszeniu Craiga otrzymałem pozwolenie od Hyundai New Zealand na jazdę dla innej marki. Zgodzili się, że powinienem skorzystać z okazji i współpracować z innym producentem. Zadzwoniliśmy więc do M-Sport, aby zobaczyć, co można zrobić. W M-Sport Richard Millener był doskonałym kontaktem. Dał z siebie wszystko, choć do zamknięcia rejestracji pozostały już tylko dwa dni. Myślałem, że będą mówić o zbyt krótkich terminach, ale ich propozycja była naprawdę dobra.

 

Martwisz się, że będziesz miał problemy z powrotem do rytmu?
Mówię sobie, że to łatwo wróci. Co prawda w WRC nie ścigałem się przez 8 miesięcy (Australia, listopad 2018 r. przyp. red.), ale nie przestałem startować, gdyż regularnie startuję w rajdach w Nowej Zelandii. Wiadomo też, że Fiesta będzie się zachowywać inaczej niż Hyundai, ale nie martwię się tym zbytnio. Ostatnio zmieniam ramki. Bez wątpienia pomoże mi to szybko odnaleźć się w sytuacji.

Jaki będzie Twój cel w Finlandii?
Musimy być realistami: to wyzwanie, którego nie będzie łatwo podjąć, ale Finlandia to mój ulubiony rajd. Ukończenie wyścigu w pierwszej piątce byłoby dobrym wynikiem, choć oczywiście liczę na lepszy.

Pokonując wszystkie Hyundaie?
Szczerze mówiąc, nie patrzę na to, co robią moi rywale. Jestem skupiony na tym, co robię. Nie mam kontroli nad nikim innym, więc mogę po prostu starać się wypaść jak najlepiej.

Czy wierzysz, że to może warunkować twoją przyszłość?
To jeden z powodów, dla których uczestniczę w tym spotkaniu. Gdybym nie stanął w kolejce do Finlandii, nie sądzę, żebym w tym roku wziął udział w ani jednym wyścigu WRC i istnieje szansa, że ​​moja kariera dobiegnie końca. Jeśli będę miał dobry rajd w Finlandii, może to pomóc w dyskusjach z zespołami. Mam na uwadze, że sytuacja nie jest prosta, gdyż liczba dostępnych miejsc jest bardzo ograniczona.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz