Błąd ludzki w wypadku Kalle Rovanperä na rajdzie Ypres

Wracając do parku serwisowego po imponującym wypadku w 2. SS w piątkowy poranek w Ypres, Kalle Rovanperä nie wydawał się zbytnio zawiedziony i miał nadzieję, że w sobotę uda mu się wystartować ponownie.

opublikowany 19/08/2022 à 16:34

Loïc ROCCI

0 Zobacz komentarze)

Błąd ludzki w wypadku Kalle Rovanperä na rajdzie Ypres

© Zrzut ekranu WRC

Kalle Rovanperä (Toyota) n’est pas du genre à se cacher derrière de faux prétextes. Le Finlandais n’est pas non plus un habitué des longues déclarations. Aussi, son analyse de l’accident dont il fut l’auteur w drugim wydaniu specjalnym du Rajd samochodowy doYpres (Belgia) w piątek 19 sierpnia jest zwięzły i szczery.

„Było kilka zakrętów i w drugiej serii moja ocena była zbyt optymistyczna, wyjaśnia lider Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Zakręt był krótszy niż wskazałem, nie mogłem skręcić i znaleźliśmy się na nasypie. »

Kiedy zdał sobie sprawę, że to się nie stanie? „Po lewej, bo był krótszy, niż myślałem. Potem miałem dużą podsterowność i wszystko się skończyło…”

Kilka minut przed tym skrętem pilot Kalle Rovanperä, Jonne Halttunen, podniósł głos do belgijskich sędziów podczas postoju. Czy ten incydent wpłynął na koncentrację pilota? „Być może przeszkadzało mi to na pierwszych kilometrach, ale w środku odcinka specjalnego o tym zapomniałem. Naprawdę nie wiem, co się stało. Przy tej tabeli wyników panował lekki chaos. Chcieli nas wysłać na scenę, gdy na zegarze pozostały 3 sekundy... dwa razy... Nie rozumiałem, co zrobili, ale to nie było dobre. »

Jego szef, były pilot Jari-Matti Latvala, przedstawił nieco bardziej techniczną analizę: „Notatka Kalle’a była nieco błędna. W notatce o skręcie w lewo napisano, że jest „krótki”. Zatem po skręcie w prawo otworzył trajektorię i zanurkował bardzo wcześnie na szczycie skrętu w lewo. Ponieważ jednak zakręt ten nie był taki krótki, przy wyjściu wychodził bardzo szeroko.

Zaczął podsterować z powodu przedwczesnego wejścia w zakręt. Dlatego zjechał z drogi. Nie ma to nic wspólnego z problemem z samochodem. Jeśli przyjrzysz się szczegółowo kątowi kół, zobaczysz, że Kalle bardzo wcześnie skręca, a następnie prostuje kierownicę, korygując kurs. Gdy dostosowuje zakręt, samochód zaczyna tracić podsterowność. »

Uszkodzenia ocenia zespół techniczny Toyota Gazoo Racing, zanim inspektorzy FIA sprawdzą stan klatki bezpieczeństwa. Jeśli ulegnie uszkodzeniu, Kalle Rovanperä na pewno zrezygnuje z Rajdu Ypres. Jeśli pałąk jest nienaruszony, Nordic będzie mógł wystartować ponownie z dużą karą czasową w sobotę rano, po naprawie przeprowadzonej przez mechaników.

(Z Medhi Casaurangiem-Vergezem)

Loïc ROCCI

Dziennikarz specjalizujący się w łączeniu przeszłości, teraźniejszości i przyszłości... z południowym akcentem

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz