Richard Millener: „Musieliśmy zrobić krok w tył”

Richard Millener, stojący na czele programu WRC w M-Sport Ford, rozmawia z nami o przyszłości tej dyscypliny, wraz z pojawieniem się hybrydyzacji w 2022 roku.

opublikowany 25/04/2020 à 11:01

Pierre Tassel

0 Zobacz komentarze)

Richard Millener: „Musieliśmy zrobić krok w tył”

Czy M-Sport s’est montré tout de suite favorable au passage à l’hybride ?

Wierzymy, że WRC muszą odzwierciedlać to, co dzieje się na rynku i przyczyniać się do osiągnięcia celów marek. Aktualnie jesteśmy w tyle, zatem czas przejść na hybrydę. Nie było łatwo, ale wierzę, że zmierzamy w dobrym kierunku.

Dlaczego pomyślałeś, że to będzie skomplikowane?

Ponieważ wszyscy producenci mieli swoją wizję na ten temat. Udało nam się jednak wymyślić coś, co będzie odpowiadać każdemu. Zanim udało się przyciągnąć inne marki, co nie może nastąpić wcześniej niż w 2023 lub 2024 roku, ważne było, aby obecne zespoły pozostały.

Ze swojej strony, czy zacząłeś pracować nad Rally1 2022?

Należy jeszcze podjąć najważniejsze decyzje, zwłaszcza dotyczące systemu hybrydyzacji (który zostanie opracowany przez Compact Dynamics). Musimy dokładnie ocenić, czy wszystko jest na miejscu, aby rozpocząć taki projekt. Zaczęliśmy jednak od niektórych sektorów. Gdybyśmy pierwotnie mieli mieć 2 lata, teraz zostało nam już tylko 18 miesięcy, a może i mniej.

Aby mieć pełny rok testów, samochód musiałby szybko wyjechać w 2021 roku, ale nie będzie to łatwe. Do czasu sfinalizowania przepisów stracimy prawdopodobnie 6 miesięcy… ale może być jeszcze gorzej. Musimy zobaczyć, jak nadrobić to opóźnienie.

Czy ogłoszenia o obniżkach kosztów powinny Ci pomóc?

To zmierza we właściwym kierunku. Weźmy przykład zmiany biegów podczas jazdy. Dobrze jest to mieć, ale czy będzie to miało naprawdę znaczenie z zewnątrz, jeśli wrócimy do tego, co mieliśmy w samochodach z 2013 roku? Już samo usunięcie tego pojedynczego elementu pozwala na znaczne oszczędności. Takich obszarów w samochodzie jest kilka, gdzie możemy uniknąć wydawania dużych sum. Będziemy musieli także ocenić skutki pandemii Covid-19, aby sprawdzić, czy budżety dostępne za kilka miesięcy będą równoważne tym, które znamy.

Czy przy wszystkich ograniczeniach i innych uproszczeniach Rally1 będą wyglądać jak ulepszone Rally2?

Prawdą jest, że jest to inspirowane tym, co zadziałało w R5. Musieliśmy zrobić krok do tyłu! Dalszy rozwój i eksploatacja obecnych samochodów była niemożliwa. Sytuacja ekonomiczna na to nie pozwala. Od czasu wycofania się Citroëna posiadanie 7 czy 8 Rally1 na początku rundy nie wystarczy. Choć nie wszyscy zgadzali się z tym pomysłem, zwłaszcza piloci, był on konieczny.

WRC to nie jest F1. Nigdy nie będzie takich samych budżetów. Nie mogliśmy iść dalej w tym kierunku, musieliśmy się trochę cofnąć. Dobrym przykładem są samochody, które rywalizowały w 2011 roku, kiedy przenieśliśmy się z Focusa na Fiestę. Od tego czasu poczyniliśmy postępy aż do dzisiaj i jestem pewien, że proces ten zostanie wznowiony po 2022 r.

Czy macie nadzieję, że Ford zainwestuje więcej?

Są w pełni świadomi tego, co robimy. Ściśle współpracujemy z ludźmi z Ford Performance, ale nie sądzę, że oficjalnie wrócą.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz