Kto zastąpi Pirelli w WRC?

Ogłaszając, że nie będzie kandydatem do sukcesji, firma Pirelli zaskoczyła WRC. Kto pod nieobecność włoskiego producenta może zdobyć rynek? Trzej rywale, MRF, Hankook i Michelin, wyraźnie zajęli różne ambicje.

opublikowany 18/09/2023 à 10:07

Loïc ROCCI

0 Zobacz komentarze)

Kto zastąpi Pirelli w WRC?

Czy Sébastien Ogier będzie miał przyjemność jeździć na Michelinach w 2025 roku? (Photo / s: Bastien Roux DPPI)

Kandydaci do przetargu FIA na wyłącznego dostawcę opon do samochodów z napędem na 4 koła na całym świecie mieli czas do 15 września na zdeklarowanie się. Wyzwaniem było pozyskanie rynku na okres od 2025 do 2027 roku. W ciągu tych trzech sezonów musieliśmy być w stanie dostarczyć opony na Rajdy 1, 2 i 3, czym obecnie zajmuje się Pirelli, i będzie to trwało do 2024 roku.

Podczas Akropolu krążyły spekulacje, którzy producenci znajdą się na liście. Nazwa Pirelli zawsze była jej częścią, stąd zdziwienie, gdy dzień po ostatecznym terminie okazało się, że włoski producent przekroczył swoją kolej. Nie podano żadnego powodu, w komunikacie prasowym Pirelli napisano po prostu: „ Pirelli nie złożyło swojej oferty na dostawę Rajdowych Mistrzostw Świata FIA od 2025 roku. W rezultacie włoska firma zawrze współpracę jako wyłączny dostawca WRC w 2024 r., po osiągnięciu celów określonych trzy lata temu na początku obowiązywania obecnej umowy. »

Czy Pirelli ma dość tego, że jego wizerunek jest źle traktowany podczas rund Pucharu Świata? Ostatni rallye Akropolu dał doskonały przykład. W Grecji podczas Rajdu 1 było wiele problemów z przebiciami lub luzami, ale w WRC2 było ich jeszcze więcej. Po prostu porozmawiaj Adriana Fourmaux i Yohana Rossela, aby zorientować się w ogólnych nastrojach. Obaj Francuzi stracili pierwsze miejsce w kategorii na kołach płaskich. Kiedy na mecie odcinków specjalnych wspominano nazwę Pirelli, było to głównie po to, by usłyszeć o niej złe rzeczy. Z drugiej strony fakt, że Kalle Rovanperä przeszedł tę bardzo trudną próbę, nie doświadczył najmniejszego przebicia, nie został specjalnie podkreślony. To samo dotyczy Daniego Sordo, który ostatecznie zajął 3. miejsce. Można było zatem ukończyć tę rundę bez konieczności zatrzymywania się i zwalniania.

Gdyby Pirelli zgłosiło się, producent miałby duże szanse na przedłużenie. WRC stoi obecnie w obliczu tak wielu niepewności w kilku obszarach (kalendarz, przepisy, dostawca jednostki hybrydowej itp.), że kontynuowanie stosowania opon tej samej marki ułatwiłoby zadanie decydentom w tym sporcie. Zamiast tego pozostaje im obowiązek wyboru. Nie ogłoszono żadnego oficjalnego komunikatu, ale wygląda na to, że na przetarg odpowiedziały firmy MRF, Hankook i Michelin. Prognostycy szczególnie faworyzują Clermontois, ponieważ jako jedyni mają naprawdę doświadczenie w WRC. Czy to naprawdę takie proste?

Pirelli odpada, czy Michelin jest zainteresowany powrotem do WRC?

Do tej pory Michelin zachowywał się bardzo dyskretnie w kwestii swoich zamiarów. Julien Vial był obecny w Grecji. Dumnie eksponując barwy niebieskie i żółte, dyrektor konkursu konsumenckiego Europa był tam oficjalnie, ale opuścił stolicę, zabierając ze sobą swoje tajemnice. Co w ogłoszonym tego lata zaproszeniu do składania ofert mogłoby zachęcić Michelin do powrotu? Czy specyfikacje, w których zwrócono się o „ zapewnić opony, które nie przebijają się » może pokrywać się ze strategicznymi orientacjami Francuzów? Podpisując poprzedni kontrakt, Michelin przedstawił swoje innowacyjne ambicje, chcąc wprowadzić więcej technologii do opon, oferując połączone koła i kładąc nacisk na trwałość, która jest jedną z najważniejszych założeń. Było obiecująco, ponieważ pojawiły się nowe historie do opowiedzenia o oponach. Pomysły były bardzo ciekawe, ale wybór padł na Pirelli. Czy rola wyposażenia finansowego również miała duży wpływ? Co stanie się tym razem? Czy Michelin, w obliczu chęci ponownego uczynienia opon ważnym graczem w WRC, zdoła zwyciężyć? Czy FIA może podjąć ryzyko podjęcia 3-letniej przygody z producentem niedoświadczonym na tym poziomie? MRF i Hankook niewątpliwie będą miały interesujące pliki, ale czy będą zawierać komponent techniczny, który zapewni temu parametrowi atrakcyjność, na jaką zasługuje?

Szczęśliwego zwycięzcę poznamy 19 października podczas Światowej Rady. Rozpocznie się wówczas długa i żmudna praca przygotowująca do roku 2025.

CZYTAJ TAKŻE > Pirelli nie będzie kontynuować przygody w WRC po 2024 roku

Loïc ROCCI

Dziennikarz specjalizujący się w łączeniu przeszłości, teraźniejszości i przyszłości... z południowym akcentem

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz