Jaki jest ulubiony samochód rajdowy Otta Tänaka?

Podekscytowany zwycięstwami swojego modelu Markko Märtina w latach 2003 i 2004 Estończyk Ott Tänak wybrał Forda Focusa RS 03 na swój ulubiony samochód rajdowy w historii WRC. 

opublikowany 22/05/2020 à 11:09

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Jaki jest ulubiony samochód rajdowy Otta Tänaka?

Samochody naszego dzieciństwa oddziałują na naszą wyobraźnię. To powiedzenie potwierdza się po raz kolejny, gdy Rajdowe Mistrzostwa Świata (WRC) spytał Ott Tanak (Hyundai) quelle était sa voiture de rallye ulubiony.

Estończyk wybrał Forda Focusa RS WRC 03 i nie bez powodu: był nim napędzany gwiazda narodowa Markko Märtin w latach 2003-2004. Jako nastolatek Ott Tänak marzył o tym samochodzie, nie wiedząc, że pierwszy estoński zdobywca Pucharu Świata (pięć zwycięstw) zostanie jego menadżerem kilka lat później… 

 

 

„Markko odegrał zasadniczą rolę w rozwoju tego samochodu, określa mistrza świata 2019. Dziś ma takiego w swoim garażu w Estonii. Jazda z nim jest na mojej liście rzeczy do zrobienia! Może kiedy Markko będzie daleko i będę miał klucz do garażu (śmiech)”

„To był czas, kiedy wszystko było mniej więcej darmowe (w zakresie przepisów technicznych i technologii pokładowych. Przyp. red.). To było jak „aktywny” samochód. Miałem okazję trochę się z nią przejechać na lokalnej imprezie w Estonii. Ona zachowuje się jakbym grał na PlayStation.

Jest to bardzo łatwe w obsłudze. Robi dokładnie to, o co go prosisz. Prawie nie potrzebował pilota! »

Introduite après les premières manches de la saison 2003, la Ford Focus RS WRC 03, construite par M-Sport sous le coup de crayon du Belge Christian Loriaux, se distinguait de sa grande soeur par l’implantation d’un énorme aileron arrière et d’un travail rigoureux sur l’aérodynamique. 

Obniżony jest także środek ciężkości. Niektórzy piloci, jak Stéphane Prévot (partner François Duval) również skarżyli się na położenie siedzeń na równi ze stokrotkami. 

Silnik Focus, opracowany przez Coswortha, to: 2-litrowy Duratec-R wyposażony w turbosprężarkę Garrett rozwijającą 300 koni mechanicznych. Z oficjalną wagą 1 kg, raport masa/moc wynosiła zaledwie 0,24 KM/kg ! Nie licząc najnowocześniejszych technologii, takich jak aktywny mechanizm różnicowy czy ABS, wersja Focus z 2003 r. nie ma niczego do pozazdroszczenia w porównaniu z obecną mechaniką. 

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz